۰
يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۱۵

در خصوص معتادان متجاهر همچنان موقتی عمل می‌شود

عضو شورای شهر تهران با انتقاد از رهاشدگی فضاهای بی‌دفاع شهری گفت: در منطقه 12 و مرکز شهر تهران یکی از بیشترین آسیب‌های اجتماعی همین اماکن بی‌دفاع شهری است که عامل جذب معتادان متجاهر و افراد کارتن‌خواب می‌شوند.
در خصوص معتادان متجاهر همچنان موقتی عمل می‌شود

به گزارش مردم سالاری آنلاین، «ناصر امانی» عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره فضاها و چهاردیواری‌‌های رها شده در بازار تهران گفت: در گزارشاتی که در محله گردی‌ها در شورا ارائه می‌کنم یکی از موضوعاتی که خیلی بر روی آن تاکید دارم موضوع اماکن بی‌دفاع شهری است.

وی ادامه داد: اماکن بی‌دفاع شهری یا به شکل ساختمان است یا به شکل زمین رها شده که برخی از این زمین‌ها یا ساختمان‌ها در تملک شهرداری تهران است. شهرداری‌ این املاک را برای طرح‌های شهری تملک کرده‌، اما آن را اجرا نکرده است که ممکن است ساختمانی باشد که باید تخریب شود تا طرح اجرا شود یا زمینی است که باید روی آن طرح اجرا شود که رها شده است.

این عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: این مکان‌ها متاسفانه‌ها به محل تجمع معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها تبدیل شده است از این مکان‌ها در بازار تهران نیز وجود دارد. در منطقه 12 و مرکز شهر تهران یکی از بیشترین آسیب‌های اجتماعی همین اماکن بی‌دفاع شهری است که عامل جذب معتادان متجاهر و افراد کارتن‌خواب می‌شوند.

امانی با اشاره به بازار تهران گفت: یکی از مسائل اصلی بازار تهران ناایمنی و ناپایداری است. به اعتقاد من باید قبل از هر اقدام بازسازی و نوسازی، زیبا‌سازی و ساماندهی که در بازار انجام دهیم، اولین کاری که باید انجام دهیم بحث ایمن‌سازی بازار است.

وی با اشاره به ایمن‌سازی بازار تهران تصریح کرد: بحث ایمن‌سازی نیز شامل بحث سیستم روشنایی و تاسیسات برق بازار است که بسیار نابسامان است و هر کسی وارد بازار شود و سرش را بلند کند وحشت می‌کند. از تعداد زیاد کابل‌ها و سیم‌های تودرتویی که هیچ نظمی ندارد و اگر الان آتش‌سوزی در بازار تهران اتفاق می‌افتد یکی از مهمترین دلایلش تاسیسات زیربنایی ناایمن در بازار تهران است.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: به اعتقاد من باید در ابتدا این موارد ساماندهی شود و لازمه‌اش این است که شهرداری تهران با وزارت نیرو و شرکت برق در جلسه‌ای طرحی را برای ساماندهی بازار اعم از ساماندهی برق، آب و گاز طراحی کنند تا از لحاظ ایمنی به طور کامل اطمینان حاصل کنند و دیگر مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد.

امانی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما در بازار این است که وقتی آتش‌سوزی می‌شود خودروهای آتش‌نشانی نمی‌توانند به محل آتش‌سوزی رسیده و مجبور می‌شوند با شلنگ به محل آتش‌سوزی بروند در واقع این کار باعث می‌شود توان خاموش کردن آتش به همان میزان کاهش پیدا می‌کند.

وی با تاکید براینکه برای رفع ناایمنی و آشفتگی منظر در بازار تهران و منطقه 12 نیازمند عزم ملی هستیم، گفت: موضوع دیگر در بازار تهران که باعث ناایمنی می‌شود گاری‌دستی‌ها و موتورسیکلت‌ها هستند. ما ناآشفتگی ناشی از درهم‌رفتگی و بی‌نظمی گاری‌دستی‌ها و موتورسیکلت‌ها و پیاده‌ها در سطح بازار و ورودی بازار را شاهد هستیم. این موارد همه از عوامل ناایمنی است. موضوع ایمنی بازار مسئله‌ای نیست که صرفا به شهردار منطقه 12 موکول کنیم و شهردار تهران، شورای شهر و برخی از سازمان‌های ملی مانند وزارت نیرو که متولی آب، برق و گاز است همچنین میراث فرهنگی‌ باید در این زمینه ورود کنند، چراکه یکی دیگر از موضوعات مهم بحث میراث فرهنگی است که مانع از برخی نوسازی‌ها در بازار تهران و سطح شهر تهران می‌شود که البته ممکن است درست هم باشد اما باید فکری اندیشیده شود.

این عضو شورای شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به این سوال که در سال‌های گذشته مراکز کاهش آسیب در منطقه شوش و مولوی و هرندی وجود داشت مانند مرکز نورسپید هدایت یا خانه خورشید که متاسفانه این مراکز تعطیل شدند و الان شاهد هستیم که معتادان متجاهر علیرغم افزایش مراکز نگهداری اما بعد از پایان زمان نگهداری‌شان در این مراکز به مناطق دیگری مانند محله کوثر رفته‌اند، آیا تعطیلی این مراکز باعث کوچ معتادان به این مناطق شده‌است، تصریح کرد: این مراکز کاهش آسیب با خدماتی که ارائه می‌دادند، باعث تجمع معتادان در این مناطق می‌شدند و جاذب معتادان بودند. من قبول دارم که تعطیلی این مراکز باعث شده که معتادان به سایر مناطق بروند اما می‌خواهم بگویم که این کار نیز راه‌حل نهایی نبود.

امانی با بیان اینکه این مراکز در مرکز شهر تهران، بازار تهران را آشفته کرده بود، تصریح کرد: اگر شهرداری قرارگاه اجتماعی را ایجاد کرده است قرار بود این موارد را به صورت ریشه‌ای و مبنایی حل کند من فکر می‌کنم ما همچنان در خصوص معتادان متجاهر به صورت موقت کار می‌کنیم یعنی یک مدت خلوت می‌شود و ظاهر شهر درست می‌شود اما مجددا با توجه به همان دلایلی که گفتید آشفتگی باز می‌گردد. همانطور که گفتم تا این موضوع به شکل ریشه‌ای حل نشود ما مشکل خواهیم داشت. این موضوع نیز در بحث اتباع نیز وجود دارد، معتقدم تا زمانی که برای اتباع و معتادان متجاهر راه‌حل اساسی با دخالت سازمان‌های ملی اندیشیده نشود این راهکارهای موقت راه حل درمان نیست.

کد مطلب: 197650
برچسب ها: معتادان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *