۰
جمعه ۲۷ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۴۵
حساب شاخص کل دوباره پر می شود؟؛

پیش بینی بورس هفته پایانی آبان

کلید بازگشت بورس به روند صعودی
هر چند معاملات هفته چهارم آبان نسبت به دو هفته گذشته افت کرد اما این موضوع در یک روند صعودی قابل قبول و حتی لازمه ادامه روند صعودی است. با این وجود برای آنکه بتوان به طور قطع روند بورس در سه هفته گذشته را به عنوان بخشی از یک روند صعودی تفسیر کرد نیاز به یک عامل مهم داریم. این همان مسئله‌ای است که بورس طی چند ماه گذشته با آن دست و پنجه نرم می‌کرد.
پیش بینی بورس هفته پایانی آبان
به گزارش مردم سالاری آنلاین،چهار هفته از آبان سپری شده است و به طور کلی می توان گفت که در این ماه، عملکرد بازار سهام در مقایسه با ماه های گذشته بهبود قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است.
در حالی بازدهی شاخص کل تا اینجای آبان حدود ۸ درصد بوده است که از خرداد تا مهر، شاخص کل همواره بازدهی ماهانه منفی از خود به جا گذاشته بود؛ به بیان دیگر، پس از ۵ ماه بالاخره شاخص کل توانست در طول یک ماه روند صعودی داشته باشد. همچنین این بالاترین بازدهی ماهانه شاخص کل پس از فروردین ماه محسوب می‌شود.
شاخص هم وزن نیز در چهار هفته ابتدایی آبان،‌ بازدهی ۵.۹ درصدی را ثبت کرده است. این در حالی است که همانند شاخص کل،‌در خرداد ماه شاخص هم وزن همواره بازدهی ماهانه منفی را از خود بجا می گذاشت.
استراحت در مسیر صعود یا ... ؟
با این وجود، هفته چهارم آبان در مقایسه با دو هفته گذشته، عملکرد ضعیفی را از خود به جا گذاشت؛ شاخص کل پس از آنکه در هفته سوم آبان رکورد بالاترین بازدهی یک سال گذشته خود را جابه جا کرد، این هفته عملاً بدون تغییر بود. شاخص هم وزن نیز پس از ثبت بازدهی ۸.۷ درصدی  که بالاترین بازدهی هفتگی سال ۱۴۰۱ محسوب می شد، این هفته تنها حدود یک درصد افزایش یافت.
با این وجود شاید معاملات این هفته به لحاظ تغییرات شاخص کل چندان نگران کننده نباشد؛ در حقیقت این روند معاملات پس از یک صعود نسبتاً شدید شرط لازم ادامه روند صعودی است. اما در این میان دو نکته وجود دارد که معاملات هفته پایانی آبان را با اهمیت می‌کند.
ارزش معاملات خرد؛ دوباره بورس بی پول شد؟
نکته اول همان مسئله‌ای است که بورس طی چند ماه گذشته با آن دست و پنجه نرم می‌کرد؛ ضعف تقاضا، نبود خریدار و کمبود نقدینگی.
ارزش معاملات خرد روزانه در هفته چهارم آبان ماه به طور میانگین حدود ۳هزار و ۱۴۳ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته گذشته کاهش حدود ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد. حتی در دو روز پایانی معاملاتی، ارزش معاملات خرد به کم‌تر از سطح ۳هزار میلیارد تومان هم رسید. این می‌تواند یک هشدار برای بازگشت بازار سهام به روند صعودی باشد.
در حقیقت به نظر می‌رسد که با توجه به روند معاملات یک سال اخیر،‌ یکی از شروط مهم بازگشت قدرتمند بورس به روند صعودی رسیدن ارزش معاملات خرد به میانگین سال ۱۴۰۱ یعنی رقمی در حدود سه هزار و ۵۰۰ تا ۴هزار میلیارد تومان است. هرچند که حتی در ارقام فعلی هم بورس می تواند یک روند خوب را تجربه کند اما نباید انتظار داشت که بازار روند قوی را تجربه کند.
روند صعودی هنوز تایید نشده است
با وجود روند صعودی بورس طی سه هفته گذشته، در تایم فریم هفتگی که از ثبات و دقت بالاتری برخوردار است، پایان روند نزولی همچنان تایید نشده است. در حقیقت روند اصلاح فرسایشی چند ماه گذشته به حدی بود که نمودار شاخص کل به محدوده ای رسید که پیش از این طی حدود ۱۵ سال گذشته تنها در سال‌های ۱۳۹۳ و ۹۴ تجربه شده بود.
 در حقیقت رسیدن میانگین متحرک ۲۵ دوره ای به زیر سطح میانگین متحرک ۵۰ دوره‌ای در تایم فریم هفتگی یک هشدار برای تشدید روند اصلاحی فرسایشی است که این اتفاق در هفته پایانی مهر ماه اتفاق افتاد. هرچند طی سه هفته گذشته میانگین متحرک ۲۵ دوره‌ای گارد صعودی گرفته است اما همچنان زیر سطح میانگین ۵۰ دوره ای قرار دارد و برای آنکه بتوان تایید محکمی برای پایان روند نزولی دریافت کرد باید میانگین متحرک ۲۵ دوره ای بالای سطح میانگین متحرک ۵۰ دوره ای تثبیت شود.
پیش بینی بورس هفته پایانی آبان
به طور کلی می توان اینگونه جمع بندی کرد که هر چند معاملات هفته چهارم آبان نسبت به دو هفته گذشته افت کرده بود اما این موضوع در یک روند صعودی قابل قبول و حتی لازمه ادامه روند صعودی است. با این وجود برای آنکه بتوان به طور قطع روند بورس در سه هفته گذشته را به عنوان بخشی از یک روند صعودی تفسیر کرد باید ارزش معاملات خرد روزانه دوباره به سطوح حدود  ۴هزار میلیارد تومان بازگردد. بنابراین شاید مهم ترین متغییری که باید پیگیری کرد، ارزش معاملات خرد است.
منبع:اقتصادآنلاین
کد مطلب: 180962
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *