۰
جمعه ۱۶ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۳۰
شهریار حیدری:

از سوی آمریکا و کشورهای مقابل پیام‌هایی مبنی بر از سرگیری برجام ارسال شده است

شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: برجام کماکان طی جلساتی بین طرفین در جریان است و در آینده به نتایجی خواهد رسید. قبل از حوادث اخیر در کشور و توقف در برجام، مذاکرات به مراحل آخر رسیده بود. طرفین به خاطر بعضی ایرادات شکلی و کلمات در رفت‌وآمد بودند که متاسفانه آمریکا و طرف‌های اروپایی به بهانه‌های جدید تحریم‌های تازه وضع کردند و این باعث شد به نتیجه رسیدن برجام به تاخیر بیفتد!
از سوی آمریکا و کشورهای مقابل پیام‌هایی مبنی بر از سرگیری برجام ارسال شده است
به گزارش مردم سالاری آنلاین،«برجام» سریالی تکراری و تمام نشدنی! چند روز روز قبل علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در گفت‌وگوهای احیای برجام در خصوص آخرین خبر از برجام گفت: خبر جدیدی وجود ندارد. اما چارچوبی که ما در حال ادامه مذاکرات هستیم، بر اساس محورهایی است که بتوانیم مولفه‌های اصلی و اساسی مدنظر جمهوری اسلامی ایران را در فرآیند تدوین پیش‌نویس توافق مدنظر پیگیری کنیم و امروز هم در حال پیگیری است. 
اما از سوی دیگر، اولیانوف در پیامی توئیتری نوشت: قطعا تلاش‌های دیپلماتیک هنوز تمام نشده است. وی همچنین هشدار داده است که هر گونه جایگزینی برای برجام می‌تواند پیامدهای بسیار منفی برای امنیت منطقه داشته باشد.
در این باره شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: برجام کماکان طی جلساتی بین طرفین در جریان است و در آینده به نتایجی خواهد رسید. قبل از حوادث اخیر در کشور و توقف در برجام، مذاکرات به مراحل آخر رسیده بود. طرفین به خاطر بعضی ایرادات شکلی و کلمات  در رفت‌وآمد بودند که متاسفانه آمریکا و طرف‌های اروپایی به بهانه‌های جدید تحریم‌های تازه وضع کردند و این باعث شد به نتیجه رسیدن برجام به تاخیر بیفتد! اما در عین حال موضوع برجام با موضوعات دیگر متفاوت است و قطع به یقین باید به نتیجه‌ای برسد؛ هم ما نیازمند اتمام پروسه طولانی برجام هستیم و طرف‌های مقابل هم قاعدتا به همین شکل نیازمند پایان آن هستند.
روند برجام بسیار کند پیش می‌رود ولی از دستور کار خارج نشده است
وی ادامه داد: زمانی که داده‌ها را کنار هم می‌گذاریم؛ در یک تحلیل آماری، سیاسی و اطلاعاتی ممکن است برجام طولانی شود و برعکس گذشته روند بسیار کند پیش می‌رود،  ولی از دستور کار خارج نشده است؛ چون به هر شکل لابی‌های صهیونیست و عربی که نقش بسیاری موثری در تضعیف برجام دارند، به این نتیجه رسیده اند که مذاکرات باید به سرانجام برسد، اما تمایل دارند برجام به ضرر جمهوری اسلامی تمام شود! در واقع بیشترین امتیاز را از ایران بگیرند، ایران هم پایبند به موضوعات، پروتکل‌ها و قواعد فرابرجامی باشد. از این جهت جمهوری اسلامی تأکید دارد من در چارچوب آژانس و همچنین برجام هستم، مشروط بر اینکه تحریم‌ها برداشته شود.
از سوی آمریکا و کشورهای مقابل پیام‌هایی مبنی بر اینکه برجام از سر گرفته شود ارسال شده است
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: این دو موضوع تا امروز استمرار دارد و طرف مقابل تلاش دارد با تأثیرپذیری از لابی‌های صهیونیستی-عربی یک برجام برد و باخت تعریف کنند، اما جمهوری اسلامی به دنبال برد، برد است. قاعده بازی در دنیای امروز هم همین است که آن‌ها فشار وارد کرده و تحریم اعمال و بحث‌های دیگری مطرح می‌کنند تا بتوانند با فشار حداکثری بیشترین امتیاز را در برجام بگیرند و نهایتا جمهوری اسلامی یک برجامی را امضاء کند که خروجی برای ما نداشته باشد و امروز هم همین موضوعات بر طولانی‌تر شدن برجام تاثیر گذاشته است. از سوی آمریکا و کشورهای مقابل هم پیام‌هایی مبنی بر اینکه برجام از سر گرفته شود ارسال شده است، حال منتظر زمان و مکان جلسه‌ در آینده‌ی نزدیک هستیم تا خروجی مناسبی از برجام داشته باشیم.
معتقدم برجام به یک نتیجه‌ای خواهد رسید
حیدری در پایان از تأثیر اعتراضات در کشور بر روند برجام گفت: روابط بین‌الملل در سیاست داخلی کشور تاثیرگذار است؛ در تنش‌هایی که اخیرا در کشور پیش آمد بحث حقوق بشر را مطرح کردند و به این خاطر تحریم‌های جدید را وضع کردند. این فشارها برای این است که بتوانند در برجام امتیاز بیشتری بگیرند. طرفین از سال ۲۰۱۵ تا امروز در حال تلاش هستند و من معتقدم برجام به یک نتیجه‌ای خواهد رسید، اما از سویی لابی‌ها قوی‌تر از اصل موضوع بوده است.
منبع:جماران
کد مطلب: 186162
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *