۰
جمعه ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۰

دومین رکورد هفت ساله نرخ بهره بین بانکی

نرخ بهره بین بانکی در کشور صعودی شده و در مرز 23.09 درصد به ثبت رسیده است. بررسی ها نشان می دهد این بیشترین میزان نرخ بهره بین بانکی در بازه هفت ساله بوده و رکوردزنی های هفته های قبل خود را تداوم بخشیده است.
دومین رکورد هفت ساله نرخ بهره بین بانکی
به گزارش مردم سالاری آنلاین،نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به 10 اسفند ماه روند صعودی خود را ادامه داده و رکورد هفت ساله خود را ارتقا بخشید. این نرخ یکی از شاخص های مهم اقتصادی بوده که بصورت هفتگی در بازار شبانه به دست آمده و ارتباط مهمی با کنترل تورم دارد.
رکوردزنی نرخ بهره بین بانکی در هفته دوم اسفند
بانک ها عموما به منظور مدیریت بدهی های خود و برطرف کردن کسری های هفتگی در دو بازار اقدام به دادو ستد با یکدیگر و همین طور استقراض پول از بانک مرکزی می کنند. در بازار باز بانک مرکزی با تزریق پول و تاریخ سررسید یک هفته ای سعی می کند تا وضعیت نقدینگی بانک ها را سروسامان دهد. نرخ سود اعلام شده در این بازار از سوی بانک مرکزی بوده که درهفته های اخیر در مرز 23 درصد به ثبت رسیده است.
در کنار این بازار نیز بانک های مقروض می توانند نیازهای کوتاه مدت تر خود را در بازار شبانه برطرف کنند. در این بازار معاملات در تاریخ سررسید کوتاه مدت بوده و به همین علت آن را بازار شبانه نیز می گویند.
نرخ بهره بین بانکی از طریق دادو ستد بانک های دارای مازادو بانک های دارای کسری به دست می آید که در هفته اخیر با 0.08 واحد در صد رشد نسبت به هفته قبل به 23.09 درصد رسیده است.
مداخله بانک مرکزی در این بازار نیز از طریق بسط اعتبارات قاعده مند و تعریف دامنه نرخ سود عنوان می شود. این دامنه در ماه جاری افزایش پیداکرده و طبق اعلام جدید بانک مرکزی از 17 تا 24 درصد رقم خورده است.
بررسی آمارهای بین بانکی در هفته دوم اسفند ماه نشان میدهد در حالی که بانک مرکزی بسط پول در بازار باز را در این هفته کاهش 15 همتی داده، در مقابل تزریق پول در بازار بین بانکی را با افزایش 17 همتی مواجه کرده و اعتبارات قاعده مند را در کانال 22 همت به ثبت رسانده است.
رشد تزریق پول بانک مرکزی در بازار شبانه یک معنایش آن است که بده بستان بانک ها با یکدیگر آن قدر افزایشی بوده که بانک مرکزی مجبور به تزریق پول شده تا نرخ را در پایین تر از سقف نگه دارد. باوجود این موضوع اما باز هم نرخ مهم اقتصادی کشور را با رشدی 0.08 واحد درصدی مواجه شده است.
برخی از تحلیلگران نرخ بهره بین بانکی را قیمت پول دانسته و معتقدند به منظور جلوگیری از رشد بیشتر تورم در کشور نیاز به افزایش یا به عبارت بهتر آن رهاسازی نرخ بهره بین بانکی در کشور است. این در حالی است که فعالان بازار سرمایه که بازدهی بورس از مهم ترین دغدغه هایشان محسوب می شود، نظری مخالف دارند. با این وجود همچنان نرخ بهره بین بانکی مسیر صعودی خود را تا هفت دوم اسفند ماه حفظ کرده است.
منبع:اکوایران
کد مطلب: 190833
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *