۰
سه شنبه ۲۰ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۱۵

افشای جزئیات مهم از دور جدید مذاکرات ایران و مصر

یک دیپلمات مصری که خواستار عدم فاش شدن نامش شده تاکید کرد: اکنون کمیته مشترک میان ایران و مصر تشکیل شده است و مسئولیت هماهنگی اقدامات مربوط به مسیر بازگشت روابط و مشخص کردن پرونده های مورد اختلاف را برعهده دارد.
افشای جزئیات مهم از دور جدید مذاکرات ایران و مصر

یک رسانه عربی در گزارشی به آخرین تحولات روابط تهران و قاهره پرداخت.

پایگاه خبری العربی الجدید نوشت که تلاش ها برای گسترش روابط ایران و مصر همانند چیزی که در روابط مصر و ترکیه طی روزهای گذشته رخ داد، ادامه دارد.

یک دیپلمات مصری در این باره ادعا کرد: طی روزهای گذشته گفت‌وگوهایی میان تهران و قاهره انجام شد و دو طرف توافق کردند که دیدارهایی برای ارزیابی پرونده‌های مورد اهتمام تصمیم‌گیرندگان دو کشور ، برگزار شود و این دیدارها همانند نشست هایی است که بین مقامات مصر و ترکیه برگزار شد.

این دیپلمات مصری که خواستار عدم فاش شدن نامش شده است، تاکید کرد: اکنون کمیته مشترک میان دو طرف تشکیل شده است و مسئولیت هماهنگی اقدامات مربوط به مسیر بازگشت روابط و مشخص کردن پرونده های مورد اختلاف را برعهده دارد.

وی همچنین گفت که قاهره همچنان محتاطانه با پرونده ایران تعامل می‌کند.

یک دیپلمات مصری دیگر در این باره گفت: آنچه باعث شده است که روند بازگشت روابط تهران و قاهره کند باشد، اختلاف دیدگاه های مقامات امنیتی مصر در این خصوص است زیرا در سطح دیپلماتیک وزارت خارجه به ریاست جمهوری اعلام کرده است که در نزدیک ترین زمان ممکن آمادگی آغاز مذاکرات رسمی با ایران را دارد.

وی تاکید کرد که مسئولان ایرانی و مصری به واسطه عراق و عمان مذاکرات متعددی برای از بین بردن اختلافات برگزار کرده اند.

این دیپلمات مصری گفت که تهران و قاهره در خصوص بسیاری از مسائل منطقه ای از جمله اوضاع نوار غزه، روابط تهران با گروه های مقاومت فلسطینی و پارامترهای امنیت ملی مصر رویکردهایشان نزدیک شده است.

این منبع مصری تاکید کرد که تهران و قاهره توافق اولیه روشنی مبنی بر عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر دارند.

وی گفت که بعد از سفر محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق به قاهره مسئولان امنیتی ایران و مصر مذاکراتی باهم انجام دادند.

این منبع به ماهیت مذاکرات اشاره نکرد و اعلام نکرد که آیا این مذاکرات طی دیدار مستقیم انجام شده است و یا تنها در حد تماس بود.

اخیرا شبکه سعودی العربیه به نقل از منابع خود  از موافقت اولیه تهران و قاهره برای تشکیل کمیته‌ای ایرانی - مصری برای احیای روابط و هماهنگی امنیتی میان دو کشور خبر داد.

پیش از این یک منبع عراقی که به همراه محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق به قاهره سفر کرده بود در گفت‌وگو با العربی الجدید تاکید کرد که السودانی و عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور عراق در رایزنی های خود به مسائل سیاسی مشخصی از جمله وساطت بغداد میان ایران و مصر و اهمیت تداوم آن پرداختند.

پیش از آن نیز یک منبع دولتی عراقی در گفت‌وگو با العربی الجدید اعلام کرد که محمد شیاع السودانی در سفرش به مصر درخصوص وساطت بغداد میان تهران و قاهره رایزنی خواهد کرد.

اخیرا عبدالله بن ناصر الرحبی، سفیر عمان در مصر در گفت‌وگو با اسپوتنیک اعلام کرد که بعد از میانجیگری‌های مسقط، ایران بار دیگر آمادگی‌اش برای از سرگیری روابط با مصر را اعلام کرد.

وی گفت: طی سفر سلطان هیثم بن طارق، پادشاه عمان به تهران بعد از سفری که به قاهره انجام داده بود، ایران بار دیگر اعلام کرد که قصد دارد اختلافات را کنار بگذارد و روابطش با مصر را از سربگیرد و این امر در راستای منافع تمام منطقه خواهد بود.

سفیر عمان در قاهره با اشاره به اشتراکات سیاسی کشورش با مصر خاطرنشان کرد که در سفر سلطان هیثم بن طارق به مصر به موضوع از سرگیری روابط تهران و قاهره پرداخته شد.

کد مطلب: 198987
برچسب ها: مذاکرات
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *