۰
شنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۳۰
ترامپ و بايدن مطلوب انتخابات الکترال 2024 نيستند

دسانتيس، رقيب جديد ترامپ در حزب جمهوريخواه

پدران آمريکا معتقد بودند که سيستم حاکميت ايالات متحده همانند يک ساعت مبتني بر نخبگان کار مي‌کند؛ اما امروز همه مي‌گويند که ساعت واشنگتن کوک نيست. نه «دونالد ترامپ» ديوانه و نه « جو بايدن» پير؛ مطلوب رياست‌جمهوري آمريکا نيستند.
دسانتيس، رقيب جديد ترامپ در حزب جمهوريخواه
گروه بين‌الملل – علي ودايع: پدران آمريکا معتقد بودند که سيستم حاکميت ايالات متحده همانند يک ساعت مبتني بر نخبگان کار ميکند؛ اما امروز همه ميگويند که ساعت واشنگتن کوک نيست. نه «دونالد ترامپ» ديوانه و نه « جو بايدن» پير؛ مطلوب رياستجمهوري آمريکا نيستند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،«ريچ لوري» در پولتيکو مي‌نويسد که رئيس‌جمهوري فعلي آمريکا بر تمايز خود از رئيس‌جمهوري پيشين آمريکا تمرکز کرده‌است. بايدن مي‌گويد که ترامپ يک تهديد براي هنجارهاي سنتي آمريکا است. نکته جالب اينجاست که هر دو حزب جمهوري‌خواه و دموکرات هم تلاش مي‌کنند مواضع خود را به عنوان سياست «عادي» در مقابل سياست «ديوانه» تنظيم کنند. نبرد نهايي براي رياست جمهوري در سال 2024 بر سر اين خواهد بود که کدام حزب «عادي‌تر» است.
ترامپ با آن تاکتيک «مرد ديوانه» به رويکردهاي سنتي آمريکايي اعتقادي ندارد. او جدي‌تر از گذشته سياست‌هاي ناآشناي سياسي را دنبال مي‌کند. مکتبي که رئيس‌جمهوري پيشين آمريکا نمايندگي مي‌کند معتقد است که سياست‌هاي «عادي» فاسد هستند و رويکرد «عادي» بي‌فايده است. سيستم حاکميتي ايالات متحده هرگز از درون با چالشي همانند ترامپ مواجه نشده‌است.
در اين ميان ، بايدن مي‌گويد که کودتاچيان ششم ژانويه «اخلالگر» و «تروريست داخلي» هستند؛ ادبياتي که در جامعه آمريکا خريدار دارد اما نکته اينجاست که خود بايدن هم فاقد فاکتورهاي اوليه به عنوان کانديداي جذاب است.نکته جالب اينجاست که هم بايدن 80 ساله و هم ترامپ 76 ساله ، براي رياست جمهوري آمريکا پير و فرسوده هستند. تنها تفاوت آنها اين است که مجموعه گاف‌هاي زوال‌عقل بايدن در کانون توجه رسانه‌ها قرار دارد.
ريزش محبوبيت بايدن
براساس نظرسنجي موسسه گلوپ،ميزان حمايت از بايدن ظرف يک هفته اخير و به فاصله چندروز از اعلام کانديداتوري وي به شدت کاهش يافته است. براين اساس،تنها 37 درصد از شرکت‌کنندگان در اين نظرسنجي نحوه عملکرد بايدن به عنوان رئيس جمهور را تاييد کردند؛ عددي که پايين‌ترين درصد گزارش شده از سوي پايگاه گالوپ از زمان روي کار آمدن بايدن در سال 2021 ميلادي است.
ميزان تاييد عملکرد بايدن در 19 ماه گذشته کمتر از 40 درصد بوده است، به طوري که اين آمار در حال حاضر 37 درصد و در ژوئيه سال گذشته 38 درصد بوده است. تنها رونالد ريگان در اوايل سال 1983 ميلادي ميانگين ميزان محبوبيتش در سه ماهه نهم رياست جمهوري‌اش کمتر از ديگر روساي جمهور منتخب پس از جنگ جهاني دوم بود.
مهم‌ترين و جدي‌ترين چالش‌هاي پيش روي بايدن شامل کاهش رشد اقتصادي، تورم بالا و بحران انرژي است. براساس شاخص اطمينان اقتصادي گالوپ، 16 درصد از آمريکايي‌ها وضعيت اقتصاد را «عالي» يا «خوب»، 37 درصد آن را «متوسط» و 47 درصد آن را «ضعيف» مي‌دانند، در حالي که 75 درصد گفتند که اوضاع اقتصادي رو به وخامت است. اين اعداد ارقام نشان مي‌دهد که دموکرات‌ها کارسختي براي اقناع راي‌دهندگان آمريکايي دارند.
وضعيت متزلزل ترامپ
آخرين نظرسنجي خبرگزاري آسوشيتدپرس و مرکز تحقيقات افکارسنجي ملي در دانشگاه شيکاگو نشان مي‌دهد که 70 درصد از مردم آمريکا شامل 44 درصد از جمهوري‌خواهان، نمي‌خواهند ترامپ در انتخابات رياست جمهوري آتي شرکت کند. براساس همين نظرسنجي، 92 درصد از دموکرات‌ها و 63 درصد از مستقل‌ها نمي‌خواهند ترامپ به عرصه سياست بازگردد.
نکته حائز اهميت اين است که پاسخ دهندگان تحصيل‌کرده و داراي مدرک دانشگاهي بيشتر از افراد بدون تحصيلات مي‌گويند که رئيس جمهور سابق آمريکا نبايد بار ديگر در انتخابات کانديد شود. عملا جامعه نخبگاني آمريکا مقابل مسيحيان اوانجليس و محافظه‌کاران افراطي Tea Party  قرار گرفته‌اند.
نظرسنجي کالج امرسون در نهايت نشان مي‌دهد که همچنان بايدن با کسب 43 درصد در برابر 41 درصد آراي ترامپ مي‌تواند در انتخابات رياست‌جمهوري سال آينده ميلادي به پيروزي برسد.
شاه کليد انتخابات 2024
در واشنگتن هيچ‌کس منکر نيست که نه بايدن فرسوده و نه ترامپ ديوانه گزينه‌هاي مطلوبي نيستند. در ميان گرد و خاک ناخرسندي از گزينه‌هاي موجود؛ «ران دسانتيس» (Ron DeSantis) فرماندار فلوريدا ، گزينه‌اي است که آرام آرام جاي پاي خود را در ميان خبرهاي مرتبط با اردوگاه فيل‌ها محکم مي‌کند.
فعلا با اختلاف زيادي ترامپ از دسانتيس جلو است اما مرد ديوانه در ميان دعوا با پيرمرد ، نيم‌نگاهي به فرماندار فلوريدا دارد. مشاوران ترامپ به او پيشنهاد کرده‌اند براي مهار دسانتيس ، او را به معاون  اولي خود برگزيند که اتفاقا مورد موافقت رئيس‌جمهوري پيشين قرار گرفته‌است. نکته اينجاست که فرماندار فلوريدا مي‌خواهد ساعت واشنگتن را کوک کند. دسانتيس نه‌تنها سنت‌هاي سياست آمريکايي را دارد که از يک همسر کاريزماتيک‌هم کمک مي‌گيرد. روزنامه محافظه‌کار نيويورک‌پست مي‌نويسد که «کيسي دسانتيس» در جايگاه همسر فرماندار فلوريدا همواره توجه به مد و در عين حال هوش سياسي‌اش را به رخ کشيده‌است. کيسي‌ دسانتيس 42 ساله اگرچه پيش‌تر نيز با حضور کنار همسرش در مراسم رسمي مورد توجه رسانه‌هاي خبري و دوربين‌ عکاسان قرار گرفته بود، اين بار نامش پس از انتشار تصاوير سفر تازه اين زوج به ژاپن، سر زبان‌ها افتاد. در يکي از توييت‌هاي متعددي که پس از اين سفر درباره کيسي دسانتيس نوشته شد، او را با جکي کندي اوناسيس، همسر جان اف.کندي، سي‌وپنجمين رئيس‌جمهوري ايالات متحده که به «بانوي اول مد» شهرت داشت، مقايسه کرده‌اند.
دسانتيس اگرچه هنوز اعلام کانديداتوري نکرده‌است اما NBC خبر داده که او به زودي رسما وارد معرکه خواهد شد. برخي از حاميان فرماندار فلوريدا از او مي‌خواهند تا 11 مي (21 ارديبهشت) نامزدي خود را اعلام کند تا با اين روايت که دونالد ترامپ رئيس‌جمهور سابق، نامزد اصلي نامزدي حزب جمهوري‌خواه در سال 2024 است، مقابله کند. فعلا دسانتيس فاصله زيادي با راه‌يابي به راند نهايي دوئل با دموکرات‌ها دارد اما فرماندار جوان فلوريدا يک چهره کاريزماتيک است که مي‌تواند واشنگتن را به نظم مطلوب پدران آمريکا بازگرداند.
کد مطلب: 194751
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *