۰
دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۰۰
سه سال از شهادت سپهبد حاج قاسم سليماني گذشت

#جان_فدا

ساعت 1 و 20 دقيقه بامداد سيزدهم دي ماه 98 هواپيماي مسافربري ايرباس A-320 که نيمه‌شب به وقت ايران از دمشق برخاسته بود، در فرودگاه بغداد به زمين نشست.از ساعاتي قبل از ورود هواپيما به بغداد، نشانه‌هايي از نزديک بودن زمان ورود يک شخصيت مهم در فرودگاه ديده مي‌شد.
#جان_فدا
گروه سياسي- هديه گل محمدي: ساعت 1 و 20 دقيقه بامداد سيزدهم دي ماه 98 هواپيماي مسافربري ايرباس A-320 که نيمه‌شب به وقت ايران از دمشق برخاسته بود، در فرودگاه بغداد به زمين نشست.از ساعاتي قبل از ورود هواپيما به بغداد، نشانه‌هايي از نزديک بودن زمان ورود يک شخصيت مهم در فرودگاه ديده مي‌شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،دقايقي پس از فرود هواپيما و استقبال ابومهدي المهندس از حاج قاسم سليماني و همراهانش، آن‌دو به همراه سه تن ديگر سوار يک تويوتا شدند و پنج نفر ديگر در تويوتاي دوم نشسته و به سوي شهر بغداد حرکت کردند. اما خودروها خيلي زود مورد حملهٔ موشک پهپاد نظامي ارتش ايالات متحده قرار گرفتند؛ طي عملياتي به نام آذرخش کبود که به دستور دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور وقت آمريکا رخ داد و موجب شهادت سپهبد سليماني، ابومهدي مهندس معاون نيروهاي حشدالشعبي عراق و 8 نفر از نيروهاي ايراني و عراقي شد که از اين بين، 4 نفر ايراني بودند: سردار سرتيپ پاسدارحسين پورجعفري يار ديرين حاج قاسم، سرهنگ پاسدار شهروز مظفري نيا سرتيم حفاظت سردار سليماني، سروان پاسدار وحيد زمانيان و سرگرد پاسدار هادي طارمي. امسال به ياد رشادتهاي سپهبد قاسم سليماني، هشتگي براي او ترند شده که نشانه فدا شدن جان او براي مردم ايران است: #جان_فدا. کمااينکه خودش گفته بود جان من فداي مردم ايران.
شهيد حاج قاسم سليماني 20 اسفندماه سال 1335 در روستاي قنات ملک از توابع رابر کرمان در يک خانواده کارگري چشم به جهان گشود. 11 سال بيشتر نداشت که پس از پايان تحصيلات ابتدايي به کرمان رفت. پس از اخذ ديپلم به شغل بنايي مشغول شد و بعدها فعاليت خود را به عنوان پيمانکار در اداره آب کرمان آغاز کرد. با پيروزي انقلاب اسلامي در سال 1357 همزمان با پيمانکاري در اداره آب کرمان به صورت افتخاري به عضويت سپاه کرمان درآمد. پيش از آغاز دفاع مقدس و با شورش کردها به مناطق غرب کشور رفت. با آغاز دفاع مقدس در سال 1359، حاج قاسم سليماني چندين گردان از کرمان را آموزش داد و به همراه آن‌ها راهي مناطق عملياتي جنوب کشور شد. او حتي در دوره‌اي فرماندهي سپاه آذربايجان غربي را نيز برعهده داشت و پس از آن فرمانده پادگان قدس سپاه کرمان شد. اواخر سال 1360 با حکم فرمانده کل سپاه پاسداران به فرماندهي تيپ ثارالله منصوب کرد.
از پايان جنگ تا زماني که با حکم رهبر معظم انقلاب به عنوان فرمانده نيروي قدس سپاه منصوب شد، 12 سال فاصله بود. حاج قاسم طي اين مدت در کرمان درگير جنگ با اشرار باندهاي قاچاق مواد مخدري شد که از مرزهاي شرقي ايران هدايت مي‌شدند. پس از دريافت حکم فرماندهي نيروي قدس سپاه، فعاليتهاي برون مرزي اين نيرو، جان تازه اي گرفت و سال 1389 به جهت خدمات فراوان خود از سوي آيت الله خامنه‌اي فرمانده معظم کل قوا با يک درجه ارتقاء به درجه سرلشکري رسيد. اين شهيد بزرگوار، سازمان‌دهنده نيروهاي حزب الله در جنگ 33 روزه لبنان و کابوس بزرگ داعش در سوريه و عراق بود. سردار سليماني با تشکيل محور مقاومت با نيروهايي مانند جنبش النجباء و کتائب حزب الله و همچنين حشدالشعبي در عراق و گروه‌هايي نظير بسيج مردمي سوريه و اتحاد آنها با مدافعان حرم از ايران و تيپ فاطميون و زينبيون در مقابل داعش ايستادگي کرد و در نهايت با رشادت‌هاي فراوان در حالي که داعش تا پشت دروازه‌هاي کاخ رياست جمهوري سوريه رسيده بود سردار سليماني به همراه مدافعان حرم ايستاد و مانع از گسترش و ظهور بيشتر داعش در منطقه غرب آسيا شد و داعش را شکست داد.  رمز اين گستردگي محبوبيت، شهرت و موفقيت سردار سليماني را شايد بتوان در يک عبارت خلاصه کرد و آن هم «فراجناحي بودن» و «غيرسياسي» برخورد کردن بود. حاج قاسم سليماني فارغ از جناح بندي‌هاي سياسي در کشور، همواره به حفظ ايران و انقلاب مي‌انديشيد.
زماني که برخي سردار سليماني را به عنوان بهترين گزينه براي انتخابات رياست‌جمهوري 96 مطرح کردند او در پاسخ به نامه‌اي چنين نوشت که: «الحمدالله در کشور ما آنقدر شخصيت‌هاي مهم و ارزشمند گمنام و نامي وجود دارد که نيازي نيست سربازي، پُست سربازي خود را رها کند. افتخارم اين است که سرباز صفر بر سر پُست دفاع از ملتي باشم که امام فرمود «جانم فداي آن‌ها باد.» رها کردن اين پست را در شرايطي که گرگاني در کمين  هستند خيانت مي‌دانم.»
او به تبعيت از امام راحل (ره) گفت «مخالف حضور نظاميان در سياست» است و ترجيح مي‌دهد همچنان به دفاع و پاسداري از كشور ادامه دهد. شهادت حاج قاسم سليماني تمام مردم ايران را با هر گرايش سياسي و هر نوع تفکري، کنار يکديگر جمع کرد. روساي قوا، مراجع تقليد، وزراي کابينه، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري، فرماندهان ارتش و سپاه، روساي سازمان‌ها و نهادها، ائمه جمعه، استانداران، فرمانداران و شهرداران و... با هر نوع گرايش سياسي شهادت سردار سليماني را تسليت گفتند. نام حاج قاسم، گويي همه اختلافات ريز و درشت سياسي را کنار زده و به دردي مشترک براي اقشار مختلف ايران بدل شد و تشييع پيکر پاک او به نمادي از وحدت بين همه مردم تبديل شد.  در روزگاري که گرگ‌ها بيشتر از هر روز ديگري طمع در خاک ايران کرده‌اند، سپهبد سليماني جايي ايستاد که «همه» را حول محور خود جمع کند. او همه حجت دفاع از ايران بود و نامش همچون همه بزرگان تاريخ که خود را در راه آرمانشان هديه کردند، تا هميشه در بلنداي تاريخ خواهد درخشيد. چرا که او مرد ميدان بود.
با اين حال ساده بود و سادگي را دوست ميداشت. سردار در گوشه‌اي از وصيت نامه خود خطاب به همسرش نوشته بود: «همسرم، من جاي قبرم را در گلزار شهداي کرمان مشخص کرده‌ام. قبر من ساده باشد مثل دوستان شهيدم. بر آن کلمه سرباز قاسم سليماني بنويسيد
و نه عبارت‌هاي عنوان‌دار...»
کد مطلب: 185843
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *