۰
سه شنبه ۱۳ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۵

وضعیت رابرت مالی دلالت بر تنش‌های پنهان داخلی و بین‌المللی دارد

استاد کالج ویلیامز گفت: نباید از یاد برد که مالی چهره‌ای جنجالی در حوزه ایران بود و بسیاری معتقدند که وی تلاش بسیاری برای بازگشت به برجام از خود نشان داد و وضعیت امروز رابرت مالی دلالت بر تنش‌های پنهان داخلی و بین‌المللی دارد.
وضعیت رابرت مالی دلالت بر تنش‌های پنهان داخلی و بین‌المللی دارد

«جیمز ماهون» استاد علوم سیاسی در کالج ویلیامز در آمریکاست. مطالعات و تألیفات او حوزه اقتصاد سیاسی، سیاست تطبیقی و روابط خارجی را در برمی‌گیرد. 

جیمز ماهون در رابطه با برکناری «رابرت مالی»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت: بنا به گزارش‌ها، مالی به دلیل تحقیقات درباره دسترسی‌ها و مجوزهای امنیتی وی به مرخصی بدون حقوق رفته است. این مسئله البته مدتی بوده که روی داده اما درباره آن سکوت شده بود. مالی اخیرا تاکید کرد که به دلیل تحقیقات و بازرسی از دسترسی‌های امنیتی‌اش در مرخصی اجباری به سر می‌برد. مالی گفت که امیدوار است تحقیقات درباره عملکرد او در قبال اسناد و محتوای طبقه‌‎بندی‌شده با سرعت و به دلخواه او به پایان برسد. این در حالی است که «متیو میلر»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز به اظهارنظرهای کلی درباره وضعیت «مالی» اکتفا کرده و جزئیات بیشتری ارائه نداده است. 

وی در ادامه گفت: به طور کلی، ماهیت این مسئله بسیار محرمانه و مبهم است. البته بررسی دسترسی‌های امنیتی در کاخ سفید، مسئله چندان عجیبی نیست و به نظرم چه‌بسا نباید چندان این قضیه را بزرگ کرد. با این همه، حساسیت نقش مالی در دم و دستگاه کاخ سفید، یعنی مسئله ایران و احتمال احیای توافق هسته‌ای، خود باعث شده که این اتفاق در تیتر اول رسانه‌ها قرار بگیرد. 

استاد علوم سیاسی کالج ویلیامز افزود: همین حساسیت را در زمینه سیاست داخلی آمریکا نیز شاهدیم. اخیرا «مایکل مک کال» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ‌از «آنتونی بلینکن»، وزیر ‌خارجه آمریکا، خواستار جزئیات تحقیقات درباره مجوز امنیتی رابرت مالی شده است. البته این موضوع را می‌توان بخشی از نزاع میان جمهوری‌خواهان و دولت دموکرات فعلی در آمریکا تلقی کرد. با این همه، این خود نشان از جایگاه مهم این قضیه در چارچوب سیاست‌های ایالات متحده دارد. 

ماهون عنوان کرد: زمانی‌که بحث عملکرد یک مقام در زمینه اسناد طبقه‌بندی مطرح می‌شود، گمانه‌زنی‌ها نیز بالا می‌گیرد. این‌که سوءاستفاده ادعایی در زمینه مالی به سود کدام طرف در حوزه ایران بوده یا این‌که اصلا چنین موضوعی مورد بحث هست یا نه، خود نیاز به صبر بیشتر دارد. اما عده‌ای این مسئله را تلاش آمریکا برای پیشبرد امور در جهت تحقق توافق با ایران می‌دانند. اما عده‌ای نیز این مسئله را در جهت مخالف تفسیر کرده‌اند. همچنین این نیز نباید از یاد برد که بنا به گزارش رسانه‌ها، کاخ سفید و تل‌آویو در حال حاضر روابط چندان مناسبی ندارند. بنابراین باید تمام این ملاحظات را در بررسی این مسئله لحاظ کرد. 

این تحلیل‌گر افزود: با این همه، مورد مالی خود دلالت بر این مسئله داشته که چه‌بسا جو بایدن باید به فکر رویکردی جدید در قبال تهران بیفتد، چراکه تاکنون سیاست‌های او در این زمینه نتیجه چندانی به بار نداشته است. بنابراین، حتی اگر مالی بدون مشکل به پست خود بازگردد، به نظرم برای بسیاری این مسئله نشانه‌ای از اهمیت بازنگری بایدن در سیاست خارجه‌اش در قبال ایران است. 

این تحلیل‌گر در پایان گفت: البته از نباید یاد برد که مالی چهره‌ای جنجالی در حوزه ایران بود و بسیاری معتقدند که وی تلاش بسیار برای بازگشت به برجام از خود نشان داد. همچنین نباید فراموش کنیم که مالی در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون مشاور ویژه رئیس‌جمهور و یکی از اعضای تیم صلح کمپ دیوید بود. بنابراین به نظر من باید منتظر ماند و دید که نتیجه تحقیقات به چه سرانجامی می‌رسد، اما در نهایت وضعیت رابرت مالی دلالت بر تنش‌های پنهان داخلی و بین‌المللی دارد.

کد مطلب: 198551
برچسب ها: رابرت مالی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *