۰
دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۰

آمریکا و چین وارد جنگ می‌شوند؟

یک قانونگذار ارشد جمهوریخواه کنگره آمریکا امروز یکشنبه مشابه با پیش‌بینی یک ژنرال آمریکایی درباره وارد شدن کشورش به جنگ با چین در دو سال آینده، احتمال وقوع چنین جنگی بین این دو کشور را «بسیار بالا» ارزیابی کرد.
آمریکا و چین وارد جنگ می‌شوند؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، ژنرال « مایکل مینیهان»، فرمانده بخش «تحرک هوایی» در نیروی هوایی ارتش آمریکا در یادداشتی که به تاریخ اول فوریه بوده اما روز جمعه در رسانه‌های آمریکا از جمله روزنامه «واشنگتن پست» انعکاس پیدا کرد خطاب به نیروهای یگان تحت امر خود پیش‌بینی کرد: «احساسم به من می‌گوید ما تا سال 2025 درگیر جنگ با چین می‌شویم.»
به دنبال انتشار صحبت‌های جنجالی این ژنرال آمریکایی، «مایکل مک‌کال»، رئیس کمیته امور خارجی در دوره جدید مجلس نمایندگان آمریکا امروز یکشنبه در مصاحبه با «فاکس نیوز» گفت: «هر چند امیدوارم پیش‌بینی او اشتباه باشد اما فکر می‌کنم حق با او است.»
به نوشته خبرگزاری رویترز، هر چند دیدگاه‌های این ژنرال آمریکایی نمایانگر دیدگاه پنتاگون نبوده اما نشان‌دهنده نگرانی در میان عالی‌ترین سطوح ارتش آمریکا نسبت به تلاشی احتمالی از سوی چین برای اعمال کنترل بر تایوان که از نظر پکن بخشی از خاکش به حساب می‌آید، است.
مینیهان در ارزیابی خود نوشت، هم آمریکا و هم تایوان قرار است در سال 2024 انتخابات ریاست جمهوری برگزار کنند و این فرصتی برای چین به منظور دست زدن به اقدام نظامی ایجاد می‌کند.
مک‌کال گفت، در صورتی که چین نتواند بدون خونریزی کنترل تایوان را به دست بیاورد، «از نظر من آنها سپس حمله نظامی را در نظر خواهند داشت. ما باید برای این موضوع آماده باشیم.»
این قانونگذار جمهوریخواه آمریکایی، دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور دموکرات آمریکا را متهم به نشان دادن ضعف بعد از خروج ناشیانه از افغانستان و محتمل‌تر کردن جنگ با چین با این کار کرد.
مک‌کال تحلیل کرد: «احتمال اینکه ما شاهد جنگ با چین و تایوان و حوزه هند-اقیانوسیه باشیم بسیار بالا است.»
اوایل ماه جاری میلادی، «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا اظهار کرد، در اینکه تشدید فعالیتهای نظامی چین در نزدیکی تنگه تایوان نشانه یک حمله قریب‌الوقوع پکن به این جزیره باشد ب طور جدی تردید دارد.
یک مقام پنتاگون روز شنبه گفت، اظهار نظرهای ژنرال مینیهان «نمایانگر دیدگاه این وزارتخانه درباره چین نیست.»
«پاتریک رایدر» یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در واکنش به اظهارات مینیهان که بازتاب گسترده‌ای در رسانه های آمریکایی داشته گفته، استراتژی دفاع ملی ایالات متحده به وضوح نشان می‌دهد که چین چالش پیش روی پنتاگون است و مقامات آمریکایی در حال همکاری با شرکای خود برای حفظ صلح و یک آسیا-اقیانوسیه باز و آزاد هستند.
روابط میان چین و آمریکا بر سر موضوعات مختلف از جمله تایوان، دریای چین جنوبی، کره شمالی و مسائل اقتصادی طی سالهای گذشته همواره تیره و تار بوده است. اما از زمان سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در سال گذشته تنش لفظی و دیپلماتیک میان دو طرف به طرز بی سابقه ای افزایش یافته است.
چین دیدار رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از جزیره تایوان را که به‌رغم هشدارهای شدید پکن انجام شد، مداخله در امور داخلی میداند چرا که تایوان را طی سیاست چین واحد جزو قلمروی سرزمین اصلی چین میداند.
کد مطلب: 188127
برچسب ها: آمریکا چین جنگ
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *