۰
سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۱۵

اسکان عروس و دامادهای کهریزک در مراکز مسکونی آسایشگاه

مدیر آسایشگاه کهریزک تهران گفت: کهریزک تهران دارای مراکز مسکونی است که مددجویانی که در کهریزک بازتوان شده و ازدواج می‌کنند می‌توانند در این مراکز زندگی مستقلی داشته باشند.
اسکان عروس و دامادهای کهریزک در مراکز مسکونی آسایشگاه

به گزارش مردم سالاری آنلاین، حسین نحوی نژاد در نشست خبری جشنواره ۵۰ سالگی موسسه کهریزک، اظهار کرد: شاید کهریزک الگوی خوبی برای حس اعتماد به نفس و افتخار ملی باشد چراکه به عنوان شخصی که در این حوزه فعال هستم گواهی می‌دهم که خدمات و اقداماتی که در کهریزک انجام می‌شود، به لحاظ تنوع خدمات بسیار فراتر از مجموعه‌های دیگر است.

 

وی تصریح کرد: گاهی در کهریزک با افرادی مواجه‌ایم که برچسب مجهول الهویه بر پیشانی اینها حک شده است. گاهی نیز بسیاری از افرادی که به عنوان بی پناه و بی کس از طریق قوه قضائیه به ما معرفی می‌شوند؛ درواقع کس و کار دارند اما فقط در برخی زمینه‌ها خود را نشان می‌دهند. با این حال این افراد آنجا زندگی و تردد می‌کنند. همگی مددجویان اگر سواد ندارند وارد کلاس‌های آموزشی در مقاطع مختلف اعم از دبستان و دبیرستان می‌شوند و اگر دیپلم گرفته‌اند نیز به ادامه تحصیل در مقطع آموزش عالی متمایل می‌شوند. در کهریزک با افرادی مواجه‌ایم که فعالیت ورزشی می‌کنند.

 

مدیر آسایشگاه کهریزک تهران، ادامه داد: در کهریزک نیکوکارانی را می‌بینیم که بسیاری از آنها تمایل به این ندارند اسمشان رسانه‌ای شود و بدون چشم داشتی کمک می‌کنند. البته کار بزرگی که بزرگان کهریزک کردند فقط در بخشیدن مال، انرژی و توان نبود بلکه امروز وقتی نام کهریزک می‌آیند بسیاری از افراد احساس آرامش می‌کنند.

 

نحوی نژاد با بیان اینکه اوقات فراغت مددجویان کهریزک برایمان مهم است، خاطر نشان کرد: بیش از ۴۰۰ نفر از مددجویانی که اکثرا با مشکل جسمی حرکتی شدید در کهریزک تهران بستری‌اند و یا سالمند هستند در ۴۰ کارگاه توان بخشی مشغول شده و صنایع دستی تولید کرده‌اند. ۱۷۰۰ معلول و سالمند و مبتلا به ام اس در مراکز شبانه روزی و ۴۰۰ نفر در منازل از خدمات کهریزک برخوردارند و ۱۰۰۰ پرسنل و نیکوکار در کهریزک تهران به مددجویان ارائه خدمات می‌دهند.

در بخش دیگر این نشست، افشین وجدانی روشن مدیر آسایشگاه کهریزک البرز نیز اظهار کرد: از سال ۱۳۵۱ موسسه خیریه کهریزک آغاز به فعالیت کرد. از سال ۱۳۸۰ کلنگ آسایشگاه شعبه استان البرز زده شد و از سال ۱۳۸۶ فعالیتها در این آسایشگاه آغاز شد. ۳۵ سال موسسه در این زمینه فعالیت می‌کرد و ما پشتوانه فعالیت در این موسسه را داشتیم و مبتنی بر مبانی توان بخشی روز، جدیدترین فعالیت هایی که مردم به آنها نیاز داشتند را راه اندازی کردیم.

وی با بیان اینکه سه گروه هدف از کهریزک البرز بهره مند می‌شوند، افزود: یک گروه کودکان معلول ذهنی زیر ۱۴ سال هستند. در حوزه کوکان زیر ۱۴ سال ما به کودکان معلول ذهنی و به دنبال نیاز جامعه به کودکان اوتیسم خدمات ارائه می‌دهیم. گروه دیگر ما معلولان جسمی حرکتی هستند که معمولا ویلچر سوار یا دارای ضایعه نخایی هستند و بیماران ام اس هستند. گروه دیگر نیز سالمندان هستند که به شکل عام در خدمت آنها هستیم.

وجدانی روشن درباره نوع خدماتی که به سه گروه یاد شده ارائه می‌شود نیز عنوان کرد: خدمت Home care یا "خدمات در منزل" از جمله فعالیت‌های ما است. در این نوع خدمت سالمند از خانه خود خارج نمی‌شود و ما در محل زندگی او خدمات را به سالمند ارائه می‌دهیم. درواقع ما اولین مرکز در سطح کشور بودیم که خدمات در منزل را راه اندازی کردیم. بحث "دِی ویزیت" یا درمانگاه را نیز راه اندازی کردیم. در این نوع خدمت افراد در صورت نیاز به انواع خدمات درمانی ارجاع داده می‌شود و سپس به خانه برمی‌گردند.

مدیر آسایشگاه کهریزک البرز، بیان کرد: خدمات "دِی کر" نیز مناسب سالمندی است که از سلامت کافی برخوردار است و می‌تواند زمانی را برای دیدار با دوستان و شرکت در کارگاه صرف کند. این افراد به مرکز می‌آیند و خدماتی نظیر فیزیوتراپی و کاردرمانی و گفتار درمانی و... را دریافت می‌کنند و در کارگاه‌های مختلف شرکت می‌کنند و نهایتا بعد از خوردن نیم چاشت یا ناهار به منزل برمی‌گردند. بخش شبانه روزی ما نیز مناسب سالمندانی است که نیاز به بستری شدن دارند. اگر سالمندی از سوی خانواده نگهداری می‌شود اما خانواده بنا بر دلایلی نظیر اینکه می‌خواهند سفر بروند یا استراحت کنند، سالمند را به ما می‌سپارند و این خدمات موقت است.

وی همچنین به "خدمات تسکینی" اشاره کرد و توضیح داد: در این نوع خدمت در زمینه نگهداری با عزت نفس بیمارانی که دوران انتهایی زندگی خود را می‌گذرانند و امیدی به بازگشت آنها نیست، اقدام می‌کنیم. ارائه خدمات در مراکز "ساب اکتیو" نیز برای مشکلات حاد مناسب است. برای مثال فردی که سکته مغزی کرده پس از مدتی از بیمارستان ترخیص می‌شود اما به خدمات توان بخشی نیاز دارد تا زندگی مستقل خود را داشته باشد که این خدمت مناسب این افراد است.

کد مطلب: 194880
برچسب ها: کهریزک
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *