۰
جمعه ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۱۵

وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی در هفت خوان بانک‌ها

متقاضیان وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی در حالی از شهر‌های مختلف نسبت به دریافت این وام گلایه مندند که به نظر می‌رسد بانک‌ها با وجود دادن قول نسبت به پرداخت این وام، اما بدقولی می‌کنند.
وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی در هفت خوان بانک‌ها
به گزارش مردم سالاری آنلاین،«من سه ماهه ضامن هم بردم، ولی هر موقع میری بانک همش میگن بودجه از بالا نمیدن و اینجور حرفا. معلوم نیس کی راست میگه کی دروغ. خدا شاهده یه چهارم خونه ساختم همشم با پول از این و اون. این دیگه چه جور وامیه؟ هروز صبح سه چهار تا تماس بی پاسخ داریم از مردمی که قرض کردیم. بابا اینجور فایده نداره مثه مرد بیاین وقضیه وام حل کنین یبار واسه همیشه. ما روستاییان چه گناهی کردیم.»
این صحبت‌های شخصی در گفتگو با ما است. این در حالی است که افراد دیگری نیز از استان اصفهان؛ شیراز؛ چهارمحال و بختیاری و سایر استان‌ها نیز از بدقولی بانک‌ها سخن به میان آوردند.
موانع اصلی بر سر پرداخت وام مسکن روستایی
ابتدای سال گذشته بود که سقف وام مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد از ۵۰ میلیون به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافت. سقف این وام در ابتدای امسال در جلسه شورای عالی مسکن با حضور رئیس‌جمهور به ۲۰۰ میلیون افزایش یافت.
ولی با توجه به این‌که در قانون جهش تولید مسکن یارانه صرفا از محل صندوق ملی مسکن پیش‌بینی شده، سازمان برنامه و بودجه مابه‌التفاوت نرخ سود را که رقمی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان می‌شود، تضمین نکرده است؛ لذا بانک‌ها در ۹ ماه گذشته قرارداد ۱۰۰ میلیون تومان اضافی را با نرخ سود ۱۸ درصد منعقد کرده‌اند که به این دلیل تقاضا برای ساخت مسکن روستایی کاهش یافته است.
پس از کش و قوس‌های فراوان قرار بود پرداخت این وام از ۸ مردادماه آغاز شود، اما تحقق پیدا نکرد حال با توجه به آنکه چندین ماه از مصوبه هیئت دولت و همچنین موافقت سازمان برنامه وبودجه مبنی بر پرداخت این تسهیلات می‌گذرد چرا این وام به متقاضایان پرداخت نمی‌شود؟
تاخیر در پرداخت این وام، سبب شده پروژه نوسازی و مقاوم سازی واحد‌های مسکن روستایی به تعویق بیفتد و با توجه به آنکه به فصل سرد سال نزدیک می‌شویم، عدم مقاوم سازی و بازسازی واحد‌های مسکن روستایی زمینه ساز افزایش خسارت‌های ناشی از حوادث طبیعی به این بخش می‌شود.
منبع:اقتصاد۲۴
کد مطلب: 189663
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *