۰
چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۳۰

زمزمه گرانی مرغ شنیده می‌شود

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران با اشاره به اینکه تولیدکنندگان مرغ به دلیل عدم حمایت و تعهد دولت همواره در حال زیان دهی هستند، گفت: قیمت مرغ در بازار باید از نرخ مصوب بالاتر برود تا مرغدار به تولید ادامه دهد درغیر این صورت سرنوشت تلخی در انتظار این صنعت خواهد بود.
زمزمه گرانی مرغ شنیده می‌شود
به گزارش مردم سالاری آنلاین، اگرچه قیمت ۶۳ هزار تومان برای مرغ به عنوان مصوبه ستاد تنظیم بازار به تایید معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی هم رسیده، اما قیمت این محصول در بازار پایین‌تر از قیمت مصوب عرضه می‌شود و همین باعث خسارت به تولید کنندگان مرغ شده است.
رقابت قیمت مرغ در بازار آزاد با نرخ مصوب 
بررسی میدانی بازار مرغ حاکی از کمترین نوسان قیمتی در این بازار داشته و بر اساس مصوبه دولت فروشندگان مجاز هستند هر کیلو گرم گوشت مرغ گرم را به مبلغ ۶۳ هزار تومان به فروش برسانند؛ اما افت تقاضا و مازاد تولید خرید و فروش این محصول را در فروشگاه ها حتی به ۴۸ هزار تومان هم رسانده است.

در همین رابطه حبیب اسدالله نژاد مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران در گفتگو با اقتصاد ۲۴ با بیان اینکه قیمت مصوب مرغ کیلویی ۶۳ هزار تومان است، گفت: مرغ زنده از واحد‌های مرغداری کیلویی ۳۲ تا ۳۵ هزار تومان عرضه می‌شود و در بازار مصرف، مرغ حدود ۵۱ هزار تومان به فروش می‌رسد.
وی افزود: فاصله ۱۴ تا ۱۵ هزار تومانی قیمت مصوب مرغ با قیمت روز بازار به نوعی به مرغدار زیان وارد می‌کند. خسارت بیش از ۴ هزار میلیارد تومانی فاصله قیمت مصوب مرغ تا قیمت بازار به بحران تبدیل شده و متأسفانه دولت طبق وعده حمایتی که داده بود تاکنون در راستای کاهش زیان‌های وارد شده به این صنعت اقدامی انجام نداده است.
اسدالله نژاد تاکید کرد: قیمت مرغ طی روز‌های آینده باید افزایش پیدا کند تا تولید کنندگان این صنعت که با سخت‌ترین شرایط در حال فعالیت هستند حداقل هزینه تولید را بتوانند وصول کنند.
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران تصریح کرد: حداقل قیمت مرغ در بازار باید به قیمت مصوب برسد هرچند این نرخی که دولت برای مرغ تعیین کرده غیر واقعی است چراکه تولید کنندگان روی هر کیلو مرغ ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان ضرر می‌دهند و در مقابل دولت به تکالیف حمایتی خود عمل نمی‌کند!

وی با اشاره به اعتقاد دولت مبنی بر سیاست عرضه و تقاضا، گفت: اجرای این سیاست فقط در زمان مازاد تولید مرغ نیست بلکه در زمان کمبود این محصول نیز باید اتفاق بیفتد موضوعی است که دولت هیچ تمایلی به انجام آن ندارد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران تاکید کرد: دولت باید هرچه سریعتر بازار مرغ را مدیریت کند و قیمت مصرف این محصول از قیمت مصوب تعیین شده بالا‌تر برود در غیر این صورت تولیدکنندگان مرغ به سرنوشت سخت تعطیلی مرغداری ها محکوم می‌شوند. از این رو باید طی هفته‌های آینده قیمت مرغ افزایش پیدا کند.
از بازار مرغ چه خبر؟
به گزارش اقتصاد ۲۴ ، در میادین میوه و تره‌بار بر اساس نرخ‌نامه جدید، مرغ‌ گرم ۱۳ ‌هزار و ۵۰۰‌ تومان کمتر از نرخ مصوب عرضه می‌شود. قیمت مرغ‌ گرم در میادین میوه و تره‌بار با کاهش ۲‌ هزار‌ تومانی به ۴۹‌ هزار و ۵۰۰‌ تومان رسید‌ که این قیمت با نرخ مصوب ۶۳‌ هزار‌ تومانی ۱۳‌ هزار و ۵۰۰‌ تومان فاصله دارد.
علت این کاهش قیمت عرضه فراتر از نیاز بازار مرغ‌ گرم است. نرخ عرضه عمده مرغ‌ گرم در میدان میوه و تره‌بار بهمن تهران نیز حدود ۴۵‌ هزار‌ تومان به ازای هر کیلو است که کاهش حدود‌ هزار‌ تومانی داشته است. روز شنبه حدود ۸۵۰‌ تن بار مرغ‌ گرم وارد میدان بهمن شد که حدود ۲۵۰‌ تن بیش از میزان ورودی روزمره مرغ به این میدان است.
کد مطلب: 187121
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *