۰
دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۰۰

تهران به سیاست خویشتن‌داری در برابر باکو ادامه دهد

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان گفت: جمهوری اسلامی ایران تا به حال خیلی هوشمندانه و با خویشتن‌داری در قبال آذربایجان عمل کرده است. باب گفت‌وگو را نبسته، سفارت خودش را در جمهوری آذربایجان کماکان حفظ کرده و به دنبال تغییر سفیر هم است و به صورت عادی روابط خود را با جمهوری آذربایجان دنبال می‌کند. به اعتقاد من باید این سیاست اصولی ایران و خویشتن‌داری ادامه پیدا کند.
تهران به سیاست خویشتن‌داری در برابر باکو ادامه دهد
به گزارش مردم سالاری آنلاین، محسن پاک آیین سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان در پاسخ به این سوال که در روزهای گذشته چهار مقام سفارت ایران در آذربایجان به دلیل آنچه که کشور آذربایجان به عنوان عنصر نامطلوب ذکر کرده از این کشور اخراج شدند تحلیل شما درباره تنش‌های تازه شکل گرفته میان دو کشور ایران و آذربایجان چیست و افزایش تنش‌ها میان دو کشور چه نتایجی به همراه خواهد داشت، گفت: اقدامات اخیر جمهوری آذربایجان از جمله تعلیق فعالیت‌های سفارت خود در تهران به دلیل حمله یک مهاجم به سفارت این کشور و در ادامه اخراج ۴ دیپلمات ایرانی از این کشور، نشان‌دهنده این است که جمهوری آذربایجان فاصله خود را با اقدامات دیپلماتیک بیشتر می‌کند.
وی افزود: در مقاطعی که اختلاف بین کشورها ایجاد می‌شود، دیپلماسی می‌تواند نقش ارزنده‌ای ایفا کرده و موجب حل مشکلات شود. به نظر می‌رسد این رویکرد ضددیپلماسی جمهوری آذربایجان موجب تشدید اختلافات شده که در نهایت به نفع جمهوری آذربایجان نیست. امیدواریم که جمهوری آذربایجان در زمین غربی‌ها و اسرائیل بازی نکند و فرصت تخریب روابط خود با ایران را به رژیم‌صهیونیستی و عوامل مخالف روابط ایران و آذربایجان ندهد که این افزایش تنش‌ها بیش از همه به ضرر جمهوری آذربایجان که یک کشور در حال توسعه است، خواهد بود.
سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان درباره اینکه ایران برای کاهش تنش روابط خود با آذربایجان باید چه اقداماتی در سطح دیپلماتیک انجام دهد، گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران تا به حال خیلی هوشمندانه و با خویشتن‌داری درباره این موضوع عمل کرده است. باب گفت‌وگو را نبسته، سفارت خود را در جمهوری آذربایجان کماکان حفظ کرده و به دنبال تغییر سفیر هم است و به صورت عادی روابط خود را با جمهوری آذربایجان دنبال می‌کند. به اعتقاد من باید این سیاست اصولی ایران و خویشتن‌داری ادامه پیدا کند.
وی افزود: در مقابل ما این حق را داریم که در مقابل اقداماتی که جمهوری آذربایجان انجام می‌‌دهد، از جمله اخراج دیپلمات‌ها، ما نیز اقدام متقابل را انجام دهیم و دیپلمات‌های جمهوری آذربایجان از ایران در کنسولگری تبریز و کسانی که در تهران هستند را اخراج کنیم.
پاک آیین درباره اینکه با توجه به شکل توافق ایران با عربستان که با میانجیگری چین همراه بود، ایران این امکان را ندارد که با کمک روسیه بتواند سطح تنش با آذربایجان را کاهش داده و در نهایت به توافق برسد، گفت: به نظر من در حال‌حاضر ترمیم روابط ایران و آذربایجان نیاز به میانجی ندارد. روابط ایران با عربستان کاملا قطع و سفارتخانه‌ها تعطیل شده بود. اما ایران و جمهوری آذربایجان کماکان می‌توانند بدون میانجی با یکدیگر مذاکره و مشکلات‌شان را حل کنند. من فکر می‌کنم اگر جمهوری آذربایجان عاقلانه عمل کند و تحت‌تاثیر القائات رژیم‌صهیونیستی قرار نگیرد، می‌تواند با جمهوری اسلامی ایران مذاکره کند و اختلافاتی که وجود دارد، قابل حل است و می‌تواند روابط را احیا کند.
وی تصریح کرد: در مجموع جمهوری آذربایجان باید توجه کند که ایران به دنبال تقویت روابط با همسایگان و حل اختلافات با این کشورهاست. باید به این موضوع توجه کند که نوع رویکرد جمهوری اسلامی ایران با عربستان و امارات متفاوت است و ایران با این کشورها اختلافات بسیار بیشتری نسبت به جمهوری آذربایجان داشت اما امروز می‌بینیم در حال حل مشکلات یکی پس از دیگری هستیم و قرار است سفارتخانه‌های ما باز شود و سفیرها اعزام شوند. لذا ما می‌توانیم این رویکرد را هم در قبال جمهوری آذربایجان اتخاذ کنیم، منوط به اینکه جمهوری آذربایجان هم سعی کند به عنوان یک کشور مستقل تصمیم بگیرد و در زمین رژیم‌صهیونیستی بازی نکند و به دنبال انسداد ارتباطات دیپلماتیک نباشد.
کد مطلب: 193431
برچسب ها: تهران باکو
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *