۰
چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۰

امروز زمان جبران عقب افتادگی بورس از سایر بازارهاست

کارشناس بازار سرمایه معتقد است؛ فاصله درآمدی بازار سرمایه با سایر بازار‌ها برای اقتصاد کشور خوب نیست چراکه باعث کاهش سرمایه گذاری و درآمد و از همه مهمتر توزیع ناعادلانه فرصت‌های اقتصادی می‌شود.
امروز زمان جبران عقب افتادگی بورس از سایر بازارهاست

به گزارش مردم سالاری آنلاین، کارشناسان بازار سرمایه معتقدند؛ بازار با توجه به شرایط موجود می‌تواند رشد بیشتری داشته باشد، اما این وضعیت نشان می‌دهد که برخی نماد‌های بورسی با سقف قیمت‌ها در سال‌های ۹۸-۹۹ فاصله چشمگیر دارد.

بازار سهام در روز‌های گذشته به دنبال آن دسته از سرمایه گذاران بود که به تداوم رونق در بازار امیدوارترند.

شاید به اعتقاد برخی فعالان و صاحبنظران، اصلاح در این بازار با توجه به صعود شارپی شاخص در هفته گذشته مقطعی باشد، اما همین رویه می‌تواند بازار را در مسیر تعدیل و اصلاح قرار دهد.

باید‌ها در رشد بازار سرمایه

به گفته فعالان بازار سرمایه، انتظار برای ادامه روند صعودی در این بازار بدون دخالت تصمیمات سیاسی و اقتصادی در روز‌های اخیر امکانپذیر است.

آنچه می‌توان از رفتار بازار متوجه شد هیجان زودگذر ناشی از اثر نرخ ارز و سایر مولفه‌های اثرگذار بر این بازار است؛ البته سرمایه گذار به دنبال بازاری مطمئن برای حفظ سرمایه‌های خود است.

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اقتصاد۲۴ در خصوص وضعیت و شرایط فعلی و آینده بورس گفت: نباید برای بازار پیش روی بورس پیش‌بینی کرد هرچند اقتصاد کشور دارای ظرفیت بالای رشد است و قطعاً هر تغییر در سیاست دولت تکلیف جدیدی برای بازار سرمایه ایجاد می‌کند. بورس و شاخص آن در آینده رشد خواهد داشت، اما این رشد باید از طریق سرمایه‌های غیر تورمی نه از طریق قیمت گذاری‌های تکلیفی و دستوری ایجاد شود.

به گفته دارابی؛ با توجه به اینکه طی سال‌های اخیر بازار‌های طلا، سکه، ارز و مسکن، سکان اقتصاد و حتی سرمایه گذاری کوتاه مدت را در دست گرفته اند، بازار سرمایه به شدت عقب افتاده و امروز زمان جبران عقب افتادگی بورس از سایر بازارهاست.

کم اثر شدن ریسک‌ها در بازار سرمایه

دارابی با اشاره به اینکه ریسک بازار در برابر تصمیمات یکشبه مسئولان و متولیان بیشتر می‌شود، گفت: نرخ بهره، نرخ ارز و قیمت گذاری دستوری سه چالش بزرگ پیش روی بازار سرمایه است که متأسفانه هنوز سیاستی برای کم اثر شدن این مولفه‌ها در بازار تبیین نشده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اگر برنامه‌ای برای کاهش این ریسک‌ها در بازار نباشد قطعاً خبری از رشد در بورس نخواهد بود و این بازار همچنان از سایر بازار‌ها عقب خواهد ماند.

دارابی تأکید کرد: ایجاد شکاف بین بازار سرمایه با سایر بازار‌ها برای اقتصاد کشور خوب نیست چراکه خروج سرمایه از بورس و راهی شدن سرمایه‌های سرگردان به سمت بازارهایی چون دلار و سکه زمینه تخریب اقتصاد و هرز رفتن سرمایه‌های مولد را ایجاد می‌کند.

کد مطلب: 194111
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *