۰
يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۰۰
درز اطلاعات سيا و پنتاگون روابط ديپلماتيک آمريکا را پيچيده مي‌کند

شوک افشاي اطلاعات سرّي واشنگتن

افشاي 100 سند محرمانه و فوق سري وزارت دفاع و سازمان اطلاعات مرکزي (سيا) موجب پيچيده شدن روابط واشنگتن با متحدانش شده و آنها از جاسوسي آمريکا از متحدانش خشمگين ساخته و توانايي اين کشور را در حفاظت از اطلاعات طبقه‌بندي شده زير سوال برده است.
شوک افشاي اطلاعات سرّي واشنگتن
گروه بين الملل - مهدي يزدي: افشاي 100 سند محرمانه و فوق سري وزارت دفاع و سازمان اطلاعات مرکزي (سيا) موجب پيچيده شدن روابط واشنگتن با متحدانش شده و آنها از جاسوسي آمريکا از متحدانش خشمگين ساخته و توانايي اين کشور را در حفاظت از اطلاعات طبقه‌بندي شده زير سوال برده است.
روزنامه ديلي ميل هم مي‌نويسد که محتواي مجموعه اسناد پنتاگون که اخيرا افشا شدند عمق پراکندگي دستگاه جاسوسي آمريکا در سراسر جهان و اينکه چطور آمريکا دست به نفوذ در کشورهاي متحد خود همزمان با تشديد تنشهاي جهاني زده، نشان مي‌دهند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،اين افشاگري اطلاعاتي شامل گزارش‌هايي مي‌شوند که از اواخر فوريه تا اوايل ماه مارس محتوايشان در روزهاي اخير به اينترنت درز کرده‌اند. بر اساس گزارش روزنامه وال استريت ژورنال، طبق اين اسناد، آمريکا عليه چندين متحد خودش شامل کره جنوبي، رژيم صهيونيستي، اوکراين و بريتانيا نيز جاسوسي کرده است. رسوايي درز اطلاعات در حال حاضر به عنوان يکي از مخرب‌ترين موارد نفوذ در امنيت ملي آمريکا در تاريخ معاصر در نظر گرفته شده که ممکن است پيامدهاي بيشتري بر مشروعيت جاسوسي‌هاي ايالات متحده در آينده داشته باشد.  اين اسناد به شکلي قابل توجه جزئياتي دقيق از گسترش جاسوسي‌هاي نظامي آمريکا در سراسر جهان را پوشش داده‌اند. بر اساس چندين گزارش، اين اسناد شامل اطلاعاتي طبقه بندي شده درباره برنامه هسته‌اتي ايران و سامانه‌هاي موشکي کره شمالي نيز هستند.
مقامات آمريکايي در تلاش براي حذف اين 100 سند از شبکه‌هاي اجتماعي هستند اما تا عصر روز پنجشنبه، موفق به اين کار نشده بودند. «صبرينا سينگ» معاون امور مطبوعاتي پنتاگون با تاييد اطلاع از محتواهاي منتشر شده در شبکه‌هاي اجتماعي خبر داد که موضوع در دست بررسي است.
يک مقام اطلاعاتي غربي که اين اسناد اطلاعاتي را بررسي کرده است، گفت که انتشار اين اسناد «دردناک» است و ممکن است که «اشتراک اطلاعاتي با آمريکا را محدود کند.»
نيويورک تايمز تاکيد کرد: اين اسناد همچنين مي‌تواند به شيوه‌هاي ديگر به روابط ديپلماتيک واشنگتن آسيب بزند.
اين روزنامه افزود: «افشاي اسناد محرمانه آشکار کرد که آمريکا نه تنها از روسيه بلکه از متحدانش نيز جاسوسي مي‌کند.»
يک مقام ارشد آمريکايي گفت که صدها و شايد هزاران نفر از مقام‌هاي نظامي و دولتي آمريکا به اسناد دسترسي دارند؛ از اين رو، شناسايي عامل افشاي اين اسناد دشوار است.
وي افزود که وزارت دفاع آمريکا روش‌هايي براي جلوگيري از انتشار اسناد بسيار حساس ايجاد کرده است.
دخالت موساد در اعتراضات ضد دولتي اسرائيل
بر اساس اطلاعات تکميلي روزنامه نيويورک تايمز از اسناد لو رفته پنتاگون و سيا، سران سازمان جاسوسي خارجي رژيم صهيونيستي (موساد)، کارکنان اين تشکيلات و شهروندان عادي را به مشارکت در تظاهرات ضد دولتي عليه اصلاحات قضايي بنيامين نتانياهو تشويق کرده بودند.
بر اساس اسناد منتشر شده، برآورد اطلاعاتي 1 مارس (10 اسفند) سيا نشان مي‌دهد که مقام‌هاي ارشد اين سازمان از « اعتراض مقام‌هاي موساد و شهروندان اسرائيلي و همچنين فراخوان‌هاي صريح عليه لايحه اصلاحات قضايي دولت حمايت کرده بودند.»
اطلاعات فاش شده مويد ادعاهاي يائير نتانياهو فرزند نخست وزير کنوني اين رژيم است که مدعي شده بود عناصري در درون جامعه اطلاعاتي اسرائيل و وزارت امور خارجه آمريکا در برپايي اعتراض‌ها نقش دارند.
«ناتان ساش» محقق اسرائيلي در موسسه بروکينگز گفت:« اگر چنين چيزي درست باشد، تغيير و تحول عظيمي توسط رهبر موساد شکل گرفته و اسرائيل را در موقعيتي بي‌سابقه قرار مي‌دهد. اين مسئله نشان مي‌دهد که ائتلاف نتانياهو تا چه اندازه اسرائيل را تحت فشار گذاشته و چه خطرات بالايي به دنبال دارد.»
بحث جنگ اوکراين
اسناد و جزئيات محرمانه طرح آمريکا و ناتو براي تجهيز ارتش اوکراين براي حمله به روسيه، در شبکه‌هاي اجتماعي توئيتر و تلگرام منتشر شده است. گفته شد که اين اسناد توسط شبکه‌هاي اجتماعي حامي دولت روسيه و نزديک به کرملين منتشر شده اند و سرنخ‌هاي زيادي درباره جنگ به طور مثال سامانه‌هاي راکتي آمريکايي «هايمارس» را در اختيار ژنرال‌ها و تحليلگران روس قرار مي‌دهند.
اين اسناد واضح‌ترين تصوير را از به انتها رسيدن ظرفيت نظامي کرملين و همچنين ابعاد نفوذ موثر تاکتيک‌هاي جاسوسي آمريکا به ماشين جنگي ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه را نشان مي‌دهند. رسانه‌هاي غربي در پي وقوع اين افشاگري گمانه‌زني کرده‌اند که احتمالا روسيه دست به سازماندهي موجي از درز اسناد طبقه بندي شده غربي‌ها زده در حالي که يک مقام اطلاعاتي ارشد اين اتفاق را «يک کابوس براي ائتلاف اطلاعاتي پنج چشم» (آمريکا، انگليس، استراليا، کانادا، نيوزيلند) خوانده است.
نيويورک تايمز، بخشي از اطلاعات منتشر شده، مثل زمان تحويل سلاح‌ها و آرايش نظامي نيروهاي اوکرايني را دقيق ارزيابي کرد اما در عين حال مدعي احتمال دستکاري بخش‌هايي از اين گزارش و کاهش تلفات نيروهاي روسيه توسط واحد ضداطلاعات اين کشور شد.
کمک‌هاي آمريکا به اين کشور، فعاليت گروه واگنر در آفريقا، نحوه ارسال کمک‌هاي نظامي اسرائيل به اوکراين، روابط امارات متحده عربي و روسيه، نگراني کره جنوبي از مصرف مهمات ارسال شده به آمريکا در اوکراين از جمله محورهاي اسناد افشاشده آمريکاست.
به رغم اينکه دولت جو بايدن، رئيس جمهور آمريکا تقريباً 200 ميليارد دلار صرف ارتش اوکراين کرده است، اين افشاگري نشان داد که ذخاير اين ارتش به شدت کاهش يافته‌اند و کمبود مهمات دفاع هوايي دارد.
در يکي از اين اسناد منتشر شده در رسانه‌هاي اجتماعي آمده است که از زمان آغاز جنگ روسيه و اوکراين در 24 فوريه 2022، 16 تا 17 هزار و 500 نيروي روس کشته شده اند. اين دو مقام آمريکايي ادعا کردند که طبق ارزيابي آمريکا آمار واقعي تلفات روسيه بسيار بيشتر است و حدود 200 هزار نيروي روس از آغاز جنگ کشته و زخمي شده‌اند.
در يکي از اسناد «فوق سري» سيا آمده که ويکتور اوربان، نخست وزير مجارستان، که کشورش در عين عضويت در اتحاديه اروپا و ناتو، روابط نزديکي با روسيه دارد، آمريکا را يکي از مهمترين دشمنان ژئوپولتيک کشورش مي‌داند.
بر اساس اسناد فاش شده، گروه واگنر ارتشي 22 هزار نفره از محکومان آزاد شده روس را در جبهه باخموت اوکراين گرد آورده است.
جزئيات مربوط به همکاري مسکو و ابوظبي در زمينه گشايش مرکز تعمير سلاح‌هاي ساخت روسيه در امارات متحده عربي موضوع يکي ديگر از گزارش‌هاي لو رفته است. امارات که از متحدين آمريکا در خاورميانه به شمار مي‌رود، بخش اعظمي از جنگ‌افزار خود را از روسيه تهيه کرده که مهمترين آنها سامانه پدافند هوايي پانتسير و نفربر رزمي بي ام پي 3 است. در اين گزارش مشخص نشده که جنگ افزارهاي تعمير شده به روسيه ارسال مي‌شوند يا اوکراين.
در اين مدارک همچنين گزارش‌هايي در مورد فعاليت ائتلاف آمريکايي ضد داعش، برنامه‌هاي نظامي انگليس عليه چين، مواضع متحدان آمريکا در خاورميانه و اروپا در ارتباط با روسيه، برنامه هسته‌اي ايران، برنامه موشکي کره شمالي و تروريسم منتشر شده است.
جزئيات مربوط به همکاري مسکو و ابوظبي در زمينه گشايش مرکز تعمير سلاح‌هاي ساخت روسيه در امارات متحده عربي موضوع يکي ديگر از گزارش‌هاي لو رفته است.
در يکي از گزارش‌هاي سيا به تاريخ اول مارس آمده که سران سازمان جاسوسي موساد اعتراض‌ها عليه اصلاحات قضايي نخست وزير بنيامين نتانياهو را دامن مي‌زنند.
بر اساس سندي ديگر، انگليس قصد دارد تا يکي از ناوهاي هواپيمابر خود را به اقيانوس آرام جنوبي اعزام کند تا سد راه نفوذ چين در اين منطقه شود. هنوز دقيق مشخص نيست اسناد محرمانه اطلاعاتي آمريکا را روسيه منتشر کرده يا خود آمريکايي‌ها از کانال‌هاي غير مرتبط اما هرچه هست ؛ روابط واشنگتن را دچار اختلال مي‌کند. اف‌بي‌آي روز جمعه براي تعيين منبع اين افشاگري تحقيقاتي را شروع کرد با اين حال يک مقام ارشد به نيويورک تايمز گفت که رديابي عامل آن مي‌تواند دشوار باشد زيرا تعداد زيادي از مقامات داراي مجوزهاي امنيتي لازم براي دسترسي به اطلاعات هستند.
 
کد مطلب: 193420
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *