۰
پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۰

دلار گران می‌شود؟

قیمت دلار در حالی روز گذشته تقریبا ثابت بود که به نظر می‌رسد بازی‌های بازساز فعلا جواب داده و مانع صعود دلار شده است. البته برخی کارشناسان معتقدند پس از جهش‌های بزرگ ارزی، دلار نیاز به استراحت دارد.
دلار گران می‌شود؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، قیمت دلار دیروز کمی کاهش داشت. به اعتقاد تحلیلگران بازار، محدوده فعلی دلار خط قرمز این اسکناس آمریکایی برای نهاد پولی کشور است.
معامله‌گران معتقدند دلار تا پایان همین ماه یا در پله چهارم محدوده ۴۰ هزار تومانی رِنج می‌شود و یا در روند نزولی محدودی باقی می‌ماند.
سیگنال‌هایی که در دو روز گذشته به بازار ارز رسید اثر یکدیگر را خنثی کردند. زلزله ترکیه و سخنان جوزف بورل مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا درباره برجام قیمت دلار را دیروز در بازار معاملات آزاد تهران افزایش داد.
از سویی اعمال سختگیری‌های بیشتر برای انتقال دلار از عراق به ایران مطرح بود که معامله‌گران اعتقاد داشتند این خبر قبلا پیشخور شده و اثر افزایشی خود را در دلار تهران گذاشته است.
موافقت مجلس با نرخ‌سازی ارز
صبح امروز مجلس نمایندگان برای تامین نظر شورای نگهبان با اصلاحات اعمال شده در طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران موافقت کردند.
از این پس بانک مرکزی اختیار دارد برای تحقق سیاست‌های ارزی خود، در بازار ارز مداخله و نسبت به خرید و فروش ارز یا اوراق ارزی اقدام کند.
پیش از این نیز فرزین رئیس کل جدید بانک مرکزی از مداخله ارزی و نرخ‌سازی در بازار ارز خبر داده بود. در همین راستا قرار بود یکشنبه ۱۶ بهمن‌ماه مرکز مبادله ارز و طلا نیز راه‌اندازی شود، اما با گذشت سه روز هنوز خبری از سامانه مذکور نیست.
تحلیلگران بازار معتقدند تا پیش از این نیز بانک مرکزی در غالب بازارساز در بازار دخالت داشت؛ اما این نظارت و دخالت مستقیم و نرخ‌سازی در ارز، امکان هرگونه قدرت عملی را از بازار می‌گیرد و نهاد پولی کشور در بازار ارز یکه‌تاز می‌شود.
دلار گران می‌شود؟
بازارساز فعلا با قدرت در بازار حضور دارد و مانع افزایش قیمت شده است. بخشی از معامله‌گران نیز معتقدند دشوار است اسکناس آمریکایی در سال جاری رشد بیشتری را تجربه کند و افزایش قیمت این ارز در صورتی ادامه خواهد داشت که خبر‌های مثبتی در حوزه بین‌الملل به گوش نرسد و تحریم‌های نفتی ایران سنگین‌تر دنبال شود.
امروز دلار تهران در بازار آزاد در پله چهارم کانال ۴۰ هزار تومان معامله شد. قیمت دلار بازار متشکل ارزی هم نسبت به روز گذشته کاهش ۷۰ تومانی را ثبت کرد.
بازار‌های موازی نیز کاهش ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی قیمت داشتند. دلار هرات با قیمت ۴۴ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد و سلیمانیه نیز به نرخ ۴۵ هزار و ۱۰۰ تومانی نزدیک شد.
درهم امارات با کاهش ۱۰۰ تومانی به پله سوم کانال ۱۲ هزار تومانی برگشت و با قیمت ۱۲ هزار و ۳۷۰ تومان معامله شد.
سایه انتظارات تورمی بر بازار
در همین راستا علی صادقین کارشناس بازار‌های مالی با اشاره به افزایش انتظارات تورمی در جامعه گفت: «با توجه به تدوام وضعیت ابهام در احیای برجام، قیمت دلار در ماه‌های گذشته نوسان زیادی داشته است. نقش بازارساز در فشار عرضه نیز زیاد بوده است.»
او تاکید کرد: «بازار ارز بیشتر از اینکه متاثر از متغیر‌های بنیادی باشد با شرایط انتظارات تورمی و اخبار مربوط به مذاکرات هسته‌ای برجام تغییر روند می‌دهد.»
این کارشناس بازار‌های مالی در ادامه خاطرنشان کرد: «کنترل قیمت دلار به معنای کاهش نرخ نیست و فقط می‌تواند رشد این اسکناس آمریکایی را با شیب کمتری همراه کند. با توجه به انتظارات تورمی و نوع وضعیت متغییر‌های پولی اقتصاد، نباید انتظار کاهش برای بازار ارز داشته باشیم.»
صادقین با اشاره به روند باثبات قیمت دلار در کانال ۴۰ هزار تومانی یادآور شد: «این روند باثبات در قیمت دلار باعث انتقال سرمایه از بازار ارز به طلا یا سکه نمی‌شود. بین دلار و طلا تفکیکی وجود ندارد و طلا دارایی کاملا دلارمحور است.»
کد مطلب: 188989
برچسب ها: دلار قیمت دلار
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *