۰
پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۱۵

کمیاب شدن داروهای کرونایی در شهرستان‌ها

در حالی که وزارت بهداشت کمبود سِرُم و دارو در کشور را خبر نادرست رسانه ها می خواند اما کمبود برخی اقلام دارویی و سِرُم در استان کهگیلویه و بویراحمد، داد بیماران و خانواده های آنان را در شرایط سخت کرونایی درآورده است.
کمیاب شدن داروهای کرونایی در شهرستان‌ها

به گزارش خبرنگار ایلنا، یک شهروند گچسارانی از نبود برخی داروهای مرتبط با کرونا در این شهرستان خبر می دهد و تاکید می کند که برای پیدا شدن این داروها و سِرُم، گرفتار بازار سیاه شده ایم.

احمد 36 ساله که در شهر دوگنبدان مغازه دارد و همسر و یک فرزندش گرفتار ویروس کرونا شده اند در بیمارستان شهید رجایی این شهر به ایلنا گفت: متاسفانه برخی اقلام دارویی مبارزه با کرونا که پزشکان تجویز می کنند در این شهر یافت نمی شود و برای خریدن آنها باید یا  به یاسوج یا به شیراز و بهبهان برویم.

خانم خانه دار یاسوجی هم از نبود سِرُم در اغلب داروخانه های این شهر حتی داروخانه های شبانه روزی اظهار نگرانی می کند و یادآورشد: داروخانه ها به ما می گویند دانشگاه علوم پزشکی برای ما سِرُم خریداری نکرده و هرچه پیگیری می کنیم هم فایده ای ندارد.

یک معلم در شهر چُرام هم از نبود داروهای مبارزه با کرونا و سِرُم در داروخانه های این شهر اظهار نگرانی می کند و به ایلنا می گوید: نمی دانم چرا فکری به حال این بیماران نمی شود و کسی هم پاسخگوی کمبود دارو و سِرُم در این شهر نیست.

پزشک عمومی یکی از درمانگاه های دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه از نبود داروهای لازم مقابله با شیوع ویروس کرونا در این شهر هم اظهار تاسف می کند و به ایلنا گفت: سطح معلومات عمومی اغلب بیماران راجع به این بیماری بالا بوده و خودشان خوب می دانند چه داروهایی برای شان باید تجویز شود.

وی افزود: نمی دانیم چگونه به یک بیمار بگوییم که این دارو در داروخانه های شهر وجود ندارد و من از یکی از بیماران شنیدم که برخی از خانواده های بیماران برای خرید دارو بویژه سِرُم به بهبهان سفر می کنند تا داروهای شان را خریداری کنند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج هم عامل اصلی کمیاب شدن برخی داروهای ضدکرونا و سِرُم را پزشکان درمانگاه ها عنوان و اظهارداشت: متاسفانه تجویز اغلب پزشکان درمانگاه های استان کهگیلویه و بویراحمد باعث کمبود برخی اقلام دارویی و سِرُم در این استان شده است.

"حجت الله انصاری" در گفت و گو با ایلنا از یاسوج گفت: براساس قانون، سِرُم یک داروی بیمارستانی بوده و سازمان غذا و دارو 70 درصد سِرُم سهمیه استان را به بیمارستان ها تخصیص داده و 30 درصد دیگر را برای داروخانه ها درنظر گرفته است.

وی با بیان اینکه مُتولی خرید سِرُم خود بیمارستان ها باید باشد، خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل مشکلات مالی که اغلب بیمارستان ها به آن گرفتار شده اند، حوزه غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، مسئولیت خرید سِرُم را برعهده گرفته است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اظهار تاسف از اینکه اغلب پزشکان درمانگاهی به شکل فزاینده ای اقدام به تجویز داروهای غیرضروری و سِرُم برای بیماران می کنند، یادآورشد: برخی از پزشکان در چنین تجویزهایی منفعت شخصی خود را هم در نظر می گیرند.

انصاری گفت: این پزشکان بخاطر اینکه نمی خواهند بیماران خود را از دست دهند به همین دلیل اقدام به تجویز داروهای متعدد برای آنان می کنند و از سویی نیز هر دارویی را بیمار یا همراه بیمار بگوید هم تجویز می کند.

وی با تاکید براینکه برخی داروهای کرونایی تجویز کننده اغلب پزشکان در درمانگاه های استان کهگیلویه و بویراحمد احتمال سکته های قلبی و مغزی را برای بیمار به دنبال دارد، اظهار داشت: این داروها باید در یک محیط بیمارستانی به بیمار تجویز شود که اگر برای بیمار مشکلی پیش آمد، امکانات لازم برای احیای آن وجود داشته باشد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: متاسفانه اغلب پزشکان درمانگاهی به این موضوعات توجه نمی کنند و فازغ از خطرات این داروها، آنها را تجویز می کنند و البته برای تزریق نیز باید سِرُم هم همراه داروها تجویز شود.

انصاری، تجویزهای اغلب پزشکان درمانگاه های این استان در ارتباط با جلوگیری از شیوع کرونا را نادرست خواند و ادامه داد: داروهایی که از سوی این پزشکان تجویز می شود باید مراحل ایمنی و اصولی خود را در بیمارستان ها طی کند که متاسفانه این اتفاق شکل نمی گیرد و در درمانگاه ها انجام می شود.

وی گفت: تجویز سِفتراکسین و داروهایی شبیه به استامینوفن که باید در سِرُم به بیمار کرونایی تزریق شود به راحتی در درمانگاه های استان کهگیلویه و بویراحمد تزریق می شود و این درحالی است که تزریق این داروها می تواند خطرات کُشنده ای برای بیمار به دنبال داشته باشد.

وی سهمیه استان در دریافت سِرُم کشور  را کمتر از یک درصد تولیدی عنوان و اظهارداشت: بدلیل تجویزهای بی رویه برخی پزشکان درمانگاهی، متاسفانه سهمیه دریافتی جوابگوی رفع مشکلات بیماران کرونایی و غیرکرونایی نظیر تصادفات نیست.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با تاکید براینکه وابستگی مالی اغلب پزشکان درمانگاهی به بیماران زیاد شده است، خاطرنشان کرد: آخرین اطلاعاتی که دارم این است که کمبود سِرُم در بیمارستان های استان کهگیلویه و بویراحمد گزارش نشده و از سویی مسئولیت خرید این دارو در داروخانه ها برعهده خود داروخانه داران است.

انصاری گفت: باتوجه به شرایط مختلف بویژه تجویزهای نادرست اغلب پزشکان درمانگاه ها، بطور حتم در شرایط موجود، داروخانه ها با مشکلات جدی کمبود دارو و سِرُم مواجه می شوند که از این پزشکان می خواهیم وابستگی مالی خود به بیماران را کمتر کنند و داروهای دیگر را هم برای بیماران تجویز کنند.

وی از مصرف سالانه 2 میلیون سِرُم در استان کهگیلویه و بویراحمد خبرداد و یادآورشد: این میزان مصرف در استانی که کمتر از یک درصد سهمیه دریافتی کشور را از این دارو دارد بسیار بالاست.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه در این استان 2 شرکت توزیع کننده سِرُم داریم و شرکت تولیدی در این زمینه در استان وجود ندارد، تصریح کرد: به طور حتم در استان های خوزستان و فارس که شرکت تولیدی سِرُم وجود دارد ، ابتدا مشکلات خودشان را در این بخش رفع می کنند و سپس به فکر استان ما خواهند بود.

انصاری افزود: هزینه های درمان بسیار زیاد شده و پزشکان درمانگاه ها باید با دانشگاه علوم پزشکی، بیماران و خانواده های آنان همکاری بیشتری در بحث تجویز داروها از خود نشان دهند تا شاهد کاهش این هزینه ها از دوش دولت و خانواده ها باشیم.

وی از بیماران و خانواده های آنان هم خواست در زمان مراجعه به پزشک از اصرار کردن برای نوشتن برخی داروهای غیرضرور خودداری کنند و اجازه دهند پزشک، تشخیص دارویی خود را در دفترچه های درمان ثبت کند.

کد مطلب: 193626
برچسب ها: ویروس کرونا دارو
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *