۰
سه شنبه ۸ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۰

بورس تعهد دهد در بازار منفی و مثبت، دامنه نوسان را افزایش دهد

یک کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: باید تعهد داده شود که چه بازار مثبت و چه منفی بود، سازمان به این برنامه از قبل اعلام شده پایبند باشد.
بورس تعهد دهد در بازار منفی و مثبت، دامنه نوسان را افزایش دهد
به گزارش مردم سالاری آنلاین، مهدی سوری درباره افزایش دامنه نوسان تا ١٠ درصد در سال جاری اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های اولیه بازار سرمایه و در واقع یکی از مزیت‌های این بازار نسبت به سایر بازارها باید نقدشوندگی باشد، یکی از معضلاتی که همواره در این بازار با آن مواجه بودیم این بوده که هر وقت افراد نیاز به پول خود و قصد فروش سهام خود را داشتند، مدت‌ها در صف فروش منتظر می‌ماندند و آن کسی هم که قصد خرید سهام را داشت مدت‌ها در صف خرید منتظر می‌ماند. عامل این صف خرید و فروش‌ها تا حد زیادی همین محدود بودن دامنه نوسان و بحث قیمت پایانی است که در طول این سال‌ها لطمه زیادی از این موضوع دیده شد. 
وی ادامه داد: با این محدودیت‌ها بازار از استاندارد خارج شده بود و باید اصولی وجود داشته باشد مبنی بر اینکه نباید فرض را بر این بگیریم که اقتصاد یا بازارهای مالی را بهتر از دنیا و کشورهای پیشرفته می‌فهمیم. اقتصاد یک علم است و به صورت تجربی در کشورهای مختلف تجربه شده و از شکست‌ها و بحران‌ها تجربیاتی کسب شده که براساس آن اقتصاد مدیریت می‌شود. 
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: هر چیزی که بازار سرمایه ایران را از بازار سرمایه سایر کشورها متمایز می‌کند یا رفتار اقتصاد کلان دولت‌ها را از سایر کشورها را متفاوت می‌کند به طور قطع اشتباه است. 
سوری با بیان اینکه چیزی به نام اقتصاد ایرانی یا بازار مالی ایرانی نداریم و با اجرای محدودیت‌هایی مانند دامنه نوسان راه اشتباه را طی می‌کنیم، گفت: مسأله‌ای از همان ابتدای جلسات افزایش دامنه بر روی آن پافشاری داشتم اینکه با افزایش دامنه نوسان به شدت موافقم که اگر تنش منفی مانند سال ٩٩ اتفاق افتاد این تنش بتواند به سرعت تخلیه شود و امکان خروج در اولین زمان وجود داشته باشد اما این فشار فرسایش ایجاد نکند. 
وی ادامه داد: با توجه به اینکه سال‌ها درگیر موضوع دامنه نوسان محدود بودیم، نمی‌توان این محدودیت را به یکباره برداشت و این محدودیت باید به تدریج برداشته شود و با برداشتن یکباره دامنه از ابتدا مخالف بودم و الان هم مخالفم.
این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: موضوع دیگری که غیر از نقدشوندگی در بازارهای مالی بسیار اهمیت دارد، پیش‌بینی پذیر است اینکه هر زمان بازار خوب است دامنه را باز کنیم و هر زمان که بازار خوب نیست دامنه را محدود کنیم، به طور قطع این رفتار دوباره بازار را مختل می‌کند به همین دلیل پافشاری کارشناسان بر این بود که طبق یک برنامه مشخص اعلام شود که در یک بازه مشخص چقدر دامنه نوسان افزایش پیدا می‌کند. 
سوری افزود: افراد بدانند براساس تحلیل ‌های مبتنی بر روش‌هایی تکنیکالی و مبتنی بر بحث‌های تابلویی یا تحلیل عددی دارند بتوانند اقدامات خود را با دامنه مشخص منطبق کنند. شرکت‌های نرم‌افزاری بتوانند برنامه آینده خود را براساس دامنه مشخص در آن زمان مشخص تعیین و در نظر بگیرند.
وی تاکید کرد: موضوع مهم این است که در همان ابتدای جلسات افزایش دامنه نوسان گفتیم که باید تعهد داده شود که چه بازار مثبت و چه منفی بود، سازمان به این برنامه از قبل اعلام شده پایبند باشد.
کد مطلب: 192575
برچسب ها: بورس نوسانات
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *