۰
يکشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۳۰

علت افزایش قیمت سکه اعلام شد

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران از کاهش قیمت انواع قطعات سکه به جز سکه تمام طرح جدید در هفته گذشته خبر داد و گفت: علت این افزایش قیمت حباب ایجاد شده بر روی این قطعه سکه و همچنین افزایش تقاضای آن در روز‌های پایانی هفته بوده است.
علت افزایش قیمت سکه اعلام شد
به گزارش مردم سالاری آنلاین، محمد کشتی‌آرای در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی اظهار کرد: این هفته همچنان (همچون هفته پیش از آن/منتهی به ١۴ بهمن ماه) با توجه به نرخ ارز و کنترل آن توسط بانک مرکزی که در بازار وجود داشت، بسیار آرام بود و اعداد به طرز جالبی تحت تاثیر شاخص‌هایی تغییر کردند.

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران تشریح کرد: قیمت جهانی طلا روز گذشته (پنجشنبه) در آخرین معاملات ١٨٨٢ دلار به ازای هر اونس بود که به نسبت ابتدای هفته ١٧ دلار افزایش داشت؛ اما برخلاف آن، در آخرین معاملات روز گذشته بازار داخلی، سکه‌های طرح قدیم، نیم سکه و ربع سکه با کاهش قیمت مواجه شدند؛ بنابراین تنها سکه تمام طرح جدید بود که افزایشی رقم خورد.

وی افزود: همانطور که اشاره شد، تغییرات قیمت‌ها این هفته جالب بود؛ به گونه‌ای که سکه تمام طرح قدیم به دلیل کاهش تقاضا برای این قطعه سکه، ٢٢ میلیون و ٩٠٠ هزار تومان در آخرین معادلات هفته به فروش رسید که ٣٠٠ هزار تومان نسبت به ابتدای هفته ارزان‌تر بود. سکه تمام طرح جدید، اما در پایان هفته به ٢۴ میلیون و ٤٥٠ هزار تومان به یکباره افزایش پیدا کرد که افزایش ۴۵٠ هزار تومانی را نسبت به بهای آن در ابتدای هفته نشان می‌دهد.
کشتی‌آرای گفت: در آخرین معاملات روز گذشته، به‌ترتیب نیم سکه ١۴ میلیون و ٢٣٠ هزار تومان معامله شد که به نسبت ابتدای هفته ٧٠ هزار تومان کاهش قیمت داشت. ربع سکه نیز با ١٢٠ هزار تومان کاهش به ٩ میلیون و ١٣٠ هزار تومان رسید. سکه‌های یک گرمی نیز در دو هفته اخیر بدون تغییر چهار میلیون و ٩٠٠ هزار تومان بوده است.

این کارشناس بازار سکه و طلا تصریح کرد: نیم سکه و ربع سکه به این دلیل با کاهش قیمت مواجه شدند که مجدداً ادامه واگذاری ربع سکه در بورس کالا اعلام و همین موضوع سبب کاهش قیمت ربع سکه، نیم سکه و همچنین ثبات سکه‌های یک گرمی شد. اما سکه تمام طرح جدید که ۴۵٠ هزار تومان افزایش پیدا کرده، به این دلیل بود که تقاضا برای این قطعه از سکه‌ها در روز‌های پایانی بیشتر شد و از همین روی در افزایش حباب سکه نیز تأثیرگذار بود.

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان کرد: همانطور که ذکر شد، قیمت جهانی طلا با ١٧ دلار افزایش همراه بوده که بر قیمت طلا در بازار‌های داخلی هم تاثیر خود را داشت؛ به گونه‌ای که هر مثقال طلای ١٧ عیار با ٩٠ هزار تومان افزایش نسبت به ابتدای هفته ٩ میلیون و ١۶٠ هزار تومان و هر گرم طلای ١٨ عیار دو میلیون و ١۴٠ هزار تومان معامله شدند. بدین ترتیب هر گرم طلا ١٨ عیار با ٢١ هزار تومان افزایش بها نسبت به ابتدای هفته همراه شد.

کشتی‌آرای خاطر نشان کرد: در مجموع می‌توان گفت که قیمت طلا و سکه در هفته‌ای که گذشت در ثبات کامل قرار گرفت؛ چرا که چهار قطعه کاهش داشته، یک قطعه بدون تغییر مانده و تنها یک قطعه افزایشی شده است که آن نیز منجر به افزایش حباب سکه شده است؛ در ابتدای هفته حباب سکه در محدوده سه میلیون و ۵٠٠ هزار تومان قرار داشت، اما روز گذشته در آخرین معاملات هر قطعه سکه تمام طرح جدید سه میلیون و ٨٠٠ هزار تومان دارای حباب بود، بنابراین حباب سکه حدوداً ٣٠٠ هزار تومان بزرگتر شد.

وی با بیان اینکه این هفته در مجموع بازار آرام بود، گفت: چرا که نرخ ارز در بازار از ثبات نسبی برخوردار بود و در طول هفته با نوسانی جزئی ثابت ماند؛ این کنترل شکل گرفته بر قیمت ارز آن هم در این بازه زمانی که به روز‌های پایانی سال و نوروز نزدیک می‌شویم؛ اتفاق بسیار مثبتی ارزیابی می‌شود؛ به همین دلیل نوساناتی که هر سال در این مقطع زمانی شاهد بودیم، امسال نداشتیم.
 
کد مطلب: 189178
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *