۰
جمعه ۵ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۱۵
ریختن بنزین بر آتش جنگ؛

ناتوانی روسیه،عزم غرب را برای شکست پوتین افزایش داده است؟

توقف پیمان استارت نو از سوی روسیه، به منزله آخرین حلقه به جا مانده از رژیم کنترل تسلیحات بین آمریکا و روسیه، گامی نزدیک تر به وقوع یک جنگ هسته ای است که بسته شدن مسیرهای دیپلماتیک و تبدیل جنگ اوکراین به جنگی حیثیتی، آن را به احتمالی نه چندان دور تبدیل می کند.
ناتوانی روسیه،عزم غرب را برای شکست پوتین افزایش داده است؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین،سفر سه روزه بایدن به اروپا در شامگاه روز چهارشنبه به پایان رسید. این سفر در حالی به پایان رسید که رئیس جمهور آمریکا در تمام طول این سفر حمایت خود از اوکراین را یادآور شد.بایدن در ۷۲ ساعتی که در اوکراین و ورشو بود در گفت‌وگو با همتایان خارجی خود تاکید کرد که سفر این هفته‌اش برای نشان دادن این مساله به جهان است که ایالات متحده در حمایت از اوکراین از خود تزلزل نشان نخواهد داد. بایدن در کی‌یف ضمن تاکید بر حمایت تمام قد آمریکا از اوکراین گفت: جنگ پوتین در حال شکست است. او اضافه کرد: «پوتین فکر می‌کرد که اوکراین ضعیف است و غرب تجزیه شده است. او تصور می کرد که می تواند از ما پیشی بگیرد. فکر میکنم او الان دیگر اینطور فکر نمی کند».
بایدن در مورد توافق نظر واشنگتن در مورد حمایت آمریکا از اوکراین گفت: «در آمریکا هر دو حزب از آرمان های اوکراین حمایت می کنند». او همچنین از بسته کمکی اضافی به اوکراین به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار خبر داد که شامل تجهیزات نظامی و تسلیحات بیشتری مانند موشک های ضد تانک جاولین می شود. بایدن در پاسخ به سوالی درباره اهمیت حضور در کی‌یف، یادآوری کرد که «هدف از این سفر این بود که به زلنسکی بگوید که ایالات متحده اینجاست تا بماند. ما نمی‌رویم». زلنسکی نیز پس از پایان این سفر در شبکه اجتماعی تلگرام نوشت: «اولین سفر رئیس جمهور ایالات متحده به اوکراین در تقریباً ۱۵ سال اخیر، مهم ترین سفر در تاریخ روابط اوکراین و آمریکا است».
در لهستان چه گذشت؟
روز سه‌شنبه، رئیس‌جمهور ایالات متحده در باغ قلعه سلطنتی ورشو در جمع حاضران که به گفته مقامات شهر ورشو نزدیک به ۳۰ هزار نفر بودند سخنرانی کرد و اعلام کرد که اوکراین هرگز یک پیروزی برای روسیه نخواهد بود. بایدن گفت: «روزهای تلخی پیش رو است . اما اوکراین برای مبارزه پیش رو آماده است و ایالات متحده، همراه با متحدان و شرکا، همچنان به حمایت از این کشور برای دفاع از خود ادامه خواهد داد».
او از ادعای پوتین مبنی بر اینکه ایالات متحده می خواهد روسیه را نابود کند انتقاد کرد و گفت که «جنگ در اوکراین بطور کامل کار رئیس جمهور روسیه است. ایالات متحده و کشورهای اروپایی به دنبال کنترل یا نابودی روسیه نیستند. غرب برای حمله به روسیه نقشه نمی‌کشید. این جنگ هرگز یک ضرورت نبود. این یک تراژدی است». بایدن رهبر روسیه را به جنایات جنگی در مقیاس عظیم متهم کرد و گفت: «یک سال پیش، جهان برای سقوط کی‌یف آماده می‌شد. خوب، من به تازگی از کی‌یف آمده‌ام و می‌توانم وضعیت این شهر را گزارش کنم.کی‌یف سربلند ایستاده است. سربلند و مهمتر از همه آزاد».
از نظر بایدن: «رژیم های استبدادی در برابر دموکراسی شکننده هستند. دیکتاتوری که به بازسازی یک امپراتوری متمایل است هرگز نمی‌تواند عشق مردم به آزادی را کاهش دهد. وحشیگری هرگز اراده آزادگان را خدشه دار نمی کند». او همچنان هشدار داد که روزهای سخت و بسیار تلخ، پیروزی‌ها و تراژدی‌ها در پیش است، اما قول داد که ایالات متحده در حمایت خود از اوکراین متزلزل نخواهد شد.
دیدار با رهبران بخارست۹
بایدن اوایل روز سه‌شنبه با آندری دودا، رئیس‌جمهور لهستان در کاخ ریاست‌جمهوری دیدار و درباره اهمیت لهستان در طول جنگ اوکراین صحبت کرد و این حمایت را خارق‌العاده خواند. لهستان از زمان آغاز تهاجم در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، حدود ۱.۵ میلیون پناهنده اوکراینی را پذیرفته است. بایدن همچنین در این دیدار ناتو را تشویق کرد و گفت: حقیقت موضوع این است که همان اندازه که ناتو به ایالات متحده نیاز دارد ایالات متحده نیز به لهستان و ناتو نیاز دارد. بایدن روز چهارشنبه با مقامات کشورهای شرقی‌ ناتو، موسوم به «بخارست ۹»، دیدار و گفت‌وگو کرد.
اتحاد بخارست ۹ شامل بلغارستان، جمهوری چک، استونی، مجارستان، لتونی، لیتوانی، لهستان، رومانی و اسلواکی است. وی در میزگرد با رهبران این اتحاد گفت : شما به عنوان جناح شرقی ناتو، در نزدیکی خط مقدم بهتر از هر کسی می دانید که در این درگیری چه چیزی در خطر است. وی تاکید کرد: نه فقط اوکراین آزاد، بلکه آزادی دموکراسی ها در سراسر اروپا و سراسر جهان در خطر است. بایدن سوگند یاد کرد که ایالات متحده به معنای واقعی کلمه از هر اینچ و از هر وجب از ناتو دفاع خواهد کرد .او در اظهارات خود تکرار کرد: «آنچه به معنای واقعی کلمه در خطر است فقط اوکراین نیست، آزادی است».
از ژئوپولیتیک تا نبرد صلیبی
ادبیات جو بایدن علیه روسیه یادآور سالهایی است که جورج بوش پسر با ایمانی راسخ و ماموریتی تصور شده بر خود، می کوشید صلح، آزادی و دموکراسی را برای جهان به ارمغان ببرد. ماموریتی که ثمره ای جز کشته شدن میلیون ها نفر از شهروندان عراق و افغانستان، آوارگی میلیون ها نفر دیگر، نابودی زیرساخت‌های اجتماعی در این کشورها و البته صرف تریلیون ها دلار و جان هزاران سرباز آمریکایی نداشت. یکبار دیگر جو بایدن خود را در معرض ماموریتی آزادی بخش اینبار دربرابر یک قدرت بزرگ و مجهز به تسلیحات هسته ای می‌بیند که بالقوه می تواند شعله های یک جنگ هسته ای را روشن کند. به نظر می رسد ناتوانی ارتش روسیه در دستیابی به اهداف خود در یک سال اول جنگ، نه تنها به امیدواری اوکراین برای ادامه جنگ و بیرون راندن کامل روسیه از مناطق تحت تصرف منجر شده بلکه شهامت بیشتری به دولت های غربی و به ویژه ایالات متحده بخشیده است؛ شهامتی که فاصله با بزرگترین حماقت تاریخ آمریکا دارد. بدون وجود برنامه روشنی برای استفاده از دیپلماسی و مشوق هایی برای هدایت طرفین منازعه به میز مذاکرات، دوئل روسیه و غرب بیش از هر زمان دیگری جهان را با یک جنگ اتمی رو به رو می کند. توقف پیمان استارت نو از سوی روسیه، به منزله آخرین حلقه به جا مانده از رژیم کنترل تسلیحات بین آمریکا و روسیه، گامی نزدیک تر به وقوع یک جنگ هسته ای است که بسته شدن مسیرهای دیپلماتیک و تبدیل جنگ اوکراین به جنگی حیثیتی، آن را به احتمالی نه چندان دور تبدیل می کند. باید منتظر ماند و دید که در روزهای آینده میان عقلانیت جهت تسکین بحران جاری و اغراق در ترسیم افق های پیروزی، سرانجام کدامیک، سرنوشت جنگ و امنیت در اروپا و جهان را تعیین خواهد کرد.
منبع:خبرآنلاین
کد مطلب: 190213
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *