۰
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۵

از پیک کرونا رد شدیم

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: از پیک کووید رد شدیم و آمار بستری ها و فوتی های ناشی از کووید رو به کاهش است.
از پیک کرونا رد شدیم

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین فرشیدی در نشست خبری خود که به مناسبت آغاز هفته سلامت برگزار شد، گفت: یکی از برنامه های بسیار مهم‌ در سال ۱۴۰۲ اجرای پزشکی خانواده در بخش شهری با حضور بیش از ۵۵ میلیون نفر است. این کار از اواخر سال قبل در شهرهای کوچک اجرا شد.

وی ادامه داد: دولت‌های گذشته و وزارت بهداشت در گذشته به صورت پایلوت این برنامه را شروع کردند اما به صورت پایلوت ماند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: قرارگاه پزشکی خانواده تشکیل شده و ما پزشکی خانواده را به عنوان یک بخش از کل در نظر می گیریم این کل نظام شبکه است.

فرشیدی گفت: پزشکی خانواده دو هدف دارد یک هدف تقویت شبکه و هدف دوم سلامت برای همه است. در واقع ما از پزشکی خانواده به دنبال ارتقای سواد سلامت خانواده هستیم وقتی سواد سلامت جامعه ارتقا پیدا می کند منجر به خود مراقبتی می شود. خانواده ها سطح پایه نظام سلامت ما هستند‌.

وی ادامه داد: باید به جایی برسیم که هر ایرانی مراقب سلامت خود را بشناسد و برای این کار باید سیستم پزشکی خانواده اجرا شود. ما در روستا این مشکل را تقریبا حل شده می بینیم اما در شهرها باید تلاش بیشتری کنیم.ما باید بتوانیم مراقبان را مانند به ورزان آموزش دهیم تا یک ارتباط خوب با افراد خانواده داشته باشند و همکاری خوبی بین مراقب سلامت و خانواده شکل بگیرد.

او با بیان اینکه باید با بیماری های غیر واگیر مقابله کنیم گفت: الان پرفشاری، خون، چاقی و ... اهمیت دارد و اهمیت این موارد در خانواده از بین رفته است. ما می توانیم مقدار زیادی از بیماری های غیرواگیر که در راس آن بیماری های قلب و عروق است را کاهش دهیم.می توانیم آمار تلفات تصادفات را کاهش دهیم و همه این موارد از موضوعاتی است که در هفته سلامت به آن می پردازیم.

وی ادامه داد: از پیک کووید رد شدیم و آمار بستری ها و فوتی های ناشی از کووید رو به کاهش است.

او درباره اقتصاد سلامت گفت: بخش مهمی از مشکلات اقتصادی در حوزه درمان است. بخشی از هزینه درمان هم از جیب مردم پرداخت می شود. ما امیدواریم با پزشکی خانواده در کاهش هزینه وارد شده به خانواده تأثیرگذار باشیم. اگر پزشکی خانواده بخواهد صددرصد اجرا شود، سیستم ارجاع هم اجرا خواهد شد.

وی افزود: روال کار این است که در اجرای برنامه در یک الی دو سال اول تعداد بیمار و افرادی که خدمات دریافت می کنند افزایشی خواهد بود.

وی ادامه داد: تشخیص به موقع بیماری می تواند از هزینه های اضافی به خانواده جلوگیری کند.از ابتدای اردیبهشت پزشکی خانواده را در شهرهای بیش از ۲۰ هزار نفر که شامل ۵۹ شهرستان و ۷ میلیون و ۷۰۰هزار نفر شامل می شود. در حال حاضر دانشگاه‌ها فراخوان مراقبین سلامت را ارایه کرده اند. تا قبل از پایان اردیبهشت در شهرستان‌هایی که جمعیت کمتری دارند برنامه کامل شود.

فرشیدی تصریح کرد: برای اجرای پزشکی خانواده در همه سطوح ۴۶ و نیم همت در نظر گرفته شده است که ۱۸ و نیم همت برای سطح یک شامل پایگاه‌های سلامت ارجاع از سطح یک و ... در نظر گرفته شده است و اگر این اعتبار تامین شود، مشکلی نخواهیم داشت.

وی درباره زایمان‌های تقویمی گفت: زایمان تقویمی سلامت مادر و نوزاد را به خطر می اندازد.

فرشیدی تصریح کرد: یکی از کارهای خوب دولت در سفرهای استانی بررسی زیرساختهای سلامت است که می توانیم در جهت تقویت موجود اقدام کنیم.

مصطفی رضایی درباره کاهش هزینه درمانی مردم گفت: شناسایی به موقع و درمان موثر می تواند کاهش هزینه ها شود.

وی ادامه داد: در روستاها و شهرهای کمتر از ۲۰ هزار نفر که شامل ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر می شوند تحت پوشش این برنامه هستند و ۳۵۰ هزار تا ۴۰۰ هزار ماهانه که حدود سالانه ۴ میلیون نفر می شود به سطوح بالاتر ارجاع داده می شوند.

 او درباره معوقات نیروهای بهداشت ادامه داد: اولویت وزارت بهداشت این است که تمام دانشگاهها از هر مسیر حقوق را پرداخت کنند. کارانه همکاران بهداشت باید تامین شود و تاخیر ما در این بخش است.

زهرا سید معلمی مدیر کل سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت در ادامه این نشست گفت: در سه هزار و ۴۰۰ مرکز سلامت واحد دندانپزشکی داریم، برنامه های ما در سال ۱۴۰۲ تقویت خدمات در خانه های بهداشت است. همچنین ارتباط بین خانه های بهداشت و مراقب سلامت را با دندانپزشکان تقویت کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه گسترش دسترسی فیزیکی گسترش مراکز بود و در بحث گسترش دسترسی مالی دندانپزشکی بود و گستر ش بیمه ای خدمات دندانپزشکی را بعد از ده سال انجام دادیم. بسته خدمتی که در مراکز جامع خدمات سلامت ارائه می دهیم ۸۰ درصد نیاز مردم را پوشش می دهد.

وی ادامه داد: در پی دو سال کرونا افت شدید خدمات و میزان مراجعه مردم را داشتیم. گسترش پوشش بیمه ای نیز علاوه بر آن ۷ ردیف خدمتی در دستور کار است و ده ردیف خدمتی دیگر تحت پوشش بیمه قرار خواهد گرفت‌.

سید معلمی گفت: در همکاری با آموزش پرورش بسته خدمتی برای گروه هدف از سن‌۶ تا ۱۴ سال در نظر گرفته شده است.

وی درباره فقدان تجهیزات دندانپزشکی در برخی از مراکز در شهرستان‌ها و روستاها گفت: یک نوسازی گسترده در سال ۹۵ انجام شده است اعتباراتی هم به دانشگاهها داده شده است تا درخصوص نوسازی و بهسازی تجهیزات اقدامات لازم را انجام دهند. همچنین سه هزار دندانپزشک و بهداشت کار که اکثر آنها طرحی هستند در حال فعالیت هستند.

احمد اسماعیل زاده مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: ۱۵۰۰ کارشناس تغذیه در مراکز جامع خدمات سلامت در حال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: همه باید دست به دست هم بدهند که سوءتغدیه کاهش پیدا کند و بسته به استان‌های مختلف از سه درصد تا ۱۱ درصد است.

وی درباره برنامه مادران و کوکان دارای سوءتغذیه گفت: در سال گذشته افرادی که با معرفی وزارت کارت دریافت کرده و ۵۸ درصد کودکان دارای سوءتغذیه بهبودی حاصل کرده و وضعیت تغذیه آنها بهتر شده است.

او افزود: در قشرهای مختلف در سطح شبکه آموزش هایی درخصوص تغذیه ارائه می شود اما ارگانها و سازمانهای دیگر باید به کمک ما بیایند تا سواد تغذیه مردم‌را ارتقا دهیم همچنین سبد غذایی نیز طراحی شده است. همچنین برای سالم سازی بوفه های مدرسه همکاری خوبی با وزارت آمورش و پرورش داریم.

وی ادامه داد: ما برای بهینه سازی مواد غذایی صنعتی نیز برنامه هایی را داریم و امیدواریم با همکاری سایر دستگاه‌ها پیش ببریم کاهش قند و کاهش شیرین سازی آب میوه ها دو هدفی است که در این زمینه دنبال می کنیم.

در ادامه این نشست صابر جباری گفت: مرکز جوانی جمعیت در وزارت بهداشت در سه عنوان کلی خدمات را ارایه می دهد خدمات مراقبتی، آموزشی و مشاوره است.تسهیل ازدواج موفق و پایدار باروری سالم و ترویج زایمان طبیعی، تشخیص زودهنگام ناباروری و درمان به موقع و ... از برنامه ها است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه های ما در سال گذشته رقم خورد ادغام طب ایرانی در نظام شبکه بود. در ۱۵ دانشگاه این ادغام صورت گرفته است.

او افزود: در ۱۴۰۱ در سال نسبت به سال ۱۴۰۰ ۳.۷ درصد تهران خراسان رضوی و اصفهان کاهش موالید داشتیم. البته الگوهای باروری تغییر کرده و در تولد فرزندان سوم افزایش داشته ایم. جوانترین استان سیستان و بلوچستان است.

وی درباره سالخوردگی گفت: بیشترین توزیع سالمندی بین 63 تا 70 سال و ۹۴ درصد بیمه پایه و ۳۱ درصد بیمه تکمیلی دارند و نیاز است پوشش بیمه تکمیلی افزایش پیدا کند.

کد مطلب: 194825
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *