۰
پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۵

مبنای لایحه حجاب، سکولار است

 کوشکی، استاد دانشگاه درباره لایحه عفاف و حجاب گفت: اگر این لایحه تصویب شود به عادی سازی و تخلف زدایی از کشف حجاب منجر می‌شود و کشف حجاب یک اتفاق عادی جلوه می‌دهد و حتی از پارک ممنوع هم جرمش کمتر است و مردم فکر می‌کنند جمهوری اسلامی این قانون را تصویب کرده که فقط درآمدزایی کند.
مبنای لایحه حجاب، سکولار است

به گزارش مردم سالاری آنلاین، کوشکی گفت: در این لایحه حجاب را در لایحه فقهی و شرعی ندیده اند و نمی‌خواهند از حکم خدا پاسداری کنند ... لایحه از پای بست ویران است و لایحه باید از صفر بازبینی شود. اسمی از شریعت در مقدمه توجیهی نیامده و مبنای آن سکولار است. با حذف کلمه نظام اسلامی این لایحه می‌تواند در فرانسه نوشته شود

  • نشست خبری نخبگانی نقد و بررسی لایحه عفاف و حجاب با حضور محمد صادق کوشکی، استاد دانشگاه، فیروز اصلانی، مدیر گروه حقوق عمومی دانشکده حقوق سیاسی دانشگاه تهران و محمد مهدی توکلی، حقوق دان و استاد دانشگاه امروز در فرهنگسرای انقلاب برگزار شد.صادق کوشکی در این مراسم اظهارداشت: اگر کسی بخواهد ببیند اشکال لایحه عفاف و حجاب کجاست، باید مقدمه را بخواند.وی افزود: نیروی انتظامی و وزارت کشور نکاتی در مورد این لایحه داشته اند و نقد زیاد است.
  • کوشکی گفت: در مقدمه لایحه می‌بینیم مشکل زیاد است. لایحه از پای بست ویران است و لایحه باید از صفر بازبینی شود. اسمی از شریعت در مقدمه توجیهی نیامده و مبنای آن سکولار است. با حذف کلمه نظام اسلامی این لایحه می‌تواند در فرانسه نوشته شود نگفته حجاب حکم خدا است و حجاب اجماع فقهای شیعه و سنی است.
  • وی بیان داشت: در این لایحه حجاب را در لایحه فقهی و شرعی ندیده اند و نمی‌خواهند از حکم خدا پاسداری کنند و البته در مورد تعمد یا غفلت آن فعلاً حرف نمی‌زنم. لایحه منطبق با قانون جمهوری اسلامی نیست و در زمان پهلوی هم می‌شد نوشت. کوشکی گفت: اسلام در مجازات به فکر تنبه و بازدارندگی است اگر تخلف فردی باشد مجازات آن با جرم اجتماعی متفاوت است.
  • وی بیان داشت: مثلاً اگر کسانی با پرچم رنگین کمان در شهر را حضور داشته باشد و در ملأ عام اعلام هم همجنس بازی کند باید در آتش زنده سوزانده شود یا آن را کوه پرت کرد و دین مجازات سخت برای رفتارهای خلاف عفت عمومی گذاشته آن‌هم با هدف بازدارندگی نه فقط تنبه.
  • این استاد دانشگاه تصریح کرد: قانونی که به حوزه عفاف و حجاب برمی‌گردد یا در خصوص مسائل جنسی است باید بازدارنده باشد؛ باید به گونه‌ای باشد که افراد اصلاً جرأت نکنند به سمتش بروند. در این قانون آمده است اگر فردی در ملأ عام یا فضای مجازی به نقض هنجارهای اجتماعی از جمله کشف حجاب مبادرت ورزد تنها جریمه نقدی می‌پردازد.
  • وی گفت: بر اساس این قانون که مربوط به هنجارهای اجتماعی بوده و اصلاً در مورد حجاب نیست حجاب تنها مثالی از آن است؛ حتی حد کشف حجاب هم در آن معلوم نیست. در این قانون مشخص نیست اگر دختری یک کلاه بر سر بگذارد کشف حجاب کرده است یا خیر. نمی‌خواهم بگویم که افرادی که این لایحه را نوشته‌اند عمداً امر مبهم در آن نوشته‌اند البته لایحه‌ای که امر مبهم در آن وجود دارد قرار نیست اجرایی شود.
  • کوشکی گفت: مجازات عدم اجرای قانون در مرحله اول صدور پیامک و در مراحل دوم و سوم و بیش از آن جزای نقدی است. فرض کنیم دوربین‌های پلیس افراد را در کسری از ثانیه شناسایی می‌کنند و پیامک می‌دهند. مگر همه جای کشور تحت پوشش دوربین‌های نیروی انتظامی است مگر تصویر همه افراد در آرشیو نیروی انتظامی وجود دارد؟
  • وی بیان داشت: با همه اینها اگر ده هزار بار هم دوربین‌ها چهره متخلف را شناسایی کنند تنها فرد به جزای نقدی مجازات می‌شود این موارد معلوم است که بازدارنده نیست.این استاد دانشگاه گفت: سرانجام این لایحه، ماده صد شهرداری است که عملاً جایی برای خرید تخلف دارد و به همین دلیل تخلف هزاران بار صورت می‌گیرد. امروز هم بسیاری از زنانی که کشف حجاب می‌کنند از طبقه مرفه هستند و به راحتی جریمه‌ها را پرداخت می‌کنند.
  • کوشکی در ادامه گفت: در تهران پانسیون برای سگ وجود دارد و برخی با هزینه کلان ماهانه سگشان را در این پانسیون نگهداری می‌کنند و مشخص است پرداخت ۳ و ۵ میلیون برای بی‌حجابی برایشان ناچیز است.وی ادامه داد: برخی می‌گوید مانند طرح ترافیک برای حجاب هم پول درخواست کرده‌اند و هر که پول دارد می‌تواند بی حجاب تردد کند.کوشکی گفت: این لایحه اقتدار پلیس را هم از بین می‌برد چرا که تنها عامل برخورد با بی حجابی‌ها دوربین است و تمام افراد حاضر در فراجا هیچ دخل و تصرفی نباید در موضوع حجاب داشته باشند و پلیس اصلاً نباید در مسئله حجاب ورود کنند.وی افزود: مردم هم وقتی می‌بینند که جریمه تنها مجازات این تخلف است حس می‌کنند برای نظام این تخلف چندان مهم نیست که فقط جزای آن جریمه است.
  • وی گفت: این منتقد لایحه حجاب و عفاف بیان داشت نمی‌خواهم بگویم نویسندگان این لایحه عامدانه اینگونه عمل کردند اما اگر این لایحه تصویب شود به عادی سازی و تخلف زدایی از کشف حجاب منجر می‌شود و کشف حجاب یک اتفاق عادی جلوه می‌دهد و حتی از پارک ممنوع هم جرمش کمتر است و مردم فکر می‌کنند جمهوری اسلامی این قانون را تصویب کرده که فقط درآمدزایی کند.
کد مطلب: 197073
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *