۰
چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۴۰

گرداننده کانال‌های تلگرامی دلار، ایرانی نیستند

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کالاهایی که وارد می‌شود و در بازارها به فروش می‌رسد با نرخ دلار بالای 50 هزار تومان خریداری نشده‌اند و نباید با نرخ دلار آزاد به مردم بفروشند. خودروسازان، دامداران و...مواد اولیه مورد نیاز وارداتی را با دلار 57 هزار تومانی نخریده‌اند که بخواهند محصولات خود را با نرخ دلار 57 هزار تومان بفروشند.
گرداننده کانال‌های تلگرامی دلار، ایرانی نیستند
به گزارش مردم سالاری آنلاین، غلامرضا مرحبا درباره وضعیت بازار ارز و افزایش جهشی نرخ دلار اظهار داشت: باید توجه داشت که تمام بازار ارز بازار غیر رسمی نیست و بخش اعظم مصرف ارزی کشور توسط صادرکنندگان انجام می‌شود و باید بتوانیم جنبه روانی بازار ارز را مدیریت کنیم چراکه در حال حاضر  وارکننده نهادهای دامی، مواد اولیه، کالای اساسی و ... واردات را با دلار بالای 50 هزار تومان انجام نمی‌دهد و واردات کشور با ارز نیمایی و سنا انجام می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه واردات کشور با ارزی که در خیابان به فروش می‌رسد انجام نمی‌شود، ادامه داد: آن چیزی که باعث تشویش اذهان عمومی شده و در رسانه‌ها منتشر می‌شود مربوط به مصرف ارزی اندکی است که مردم خریداری و در منزل نگهداری می‌کنند یا با آن سفر می‌روند و باید به این موضوع توجه داشته باشیم که نرخ ارز مصرفی عمده مردم، نرخ ارزی که در خیابان به فروش می‌رود، نیست.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: موضوع این است که کالاهایی که وارد می‌شود و در بازارها به فروش می‌رسد با نرخ دلار بالای 50 هزار تومان خریداری نشده‌اند و نباید با نرخ دلار آزاد به مردم بفروشند. خودروسازان، دامداران و...مواد اولیه مورد نیاز وارداتی را با دلار 57 هزار تومانی نخریده‌اند که بخواهند محصولات خود را با نرخ دلار 57 هزار تومان بفروشند.
‌مرحبا با بیان اینکه متاسفانه بار روانی ناسالمی ایجاد شده که باید این جو و شرایط مدیریت شود و شرایط امروز بازار واقعی نیست، افزود: شخصا معتقدم که بانک مرکزی باید روابط بهتری با بازار غیر رسمی ارز داشته باشد و نباید بازار رسمی و غیر رسمی همدیگر را رقیب هم بدانند و نگاه بانک مرکزی به بازار غیررسمی نباید نگاه به یک متخلف باشد. بازار غیر رسمی ارز واقعیت اقتصاد است و این دو بازار باید در کنار هم قرار بگیرند و بانک مرکزی باید بتواند با بازیگران بازار غیر رسمی ارتباط داشته باشد.
وی تاکید کرد: امروز شاهد دخالت‌ها با بازار ارز کشورمان از خارج از مرزها هستیم و برخی از سایت‌های قمار بر روی بازار ارز اثر می‌گذارند. در این شرایط بانک مرکزی به عنوان یک نهاد قانونی باید با سیاست‌هایی که بخش خصوصی را نمی‌رنجاند در کنار بازار غیر رسمی و بازار بخش خصوصی قرار بگیرد. همواره در سالهای گذشته بانک مرکزی به بازار غیر رسمی به عنوان یک بازار متخلف نگاه کرده و با این بازار برخورد کرده اما معتقدم این دو نباید رو به روی هم قرار بگیرند.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس درباره اثرگذاری کانال‌های تلگرامی اعلام نرخ فردایی دلار اظهار داشت: کانال‌های تلگرامی و سایت‌های قمار بازی جزو بازار غیر رسمی ارز کشورمان محسوب نمی شوند این کانال‌ها وارد بازار می‌شوند و به دنبال تخریب آن هستند و بر روی بازار غیر رسمی هم تاثیر منفی می‌گذارند.
مرحبا گفت: موضوع مهم این است که این کانال‌های تلگرامی که با اعلام نرخ فردایی قصد متشنج کردن بازار ارز را دارند اساسا از ایران و از داخل کشورمان اداره نمی‌شوند و اداره کنندگان و گردانندگان این کانال‌ها غیر ایرانی هستند. طبق بررسی‌های انجام شده از سوی دستگاه ‌ قضایی انجام شده ؛ افراد غیر ایرانی و خارجی در پشت پرده این کانال‌ها قرار دارند و این موضوع هم در شرایط امروز بازار ارز کشورمان موثر بوده است.
وی ادامه داد: نکته مهم این است که گردانندگان و اداره کنندگان این کانال‌های تلگرامی اعلام نرخ فردایی دلار دارایی دلاری ندارند و فقط به دنبال ایجاد حباب در بازار ارز کشورمان هستند و انتظار افزایش نرخ دلار را ایجاد می‌کنند. این افراد با معاملات  نرخ دلار را به صورت غیر منطقی افزایش می‌دهند بدون اینکه در این معاملات، ارزی رد و بدل شده باشد.  
کد مطلب: 190616
برچسب ها: دلار قیمت دلار
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *