۰
چهارشنبه ۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۶

تشدید تحریم‌های انگلیس علیه مسکو

تشکیل دادگاه بین المللی علیه روسیه
اتحادیه اروپا می‌گوید تلاش می‌کند یک دادگاه تخصصی تحت حمایت سازمان ملل متحد برای تحقیق درباره جنایات جنگی احتمالی روسیه در جریان تهاجم نظامی به خاک اوکراین تشکیل دهد.
تشدید تحریم‌های انگلیس علیه مسکو
به گزارش مردم سالاری آنلاین،دولت انگلیس هم زمان با سفر همسر رئیس جمهوری اوکراین به لندن، تحریم‌های جدیدی را علیه ۲۲ شهروند روس وضع کرد.
وزارت امور خارجه انگلیس روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای که یک نسخه آن در تارنمای دولت این کشور منتشر شد ادعا کرد که بسته تحریمی جدید کسانی را که مروج جنگ در اوکراین بوده‌اند هدف قرار می‌دهد.
در تحریم‌های جدید نام دنیس والنتینوویچ مانتوروف معاون نخست وزیر روسیه به اتهام مباشرت در توسعه تسلیحات روسیه علیه اوکراین و تجهیز نیروهای بسیج این کشور دیده می‌شود. انگلیس همچنین ده فرماندار روس را به دلیل نقش آنها در آنچه «حمایت مالی از دولت های نیابتی مسکو در اوکراین» نامیده شده تحریم کرده است.
جیمز کلورلی وزیر امور خارجه در این باره تصریح کرد: تصمیم رژیم روسیه برای بسیج شهروندان روس، تلاشی ناامیدانه برای غلبه بر اوکراینی‌ها بود که از قلمرو خود دفاع می‌کردند. اما این اقدام شکست خورد.
وی افزود: امروز ما افرادی را تحریم کرده‌ایم که این تصمیم اجباری را اجرا کردند و هزاران شهروند روسی را برای شرکت در جنگ غیرقانونی و نفرت انگیز پوتین اعزام کردند.
وزیر امور خارجه انگلیس اشاره کرد که لندن «به استفاده از تحریم ها علیه روسیه و کمک های نظامی برای حمایت از اوکراین در دفاع از استقلال خود ادامه خواهد داد.»
انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور تاکنون بیش از یکهزار و ۱۰۰ شهروند روس و بیش از ۱۰۰ سازمان دولتی روسیه را تحریم کرده است.
شنبه دو هفته پیش نخست وزیر جدید انگلیس به اوکراین سفر و با رئیس جمهوری این کشور دیدار کرد. او در این سفر از برنامه لندن برای ارسال تسلیحات نظامی بیشتر به کی‌یف خبر داد.
تشکیل دادگاه بین المللی علیه روسیه
اتحادیه اروپا می‌گوید تلاش می‌کند یک دادگاه تخصصی تحت حمایت سازمان ملل متحد برای تحقیق درباره جنایات جنگی احتمالی روسیه در جریان تهاجم نظامی به خاک اوکراین تشکیل دهد.
اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا روز چهارشنبه با بیان این مطلب همچنین تاکید کرد که این اتحادیه با جامعه بین‌المللی برای دریافت «گسترده‌ترین حمایت بین‌المللی ممکن» از این دادگاه همکاری خواهد کرد.
خانم فن در لاین در ویدیویی که در صفحه توییتر خود به اشتراک گذاشته افزود که اتحادیه اروپا همچنان به حمایت از از تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی ادامه خواهد داد.
اوکراین تاکید دارد که یک دادگاه ویژه برای محاکمه رهبران نظامی و سیاسی روسیه تشکیل شود و اتحادیه اروپا هم از این ایده حمایت کرده است.
دیوان کیفری بین‌المللی مستقر در لاهه پیشتر تحقیقاتی را در خصوص کشتار دسته‌جمعی غیرنظامیان اوکراینی در حومه کی‌یف و همچنین بمباران یک سالن تئاتر در ماریوپل آغاز کرده اما این نهاد صلاحیت تعقیب قضایی را ندارد.
نیروهای روسیه از زمان حمله به اوکراین در ۲۴ فوریه به انجام جنایات جنگی مختلف در اوکراین متهم شده‌اند. مسکو اما همواره این اتهامات را رد کرده است.
دادگاه ویژه پیشنهادی اتحادیه اروپا به احتمال زیاد بر اساس قوانین اوکراین فعالیت می‌کند و توسط دادستان‌ها و قضات بین‌المللی تشکیل می‌شود. اما منتقدان استدلال کرده‌اند که هر دادگاه تخصصی تحت حمایت سازمان ملل از سوی روسیه، یکی از اعضای سازمان ملل متحد، وتو خواهد شد.
فن در لاین همچنین اظهار داشت که اتحادیه اروپا می‌خواهد از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای کمک به بازسازی اوکراین استفاده کند. او در ادامه افزود: «روسیه و الیگارش‌هایش باید خسارت‌های وارده به اوکراین را جبران کنند و هزینه‌های بازسازی کشور را پرداخت کنند.»
رئیس کمیسیون اروپا در ادامه گفت که حدود ۳۰۰ میلیارد یورو از ذخایر بانک مرکزی روسیه به همراه ۱۹ میلیارد یورو از پول الیگارشی روسیه توقیف شده است. این در حالیست که خسارات وارد شده به اوکراین حدود ۶۰۰ میلیارد یورو برآورده شده است.
این رهبر ارشد اروپایی در ادامه گفت: «در کوتاه‌مدت، ما می‌توانیم با شرکای خود ساختاری برای مدیریت این وجوه و سرمایه‌گذاری ایجاد کنیم. پس از آن ما از آن درآمدها برای بهبود وضعیت اوکراین استفاده می‌کنیم و پس از برداشته شدن تحریم‌ها، روسیه باید به طول کامل خسارت‌های وارد شده به اوکراین را بپردازد.»
اتحادیه اروپا اعلام کرده در صورتی که توافق صلح بین کی‌یف و مسکو مساله جبران خسارات‌ها به اوکراین را حل کند، بروکسل هم ممکن است محدودیت‌ها بر دارایی‌های روسیه را بردارد.
انفجار بمب پست شده به سفارت اوکراین در اسپانیا
انفجار بمب در داخل یک بسته پستی منجر به زخمی شدن کارمند سفارت اوکراین در مادرید شد.
بنابر گزارش سی ان ان، وزارت کشور اسپانیا روز چهارشنبه اعلام کرد، انفجار بمبی در پاکت پستی ارسال شده به سفارت اوکراین در مادرید منجر به زخمی شدن یکی از کارکنان این سفارتخانه شد.
به گفته این وزارت، این فرد به طور جزئی مجروح شده و در بیمارستان تحت مداوا قرار دارد و پلیس در حال بررسی ماجراست.
اولگ نیکولنکو، سخنگوی وزارت خارجه اوکراین گفته است که حال عمومی این کارمند مساعد است و جانش در خطر نیست.
نیکولنکو افزود: در حال حاضر تدابیر امنیتی در سفارت اوکراین در تمام کشورهای اتحادیه اروپا افزایش یافته است.
منبع:جماران
کد مطلب: 182292
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *