۰
پنجشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۵۰

فاصله قیمت گوشت منجمد و گرم به ۱۰۰ هزار تومان رسید

رئیس مجمع صادرکنندگان دام خاطر نشان کرد: صادرات و قاچاق دام به‌عنوان 2 عامل گرانی قیمت گوشت در بازار معرفی می‌شوند این حالیست که حدود یک ماه بوده که صادرات دام متوقف شده است. در این مقطع از فصل تاحدودی دام به کشورهای حاشیه خلیج فارس قاچاق می‌شود اما حجم آن اندازه‌ای نیست که تعادل و قیمت‌ گوشت در کشور تا این میزان تحت تاثیر قرار بدهد همچنین در فصل سرما امکان و جابه‌جایی دام دشوار است.
فاصله قیمت گوشت منجمد و گرم به ۱۰۰ هزار تومان رسید
به گزارش مردم سالاری آنلاین، منصور پوریان در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه در فصل زمستان شیب قیمت‌ دام تند می­‌شود، گفت: در هفته‌­های اخیر بازار دام زنده و گوشت متاثر از نرخ ارز قرار گرفت و قیمت­‌ها رو به جلو رفتند؛ همچنین تجربه ثابت کرده است که در فصل زمستان قیمت گوشت در بازار افزایش پیدا می‌کند.
وی با اشاره به بالا رفتن فاصله قیمت گوشت گرم و منجمد، گفت: فاصله قیمت گوشت منجمد و گرم  باید بین 10 تا 20 هزار  تومان باشد. اما امروز این فاصله قیمتی به 80 تا 100 هزار تومان شده است این در حالیست که حجم  گوشت‌های منجمد دپو شده از سوی دولت و بخش خصوصی قابل توجه است اما متقاضی برای خرید آن در بازار وجود ندارد.
رئیس مجمع صادرکنندگان دام با بیان اینکه تفاوتی بین کیفیت گوشت منجمد و گوشت گرم وجود ندارد، افزود: صادرات و قاچاق دام به‌عنوان 2 عامل اصلی گرانی قیمت گوشت در بازار معرفی می‌شود این در حالیست که حدود یک ماه بوده که صادرات دام متوقف شده است. در این مقطع از فصل تاحدودی دام به کشورهای حاشیه خلیج فارس قاچاق می‌شود اما حجم آن اندازه‌ای نیست که تعادل و قیمت‌ گوشت در کشور تا این میزان تحت تاثیر قرار بدهد همچنین در فصل سرما امکان و جابه‌جایی دام به دلیل بارندگی دشوار می­شود.
وی قیمت دام سبک در عراق را کیلویی 135 هزار تومان عنوان کرد و افزود: عراقی‌ها دام سبک را از ایران کیلویی 100 تا 110 هزار تومان خریداری می‌کنند و این فاصله قیمتی با احتساب هزینه جابه جایی انگیزه قاچاق دام را می‌گیرد و بهتر است تمهیداتی اندیشیده شود در 2 ماه پایانی سال گوشت با نرخ تنظیم بازاری وارد چرخه بازار شود تا بازار گوشت در کشور متعادل شود.
پوریان جابه‌جایی دام در شرایط جوی اخیر را دشوار دانست و افزود: افزایش قیمت‌ها در شرایطی که تقاضا بسیار کاهش پیدا کرده روا نیست و شتاب قیمتی در بره نره کشتاری و بره نر چاق قابل توجه است.
به گفته این کارشناس حوزه دام‌پروری؛ بره نر کشتاری کیلویی 100 هزار تومان از دامدار خریداری می‌شود اما در میادین به دلخواه نرخ‌های دیگری تعیین و فروخته می‌شود.
وی با بیان اینکه میزان گوشت موجود در بازار نسبت به تقاضا بیشتر است، افزود: قیمت‌هایی که برای گوشت گرم تعیین شده کاذب است و به نظر می‌رسد فعالان حوزه گوشت به دلیل کاهش تقاضا برای گوشت گرم با افزایش قیمت‌­ها سعی در جذب مشتری و نوعی روان‌سازی بازار را دارند؛ بنابراین عرضه گوشت‌ منجمد قیمت‌ها را در روزهای آینده کاهش می‌دهد.
رئیس مجمع صادرکنندگان دام افزود: قیمت‌هایی که در دل بازاز تعریف می‌شود از توان خرید مردم خارج است از این‌رو چاره‌ای نداریم که با منطق مشتری بازار را تنظیم کنیم.
پوریان عدد صادرات دام در سال جاری را 350 هزار راس دام معادل 14 هزار تن اعلام کرد و تاکید کرد: ارزش صادرات این حجم دام 42 میلیون دلار بوده است. کشور ایران که در سال 96 رتبه 6 صادرات دام را در جهان کسب کرد اما امروز از لیست کشورهای مهم صادرکننده دام خارج شده‌ است این در حالیست که ما می‌توانیم هر سال 2 میلیون دام سبک صادر کنیم.
کد مطلب: 186618
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *