۰
جمعه ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۰۳
دبیرکل حزب مردم‌سالاری در نود و سومین همایش فصلی این حزب:

انتخابات حداقلی در دهان برخی دست‌اندرکاران مزه کرده نمی‌خواهند آن را از دست بدهند

نود و سومین همایش فصلی حزب مردم‌سالاری با حضور حدود شصت نفر از اعضای شورای مرکزی و دفتر سیاسی و دبیران شعب استانی و روسای سازمان‌ها، شاخه‌ها و کمیته‌های این حزب روز پنجشنبه 25/03/1402 در مجتمع شهید نامجو اوشان برگزار شد.
انتخابات حداقلی در دهان برخی دست‌اندرکاران مزه کرده نمی‌خواهند آن را از دست بدهند

به گزارش مردم سالاری آنلاین ،نود و سومین همایش فصلی حزب مردم‌سالاری با حضور حدود شصت نفر از اعضای شورای مرکزی و دفتر سیاسی و دبیران شعب استانی و روسای سازمان‌ها، شاخه‌ها و کمیته‌های این حزب روز پنجشنبه 25/03/1402 در مجتمع شهید نامجو اوشان برگزار شد. در این نشست علاوه بر اظهار نظر حاضران، نماینده فعلی مردم تربت جام در مجلس دکتر جلیل رحیمی جهان آبادی به تفصیل در مورد طرح اصلاح قانون انتخابات و وضعیت روابط ایران با طالبان و آخرین تحولات برجام سخن گفت. در پایان این نشست دکتر مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری جمع‌بندی موضوعات این همایش را در هفت نکته بیان کرد. مشروح سخنان ایشان به شرح زیر می‌باشد؛

نکته اول: ضمن تشکر از حضور عزیزان در این فضای سرد سیاسی و نا امیدی و اظهار نظرهای مفید عزیزان، امیدواریم کمیته تشکیلات و هیات اجرایی و کمیته هماهنگی امور شاخه‌ها و کمیته امور استان‌ها جهت گسترش شعب شهرستانی و ساماندهی فضای مجازی وابسته به حزب و صدور کارت جدید عضویت و نظام بخشیدن به 22 شاخه حزبی و سایت «حسنا» و امثال این امور جدیت بیشتری داشته باشند.

نکته دوم: برگزاری نشست بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اتاق کافه خبر کلاب هاوس بسیار خوب بود و بسیاری از صاحبنظران آن را مثبت ارزیابی کرده و براین باور بودند در صورت پذیرش این موضوع از سوی حکومت زمینه حضور مشارکت حداکثری مردم در انتخابات مجلس دوازدهم را فراهم می‌سازد.

نکته سوم: از نظر ما طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس که این روزها در مجلس حداقلی مطرح شده است بسیار نامطلوب بوده و به نوعی درصدد حذف جمهوریت و تهی ساختن مفهوم تعیین سرنوشت از سوی مردم می‌باشد؛ بگذریم که بحث رویکرد مثبت تناسبی شدن انتخابات را فقط در تهران مطرح می‌نماید اما کلیت این طرح هیچ نسبتی با نظام انتخابات حزبی ندارد و حتی دست دفاتر شورای نگهبان را پس از رای مردم و تصویب اعتبارنامه هم باز می‌گذارد و علاوه بر چهار مرجع رسمی قبلی استعلام نظر سازمان اطلاعات سپاه پاسداران را هم شرط می‌داند.

نکته چهارم: البته چنین طرح‌هایی را باید همان تراوش فکری جبهه پایداری دانست که اساسا هیچ اعتقادی به رای مردم و احزاب ندارد و آن منبری مشهور در برنامه جهان آرا در شبکه افق با صراحت می‌گوید که کارها را باید به دست بچه هیاتی‌ها بسیپاریم و باید با پدیده شوم احزاب مقابله کنیم. شکی نیست صدا و سیما با این برنامه‌ها آن حداقل مخاطب خودش را هم حتی در میان اصولگرایان از دست داده و در عمل بلندگوی جبهه پایداری‌ها می‌شود.


نکته پنجم: ما البته خوشحال هستیم که تفکر پایداری‌ها نتوانست دو فوریت لایحه حجاب و عفاف را به تصویب برساند زیرا اینها هم می‌فهمند که هیچکس با اجبار و زور و جریمه‌های آنچنانی قادر به با حجاب کردن آحاد مردم در جامعه نخواهد بود. همین تفکر با برخی هنرمندان و سلبریتی‌ها درگیر می‌شود و قطعا راه به جایی نخواهد برد. ما طرفدار حجاب هستیم اما بارها گفته‌ایم با ضرب و شتم و سرکوب و حجاب اجباری نتیجه برعکس خواهد بود.

نکته ششم: دو کشور همسایه افغانستان و آذربایجان در بین 15 کشور همسایه ایران گاهی مزاحمت‌هایی برای ما دارند که ضمن پرهیز از هرگونه برخورد نظامی به دست‌اندرکاران امور گوشزد می‌کنیم که نباید اینها پایشان را از گلیم خودشان درازتر کنند. البته ساماندهی حدود هفت میلیون تبعه افغانستان هم نباید فراموش شود که هزینه‌های سنگینی را بر ملت ایران تحمیل کرده و تازه دولت طالبان هم با گستاخی در زمینه آب هیرمند کارشکنی می‌کند. در مورد مباحث احیای برجام و آژانس بین‌المللی هم بنده معتقدم ما نمی‌توانیم تروئیکای اروپا را همانند گذشته با خودمان همراه سازیم تا زمانی که نتوانیم اتهام‌های وارده در جنگ اوکراین را از خودمان دور سازیم.

نکته هفتم: در مورد انتخابات اسفند ماه جاری ما در همایش فصلی بعدی یعنی در پایان شهریور جمع‌بندی خودمان را ارائه خواهیم فعلا گفته‌ایم نه مشارکت فعال داریم و نه صد درصد غیر فعال خواهیم بود. بستگی دارد به نحوه مشارکت مردم و برخورد شورای نگهبان و امثال اینها لذا گفته‌ایم فعلا طرفدار مشارکت مشروط هستیم.

البته علی‌رغم اینکه برخی عقلای اصولگرا مرتب ما را تشویق به مشارکت می‌کنند اما بسیاری از قرائن و شواهد نشان می‌دهد که دست‌اندرکاران فعلی چندان طرفدار مشارکت حداکثری مردم نیستند. زیرا انتخابات حداقلی در دهان آنان مزه کرده و نمی‌خواهند آن را به راحتی از دست بدهند لذا باید شعارها و تشویق‌های ظاهری را کنار گذاشت و ببینیم آقایان تا چه میزانی حاضرند به خاطر یک دستمال قیصریه را به آتش نکشانند.

کد مطلب: 197558
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *