۰
شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۲۴

حلقه محاصره غرب بر روسیه تنگ تر شد

کشورهای عضو گروه هفت به همراه استرالیا همانند اتحادیه اروپا بر سر تعیین سقف «۶۰ دلاری» برای هر بشکه نفت روسیه توافق کردند.
حلقه محاصره غرب بر روسیه تنگ تر شد
به گزارش مردم سالاری آنلاین،کشورهای عضو گروه هفت به همراه استرالیا روز جمعه همانند اتحادیه اروپا بر سر تعیین سقف «۶۰ دلاری» برای هر بشکه نفت روسیه توافق کردند.
این توافق پس از تصمیم روز گذشته ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در محدود کردن بهای نفت وارداتی روسیه به «۶۰ دلار» برای هر بشکه اتخاذ شد.
به گزارش فرانس‌پرس، توافق اصولی بر سر این تصمیم پیش‌تر میان اعضا حاصل شده بود اما چنین اقدامی برای نهایی شدن نیاز به چراغ سبز ورشو داشت که در نهایت روز جمعه از سوی مقامات لهستانی نشان داده شد.
موافقت لهستان بلافاصله زمینه اجرایی کردن توافق پیشین بر سر این موضوع را فراهم آورد و سبب شد تا کشورهای گروه هفت و استرالیا نیز به این تصمیم بپیوندند.
در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است که این سازوکار از روز دوشنبه همزمان با آغاز تحریم واردات محموله‌های دریایی نفت روسیه اجرایی خواهد شد.
کشورهای گروه هفت و استرالیا نیز با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که بر سر تعیین سقف حداکثر «۶۰ دلار» برای هر بشکه نفت خام روسیه که از طریق دریا حمل می شود، به اجماع رسیده‌اند.
جنت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا پس از حصول این توافق میان اعضای گروه هفت و استرالیا با انتشار بیانیه‌ای ضمن استقبال از چنین تصمیمی آنرا «ثمره ماه‌ها تلاش میان متحدان» دانست.
وزرای دارایی کشورهای گروه هفت پیش‌تر، در اوایل ماه سپتامبر بر سر این راه‌کار و به منظور محروم و محدود کردن مسکو از دسترسی به منابع مالی مورد نیاز برای پیش‌برد تهاجم نظامی خود به اوکراین به توافق رسیده بودند.
تحریم کنندگان به عبارت دقیق‌‌تر بر این موضوع تکیه داشتند که بهای تعیین شده باید به اندازه کافی بالا باشد تا روسیه همچنان نسبت به ادامه فروش نفت به آنها علاقه نشان دهد؛ اما این سقف در عین حال باید کم‌تر از بهای روز بازار باشد تا محدودیت‌هایی را در درآمد‌های حاصل از فروش نفت برای مسکو فراهم کند.
بنابراین، به موجب چنین ساز و کاری که از روز دوشنبه ۵ دسامبر به اجرا گذاشته می‌شود هر بشکه نفت روسیه که از طریق دریا حمل شده باشد تنها با بهای ۶۰ دلار یا پایین‌تر از سوی کشورهای اتحادیه اروپا، گروه هفت و استرالیا خریدای می‌شود.
بر اساس این ساز وکار، در صورت انجام معامله‌ای فراتر از سقف تعیین شده، ارائه خدمات مجاز حمل و نقل دریایی (همچون بارگیری، بیمه و غیره) برای شرکت‌ها ممنوع خواهد بود.
روسیه، دومین صادرکننده بزرگ نفت خام جهان، پیش از این هشدار داده بود که صادرات خود را به کشورهایی که برای نفت این کشور سقف قیمت تعیین کنند قطع خواهد کرد.
روسیه بدون نظر گرفتن سقف تعیین شده از سوی کشورهای غربی مشکل چندانی برای یافتن خریداران جدید به قیمت بازار نخواهد داشت.
قیمت هر بشکه نفت روسیه در حال حاضر حدود ۶۵ دلار در نوسان است که تنها اندکی بالاتر از سقف تعیین شده از سوی اروپا است؛ موضوعی که از تاثیر محدود سازوکار کشورهای غربی در تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه دست کم در کوتاه مدت حکایت دارد.
موضع روسیه
ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهور روسیه گفت که مسکو ، هیچ چیزی را به خارج از کشور خود در صورت مغایرت با منافعش عرضه نخواهد کرد.
معاون نخست وزیر الکساندر نواک خاطرنشان کرد که روسیه نفت را به کشورهایی که سقف قیمت تعیین می کنند صادر نخواهد کرد. به گفته وی، چنین محدودیت هایی به معنای مداخله در ابزارهای بازار است و مسکو با آن دسته از خریدارانی که آماده کار در شرایط بازار هستند تعامل خواهد کرد.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت، روسیه علاقه‌ای به این ندارد که سقف قیمت نفت چقدر باشد، قراردادها مستقیماً با شرکای خود منعقد خواهد شد. وزیر خارجه روسیه توضیح داد:" ما علاقه ای نداریم که سقف قیمت چقدر باشد - ما مستقیماً با شرکای خود مذاکره خواهیم کرد و شرکای که به همکاری با ما ادامه می دهند به این سقف ها نگاه نمی کنند و هیچ تضمینی به کسانی که به طور غیرقانونی این سقف ها را معرفی می کنند نخواهند داد. ".
غرب فشار تحریم‌ها را بر روسیه بر سر اوکراین تشدید کرد که منجر به افزایش قیمت برق، سوخت و غذا در اروپا و ایالات متحده شد. ولادیمیر پوتین قبلاً اشاره کرد، منابع انرژی ارزان و قابل اعتماد روسیه یک مزیت رقابتی برای اروپا بوده است و حتی کاهش واردات آنها تأثیر منفی بر اقتصاد و ساکنان این کشورها دارد. تلاش ایالات متحده برای امتناع کامل اتحادیه اروپا از واردات انرژی و سایر منابع روسیه، منجر به غیرصنعتی شدن اروپا می شود.
ماجرای مذاکرات
مقامات کرملین روز جمعه شروطی را که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای مذاکره با ولادیمیر پوتین بر سر بحران اوکراین مطرح کرده بود، رد کردند و گفتند که حملات روسیه به اوکراین ادامه خواهد داشت.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت: «ٰرئیس جمهور بایدن در واقع گفت که مذاکرات تنها زمانی امکان پذیر خواهد بود که پوتین (نیروهایش) را از اوکراین بیرون ببرد.» 
وی افزود که مسکو «بی‌گمان» چنین شروطی را نمی‌پذیرد و بر همین اساس از ادامه‌دار بودن «عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین» خبر داد. 
جو بایدن روز پنج‌شنبه و در جریان سفر رسمی امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه به ایالات متحده، اعلام کرده بود که اگر پوتین واقعاً قصد پایان دادن به درگیری‌های اوکراین را داشته باشد، او نیز برای گفتگو با رئیس جمهوری روسیه آماده خواهد بود.
رئیس جمهوری آمریکا گفت: «آماده هستم با آقای پوتین صحبت کنم؛ البته اگر واقعاً در او تمایلی برای یافتن راهی برای پایان دادن به این جنگ وجود داشته باشد.»
او همچنین افزود که با رئیس‌جمهور فرانسه توافق کرده‌اند پوتین را نسبت به ادامه درگیری در اوکراین پاسخگو نگه دارند.
آقای بایدن با چرخشی در رویکرد قبلی خود که در ماه مارس گفته بود پوتین باید از قدرت کناره‌گیری کند، اعلام کرد پوتین با حمله به اوکراین دچار یک اشتباه محاسباتی شده و اگر حاضر باشد نیروهای خود را از خاک اوکراین خارج کند، او نیز پس از مشورت با متحدان آمریکا در ناتو، حاضر خواهد بود با وی دیدار کند.
اما سخنگوی کرملین در ادامه سخنانش در واکنش به سخنان رئیس جمهور آمریکا، با اشاره به سرزمین‌های اوکراینی که به تصرف نیروهای روسیه درآمده و اینکه «آمریکا این سرزمین‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد»، افزود اگرچه پوتین به منظور حصول اطمینان از تامین منافع روسیه حاضر به گفتگو است، اما این مواضع واشنگتن هرگونه گفتگوی احتمالی را «پیچیده‌تر» می‌کند.
مسکو در سپتامبر گذشته با برگزاری آنچه که «همه‌پرسی» می‌نامید در چهار منطقۀ دونتسک، خرسون، لوهانسک و زاپوروژیای اوکراین، مدعی شد که مردمان این مناطق خواهان دریافت شهروندی روسیه هستند. این ادعا در حالی مطرح شده که سازمان ملل الحاق سرزمین‌های اوکراین به روسیه را «غیرقانونی» می‌داند.
پسکوف همچنین گفت که پوتین قبل از اعزام نیرو به اوکراین بارها پیشنهاد مذاکره با ناتو، سازمان امنیت و همکاری اروپا و ایالات متحده را داده بود اما همگی این تلاش‌ها «ناموفق» بوده است.
تاکید آلمان بر راه‌حل دیپلماتیک
روز جمعه اولاف شولتس، صدراعظم آلمان نیز در یک تماس تلفنی یک‌ساعته با پوتین‌، از وی خواست نیروهایش را از اوکراین خارج کند و طرفین این درگیری به یک «راه حل دیپلماتیک» دست پیدا کنند. 
آقای شولتس همچنین حملات روسیه به زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین را محکوم و بر عزم آلمان برای حمایت از اوکراینی‌ها در تضمین قابلیت‌های دفاعی آنها در برابر تجاوز روسیه تاکید کرد.
بر اساس بیانیه‌ای که از سوی کرملین منتشر شده، رئیس‌جمهور روسیه نیز از این گفتگوی تلفنی به عنوان فرصتی برای محکوم کردن «خط ویرانگر» غرب در قبال اوکراین استفاده کرده و گفته است که حملات به زیرساخت‌های انرژی اوکراین، با توجه به اقدامات تحریک‌آمیز کی‌یف «ضروری و اجتناب‌ناپذیر» بوده است.
محدودیت  فعالیت سازمان های مذهبی روسی در اوکراین
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین می‌گوید کشورش فعالیت سازمان‌های مذهبی وابسته به روسیه را محدود خواهد کرد. 
به گفته وی، کی‌یف همچنین در نظر دارد در جایگاه کلیسای ارتدوکس که به کیریل یکم، اسقف کلیسای ارتدوکس روسی وابسته است تجدیدنظر کند.
رئیس‌جمهوری اوکراین که کشورش از ۹ ماه پیش با تهاجم نظامی روسیه روبروست، اعلام کرد: «شورای امنیت ملی و دفاع، دولت را مامور کرده که طرحی را به پارلمان ارائه کند تا براساس آن فعالیت سازمان‌های مذهبی وابسته به مراکز نفوذ در روسیه، غیرممکن شود.»
نیروهای امنیتی اوکراین ماه گذشته صومعه اصلی کی‌یف را که محل اقامت اسقف کلیسای ارتدوکس این کشور محسوب می‌شود، تفتیش کردند. عملیات مشابهی نیز علیه چند مرکز مذهبی دیگر صورت گرفت.
نهادهای امنیتی اوکراین اعلام کرده‌اند که در جریان تفتیش این مراکز، چند هزار دلار وجه نقد و کتاب‌هایی در حمایت از روسیه کشف کرده‌اند.
دو کلیسای اصلی ارتدوکس‌های اوکراین، کلیسای ارتدوکس وابسته به اسقف کلیسای ارتدوکس روسیه و کلیسای اسقف کی‌یف است که در سال ۲۰۱۹ میلادی به بارتلمه یکم قسطنطنیه مستقر در استانبول اعلام وفاداری کرد. 
کلیسای ارتدوکس اوکراین البته بهار امسال اعلام کرد که در پی تهاجم نظامی روسیه، ارتباط خود با روسیه را قطع می‌کند. 
کلیسای ارتدوکس روسیه تفتیش کلیسای ارتدوکس اوکراین را «اقدامی در راستای ارعاب» مومنان توصیف کرده بود. کیریل یکم، اسقف کلیسای ارتدوکس روسیه از مهمترین چهره‌های حامی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه است.
منبع:جماران
کد مطلب: 182567
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *