۰
يکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۰
نمايندگان مجلس خواستار تغيير در کابينه ناکارآمد دولت هستند

چهار وزير در معرض استيضاح

مدتي است که ناکارآمدي دولتمردان در موضوعات مختلف صداي نمايندگان را درآورده است و دامنه انتقادات از رئيس مجلس تا نمايندگاني که کمتر اظهار نظر مي‌کنند را دربر گرفته است.
چهار وزير در معرض استيضاح
گروه سياسي - فهيمه جهازيان: مدتي است که ناکارآمدي دولتمردان در موضوعات مختلف صداي نمايندگان را درآورده است و دامنه انتقادات از رئيس مجلس تا نمايندگاني که کمتر اظهار نظر مي‌کنند را دربر گرفته است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،نزديک به سه سال از عمر مجلس گذشته است و اسفندماه سال آينده نمايندگاني که عموما با راي حداقلي به مجلس راه يافته اند، بايد يکبار ديگر در انتخابات شرکت کنند. صرف نظر از اينکه واقعا چه درصدي از مردم در آن انتخابات شرکت خواهند کرد، واضح است که حتي آنهايي که در انتخابات حضور پيدا مي‌کنند نيز چندان از وضعيت مديريت کشور راضي نيستند. اگرچه قوه اجرايي کشور در اختيار دولت است اما انتظار از مجلس، نظارت مستمر و اعمال قدرت و قانونگذري است که متاسفانه تا به حال از اين مجلس چنين چيزي ديده نشده است. اما به نظر مي‌رسد که از اين به بعد و تا موعد انتخابات، مخالفت و رويارويي مجلس با اعضاي ناکارآمد کابينه روز به روز بيشتر شود.
در اين راستا طي روزهاي اخير اظهارنظرهايي از سوي نمايندگان منتشر شده که نشان مي‌دهد دست کم چهار وزير دولت در معرض استيضاح هستند و رايزني يا اقدام براي اين کار صورت گرفته است.
70 امضا براي استيضاح وزير بهداشت
مهمترين اقدامي که در اين خصوص صورت گرفته، اعلام جمع آوري امضا براي استيضاح وزير بهداشت و ارسال آن به هيات رئيسه مجلس است. روز شنبه  عبدالحسين روح الاميني عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس، از جمع آوري بيش از 70 امضا براي استيضاح عين الهي و ارسال آن جهت اعلام وصول تقديم هيات رئيسه مجلس خبر داد و گفت: هيات رئيسه مجلس موظف است در اسرع وقت آن را اعلام وصول کند.
آنطور که اين عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس به تسنيم گفته، استيضاح عين اللهي 15 بند دارد. گويا وزير بهداشت قول‌هايي به نمايندگان مجلس داده بودند تا استيضاح به جريان نيفتد اما چون نتوانسته مشکلات و کمبودها را رفع کنند از اين رو، طراحان اين استيضاح، آن را به جريان انداخته اند.
نزديک به يک ماه قبل، پانزدهم ماه آذر امسال نيز وزير بهداشت به مجلس رفت تا در رابطه با کمبود دارو از خود دفاع کند اما نمايندگان از پاسخ‌هاي او قانع نشدند و عين اللهي از مجلس اولين کارت زرد خود را دريافت کرد.
طرح استيضاح وزير بهداشت که 15 محور دارد و مهمترين محورهاي آن شامل عدم به کارگيري نيروهاي متخصص و مجرب، عدم مديريت به هنگام و علاج جويانه مجموعه عوامل درون و برون سازماني وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکي، عدم اهتمام به تدوين و ارائه لايحه قانون نحوه اجراي سياست‌هاي کلي سلامت به دولت و مجلس، عدم اهتمام جدي به اجراي سياست‌هاي کلي سلامت و قوانين برنامه پنج ساله، اهتمام به اصلاح و برخورد با پديده شوم زير ميزي و سهم خواري، بي‌توجهي وزير بهداشت به ايجاد بستر شغلي براي پزشکان جوان و تازه فارغ التحصيلان، افزايش روند مهاجرت پرستاران و پزشکان، بدعهدي در دريافت و تسويه واکسن‌هاي توليدي واکسن سازمان داخلي عليرغم سفارش و تعهد به خريد اوليه، بي‌توجهي به اقناع افکار عمومي و رسانه‌ها و کارهاي نمايشي بي‌حاصل، انجام اقدامات خلاف قانون در دانشگاه‌ها در برداشت درآمدهاي حاصل از فروش دارو و تجهيزات و هزينه در جاي ديگر است.
وزير ورزش، سوال يا استيضاح؟
وزير ديگري که احتمال استيضاح او مي‌رود، حميد سجادي وزير ورزش و جوانان است. اين وزير که پيش از اين يک بار از مجلس شوراي اسلامي کارت زرد دريافت کرده سه‌شنبه هفته جاري بايد در صحن علني مجلس شوراي اسلامي حاضر شود و پاسخگوي سؤال نمايندگان باشد.
متن سؤالي که سجادي بايد در صحن علني به آن پاسخ دهد به اين شرح است: «سوءمديريت در برنامه ورزش حرفه‌اي، به‌طور خاص فوتبال و هزينه‌هاي نامتعارف و عدم برخورد با سوءاستفاده کنندگان از بيت‌المال در قراردادهاي مربيان خارجي تيم ملي و باشگاه‌هاي پرطرفدار استقلال و پرسپوليس، بستن قراردادهاي نجومي با برخي بازيکنان و مربيان خارجي و عدم پيگيري به‌موقع حقوقي و محکوميت مکرر و پرداخت جريمه‌ها از بيت‌المال، ديپلماسي ضعيف ورزشي و حذف دو تيم پرطرفدار فوتبال و برخي تيم‌هاي ورزشي.»
به گزارش تسنيم، عملکرد وزير ورزش و جوانان به شدت مورد انتقاد مجلس قرار دارد و به گفته احمد راستينه حدود 50 امضا براي استيضاح حميد سجادي جمع‌آوري شده است. بايد ديد وزير ورزش مي‌تواند نمايندگان مجلس را قانع کند يا با توجه به سؤال مطرح شده درباره فوتبال، استيضاح وي سرعت بيشتري خواهد گرفت.
محورهاي استيضاح وزير ورزش نيز به شرح زير است:نابساماني‌ها در فدراسيون‌هاي ورزشي و عدم ثبات در فدراسيون‌ها، عدم توجه به توسعه زير ساخت‌ها و امکان ورزشي در شهرها و استان‌ها، عدم توجه به قهرمانان ملي و حل مشکلات آنها و عدم توجه به جوانان و مشکلات آنها و درست اجرا نکردن قانون جواني جمعيت.
جدي شدن استيضاح وزير اقتصاد
احسان خاندوزي وزير اقتصاد از جمله وزيراني است که مدتهاست بحث برکناري، استعفا و استيضاح آن شنيده مي‌شود اما حمايت دولت از اين وزير ناکارآمد ، آن هم علي رغم اينکه وضعيت اقتصادي کشور، ماه‌هاست که متلاطم است.
ولي الله فرزانه عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي به تازگي در گفتگو با مهر با اشاره به جلسه اخير مجلس براي بررسي اقدامات و سياست‌هاي ارزي دولت سيزدهم، اظهار کرد: نمايندگان و رئيس مجلس از توضيحات وزير اقتصاد و رئيس کل بانک مرکزي قانع نشدند. ارائه گزارش به مجلس و بيان انتقادات عايده‌اي براي مردم ندارد. انتظار نمايندگان بر اين است که دولت به صورت شفاف برنامه خود را اعلام کند و بگويد چه رويکردي براي کاهش و کنترل نرخ ارز دارد.
وي خاطرنشان کرد: با توجه به شرايط موجود، برخي نمايندگان به سمت استيضاح وزير اقتصاد رفته‌اند و با توجه به اينکه 50 نفر از نمايندگان با اين موضوع موافقت کرده‌اند به نظر مي‌رسد اين استيضاح به صورت جدي در دست پيگيري قرار دارد.
پيوستن وزير آموزش و پرورش به قطار استيضاح
روز گذشته نايب رئيس کميسيون آموزش مجلس در تذکري در صحن علني با انتقاد از عملکرد وزير آموزش و پرورش گفت که نصايح گرم و مشوقانه کارشناسان در آهن سرد مديران وزارت آموزش و پرورش بي تاثير شده است.
مهدي اسماعيلي در اين تذکر شفاهي خطاب به وزير آموزش و پرورش بيان کرد: بر همگان واضح و مبرهن است که آموزش و پرورش در توسعه کشور نقش مهم و اساسي دارد و اينجانب با سال‌ها سابقه خدمت در آموزش و پرورش و کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي بايد بگويم که متاسفانه امروز آموزش و پرورش ما حال خوشي ندارد. بدنه مديريتي اين وزارتخانه ضعيف و ناتوان بوده و دچار روزمرگي شده است، توان لازم را ندارد و نصايح گرم و مشوقانه کارشناسان در آهن سرد مديران اين وزارتخانه بي تاثير شده است.
نماينده مردم ميانه در مجلس، تصريح کرد: عدم به روز رساني محتواهاي آموزشي و عدم توجه به سند توسعه اي و تحول آموزش و پروش و تحقير معلمان و کادر آموزش و پرورش در پرداخت مطالبات قانوني از جمله مشکلات اين وزارتخانه است.
اسماعيلي خطاب به رئيس جمهور گفت: از عملکرد اين وزارتخانه نه پيشکسوتان، نه معلمان و نه اوليا راضي نيستند و بدانيد مجلس در راستاي وظيفه نظارتي خود به دنبال استيضاح وزير آموزش و پرورش است و اين بخش مهم با اين مديريت فعلي به سرمنزل نمي‌رسد. بهتر است خودتان به سراغ تغيير و تحول در وزارت آموزش و پرورش برويد.
کد مطلب: 185743
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *