۰
شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۰۰

جنگ تعرفه‌ای چین و آمریکا همچنان ادامه دارد؟

جنگ تعرفه‌ای چین و آمریکا که دونالد ترامپ آغازگر آن بود، بدون هیچ اثرگذاری محسوسی همچنان ادامه دارد و تاکنون تنها به ضرر دو کشور تمام شده است.
جنگ تعرفه‌ای چین و آمریکا همچنان ادامه دارد؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین،رئیس صندوق بین‌المللی پول نسبت به خطراتی که رقابت بین چین و آمریکا برای اقتصاد جهانی دارد، هشدار داد و در عین حال تعرفه‌های اعمال شده بر واردات کالاهای چینی در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ را غیرسازنده و دارای اثر مخرب توصیف کرد.
به نقل از رویترز، کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول در مصاحبه‌ای با واشینگتن‌پست گفت: «ممکن است به سمت دنیایی فقیرتر و ناامن‌تر برویم». جورجیوا، که در بلغارستان به دنیا آمده و بزرگ شده است، در این مصاحبه گفت: من اولین جنگ سرد را در آن سوی دیوار آهنین تجربه کردم و آغاز جنگ سرد دوم برای یک نسل دیگر بسیار غیرمسئولانه است.
جو بایدن، ریاست جمهوری آمریکا هنوز نتوانسته موضوع سیاست کلیدی مربوط به تعرفه‌های گمرکی بر کالاهای چینی را که توسط دونالد ترامپ تعیین شده و میلیاردها دلار برای واردکنندگان آمریکایی هزینه داشته، حل و فصل کند.
جورجیوا درباره تعرفه‌های دوران ترامپ گفت: «باید به خوبی به اقدامات و واکنش متقابل آنها فکر کرد زیرا برخی راه‌ها هیچ بازگشتی ندارند». تیم بایدن ماه‌ها از طرق مختلف برای کاهش هزینه‌های عوارض تحمیل‌شده بر واردات چینی در تلاش بود تا تورم را کاهش دهد.
مدیریت جنگ تعرفه‌ای چین و آمریکا یکی از سخت‌ترین چالش های سیاست خارجی دولت بایدن است. دولت ترامپ تعرفه‌ها را به عنوان راه حلی برای تمام چالش‌های اقتصادی پیش روی ایالات متحده معرفی کرد و از آنها برای دستیابی به اهداف استراتژیک متناقض استفاده کرد.
تعرفه‌ها چه تاثیر مثبتی بر اقتصاد آمریکا دارند؟
اثربخشی این تعرفه‌ها بر اقتصاد آمریکا مورد بحث است. تحقیقات نشان می‌دهد که تعرفه‌های بخش 301 بدون ایجاد اهرم فشاری بر چین یا کاهش ضرر تجاری، صدمات جانبی زیادی به مشاغل و مصرف‌کنندگان آمریکایی وارد کرده است. زیرا شرکت‌های بزرگ چین را کنار نمی‌گذارند بلکه با انتقال هزینه‌ها یا دور زدن تعرفه‌ها فعالیت خود را پیش می‌برند.
در نتیجه این تعرفه‌ها به یک مالیات بر فروش پنهان تبدیل شده‌اند که با کمک به افزایش قیمت‌های مصرف‌کننده، بار نامتناسبی را بر دوش اقشار ضعیف‌تر و شرکت‌های کوچک و متوسطی که برای رقابت تلاش می‌کنند، تحمیل کرده. تعرفه‌ها، چین و آمریکا را گرفتار یک جنگ اقتصادی فرسایشی و عظیم کرده است که روز به روز پرهزینه‌تر می‌شود بدون اینکه منافع استراتژیک قابل مشاهده‌ای به همراه داشته باشد.
تشدید تنش‌ها از چه زمان آغاز شد؟
برخی معتقدند که تمرینات نظامی ماه آگوست چین در اطراف تایوان باعث شد مقامات دولت بایدن در تصمیمات خود در مورد لغو برخی تعرفه‌ها یا اعمال برخی تعرفه‌های دیگر بر پکن تجدید نظر کنند.
پکن مانورهای جنگی خود را در آن ماه پس از دیدار نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از تایوان، آغاز کرد و از آن زمان به فعالیت‌های نظامی خود از جمله عبور روزانه جت‌های جنگنده از خط میانی حساس در تنگه تایوان ادامه داده است.
روابط بین چین و آمریکا، دو اقتصاد بزرگ جهان در سال‌های اخیر بر سر موضوعاتی مانند تعرفه‌ها، تایوان، مالکیت معنوی، امنیت سایبری، گرفتن استقلال هنگ‌کنگ و منشاء شیوع ویروس کرونا و مواردی دیگر متشنج شده است و در بحبوحه محدودیت‌های رو به رشد صادرات فناوری ایالات متحده به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.
دیدگاه تحلیلگران چینی در خصوص روابط چین و آمریکا
تحلیلگران چینی می‌گویند که تصمیم مقامات آمریکا برای ملاقات همتایان چینی خود نشانه خوبی بود اما برای اثبات حسن نیت، باید سیاست خود را نسبت به چین از اساس بازبینی و تعرفه‌های تجاری را لغو کند.
مقامات چینی از طرف آمریکایی خواسته‌اند که مسیر خود را تغییر دهد، با شرکای تجاری خود از جمله چین به درستی رفتار کند و در عین حال از طریق گفتگو و مشورت، به دنبال تفاهم باشد.
چن جیا، تحلیلگر مستقل استراتژی بین‌الملل روز دوشنبه به گلوبال تایمز گفت: «اظهارات اخیر مقامات بلندپایه اقتصادی ایالات متحده پس از شکست کامل استراتژی دولت قبلی ترامپ برای تحت فشار قرار دادن چین با جنگ تجاری، سیگنال‌های مثبتی برای روابط این دو کشور ارسال کرده است».
چن گفت: سیاست غیرمنطقی ایالات متحده در قبال چین در سال‌های اخیر هیچ سودی برای ایالات متحده نداشته است. برعکس، اقتصاد این کشور را در وضعیت رکود تورمی همراه با تورم بالا و رشد ضعیف قرار داده است. این مساله فدرال رزرو را مجبور کرد تا نرخ بهره را با سرعت بی‌سابقه‌ای افزایش دهد و به تعمیق بیشتر تضادهای اقتصادی داخلی در ایالات متحده و عمیق‌تر شدن آشفتگی بازار مالی جهانی دامن بزند.
هی ویون، یکی از اعضای شورای اجرایی انجمن مطالعات سازمان تجارت جهانی چین، روز دوشنبه به گلوبال تایمز گفت: «مسئله تعرفه کاملاً به یک مساله سیاسی تبدیل شده است و دیگر یک موضوع تجاری نیست. بنابراین حذف تعرفه‌ها آزمونی است که صداقت ایالات متحده را در قبال چین مورد سنجش قرار می‌دهد».
او اضافه کرد: «تئوری تهدید شدن از سمت چین کاملا ساختگی و نادرست است. هیچ پایه استدلالی برای چنین نظریه‌ای وجود ندارد، چین تهدیدی برای ایالات متحده نیست و این موضوع ارتباط زیادی با این واقعیت دارد که ایالات متحده به دنبال سلطه جهانی است».
کد مطلب: 181049
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *