۰
يکشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۰

نتانیاهو جنگ علیه ایران را به راه می اندازد؟

حشمت‌‌‌الله فلاحت‌‌‌پیشه، کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تجربه نشان داده است که دیپلماسی بین ایران و آمریکا در خفا پیش می‌رود.
نتانیاهو جنگ علیه ایران را به راه می اندازد؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، فلاحت‌‌‌پیشه درباره مهم‌ترین چالش ایران در سال جدید میلادی با کشورهای اروپایی و آمریکا و به طور کلی در سطح منطقه و بین‌الملل تاکید کرد: «معتقدم سال ۲۰۲۳ برای ایران بیش از اینکه تحت‌تاثیر مسائل خارجی باشد، مسائل داخلی چالش‌برانگیز خواهد بود.»
وی درباره برجام و سرنوشت این توافق که در سال ۲۰۲۳ در سال هشتم تعهدات و اجرای آن قرار می‌گیریم گفت: «برجام هم به مسائل داخلی‌‌‌مان ربط دارد. موضع آمریکا یا سیاست آنها در قبال ایران مشخص است. در قبال برجام همواره سیاست آمریکا کنترل ایران بوده است و برجام بخشی از سیاست تنش‌زدایی میان آمریکا و ایران نبوده است. آنها سعی می‌کنند ایران تضعیف‌شده را پای کار بیاورند. حتی قبل از بحران اوکراین هم ترجیح‌شان این بود که از فرصت احیای برجام استفاده نکنند. به طور کلی معتقدم طیف حاکم در آمریکا چالش‌شان در آینده جنگ سرد جدید با چین در اقتصاد و با روسیه در مسائل نظامی است و سعی دارد با ایران به سمت احیای دیپلماسی حرکت کند، اما ایرانی ضعیف‌شده.»
وی با اشاره به مذاکراتی که میان ایران و آمریکا از طریق واسطه‌گری کشورها و اشخاص در جریان است و از سویی اظهارات مقامات آمریکایی که درباره در اولویت نبودن برجام سخن می‌‌‌گویند گفت: «این سخنرانی‌‌‌ها و موضع‌گیری‌‌‌ها استفاده تبلیغاتی دارد و تجربه نشان داده است که دیپلماسی بین ایران و آمریکا در خفا پیش می‌رود. از سویی دلیل این صحبت‌‌‌های آمریکا این است که به دلایل مختلف مثل ناآرامی‌‌‌های داخلی تصمیم بر انزوای ایران گرفتند. این مساله آنقدر وسوسه‌انگیز بوده است که حتی چین هم در درون سیاست انزوای ایران بازی کرد، متاسفانه ایران اکنون در راس امیال سیاسی برای کشورهای قدرتمند در دنیا قرار گرفته است تا به نفع منافع ملی‌شان از آن بهره ببرند.»
این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: «موضع‌‌‌گیری‌های رسمی آمریکا در مخالفت با حاضر شدن پای میز مذاکره و احیای برجام برای این است که فضای فشار روانی بر ایران را تقویت کنند تا جایگاه ایران را در میز مذاکره تضعیف کنند. سناریوهای کمتر محتملی هم غیر از این وجود دارد از جمله اینکه نتانیاهو دست به اقدام خطرناکی بزند، یا آمریکا و اروپا از مکانیزم ماشه علیه ایران استفاده کنند یا پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع داده شود.» وی افزود: «اگر این شرایط شکل گیرد ایران هم به سمت رفتارهایی خواهد رفت که کل سناریوها را بر هم می‌‌‌زند اما معتقدم راهبرد آمریکا رفع چالش منطقه‌‌‌ای و پرداختن به جنگ اقتصادی و نظامی و سیاسی با روسیه و چین است اما اینکه این رویکرد از سوی آمریکا دنبال شود به رفتار دیپلمات‌ها و تصمیم‌گیران در ایران و آمریکا در خفا مربوط است. سخنرانی‌‌‌ها خیلی در تعاملات ایران و آمریکا و شکل‌دهی به مناسبات نقش ندارند.»
کد مطلب: 186291
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *