۰
دوشنبه ۱۹ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۵
آلمان و آمريکا مخالف عضويت اوکراين در پيمان آتلانتيک شمالی هستند

دست رد ناتو به سينه کي‌يف

بسته کمک مالی و نظامی به جنگ اوکراين تصويب می شود
در آستانه گردهمايي سران سازمان پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) در شهر ويلنيوس پايتخت ليتواني، بر شدت بدبيني اوکراين در زمينه برداشتن گام مهمي براي پيوستن اين کشور به اين ائتلاف نظامي افزوده شده است.
دست رد ناتو به سينه کي‌يف
گروهبينالملل- مانيا شوبيري: در آستانه گردهمايي سران سازمان پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) در شهر ويلنيوس پايتخت ليتواني، بر شدت بدبيني اوکراين در زمينه برداشتن گام مهمي براي پيوستن اين کشور به اين ائتلاف نظامي افزوده شده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،رئيس جمهوري آمريکا شامگاه يکشنبه (به وقت محلي) در نخستين مقصد سفرش به اروپا، وارد لندن شد. بر اساس گزارش‌ها، جنگ اوکراين محور اصلي مذاکرات وي با مقامات لندن بود. رئيس جمهوري آمريکا فردا (دوشنبه) با نخست وزير بريتانيا در داونينگ استريت ديدار کرد.
بايدن شامگاه دوشنبه لندن را به مقصد ليتواني ترک کرد و طي روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه با سران ناتو گفت‌وگوهايي را برگزار خواهد کرد. او به همراه ديگر اعضاي ناتو حمايت و همبستگي خود را از ولوديمير زلنسکي، رئيس‌جمهوري اوکراين نشان خواهد داد و به او اين اطمينان را مي‌دهند که اوکراين در آينده عضو اين ائتلاف نظامي خواهد شد. نکته اينجاست که همه نگاه‌ها به نشست ناتو دوخته شده‌است. عضويت اوکراين در ناتو و هزينه‌هاي جنگ اوکراين براي اروپايي‌ها چالش بزرگ رهبران پيمان آتلانتيک شمالي محسوب مي‌شوند. اجلاس رهبران ناتو قرار است 11 و 12 ژوئيه (20 و 21 تيرماه) در ويلنيوس، پايتخت ليتواني برگزار شود.
«اولاف شولتس » صدراعظم آلمان ديروز در واکنش به اظهارات اردوغان که شرط عضويت سوئد در ناتو را پيوستن ترکيه به اتحاديه اروپا عنوان کرده بود، گفت که اين دو مسئله به هم ربطي ندارند.به گزارش ايسنا، رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهوري ترکيه گفته که شرط نهايي‌ آنکارا براي موافقت با عضويت سوئد در ناتو، اين است که با درخواست عضويت ترکيه براي پيوستن به اتحاديه اروپا موافقت شود.
«ينس استولتبنرگ» دبيرکل ناتو هم روز جمعه گفت بر عضويت ناتو تاکيد مي‌شود اما حتي چنين تعهد ساده‌اي به مسکو انگيزه‌اي براي ادامه جنگ مي‌دهد.
آب پاکي بايدن روي دست زلنسکي
رئيس‌جمهوري آمريکا در مصاحبه با سي‌ان‌ان درخصوص عضويت اوکراين در ناتو هشدار داد و تاکيد کرد که در حال حاضر ورود اين کشور به ناتو به دليل معاهده دفاعي مشترک ناتو، موقعيت را به جنگ با روسيه مي‌کشاند.
او آب پاکي را روي دست ولوديمير زلنسکي ريخت و گفت: من فکر نمي‌کنم که در حال حاضر در ميانه جنگ اتفاق نظري درباره عضويت اوکراين در خانواده ناتو وجود داشته باشد.زلنسکي هم در مصاحبه با اي‌بي‌سي ادعا کرد: دعوت اوکراين به ناتو اين پيغام را ارسال خواهد کرد که ائتلاف ناتو هيچ واهمه‌اي از مسکو ندارد. اوکراين در حال حاضر که در ناتو نيست، بايد تضمين‌هاي امنيتي شفافي دريافت کند.
انتظار مي‌رود در نشست رهبران ناتو، به اوکراين بسته «مجوز ضمانت امنيتي» ارائه شود که به موجب آن کشورهايي مانند آمريکا، انگليس، فرانسه و آلمان اطمينان مي‌دهند که کمک نظامي و آموزشي آنها به کي يف طولاني مدت ادامه مي‌يابد.
پيشبيني درباره برنامه نشست ناتو
روزنامه بيلد آلمان به نقل از يک ديپلمات گزارش داده که ايالات متحده و آلمان مي‌خواهند بيانيه نشست ويلنيوس ناتو درباره اوکراين در حد همان تعهداتي باقي بماند که بيش از يک دهه پيش در بخارست به کي‌يف داده شد. منبع ديگري از يکي از کشورهاي اروپاي شرقي به بيلد تأييد کرد که برلين و واشنگتن با جديت در تلاش هستند تا از ارائه درخواست رسمي اوکراين براي پيوستن به ناتو در نشستي که روز سه‌شنبه در ويلنيوس آغاز مي‌شود، جلوگيري کنند.
اين منبع گفت: مي‌توانم تاييد کنم که آلمان و آمريکا قصد دارند با درخواست رسمي عضويت اوکراين در ناتو مخالفت کنند. اين در حالي است که چندين کشور ناتو از جمله سه کشور بالتيک، لهستان، بلغارستان، روماني، فرانسه، ترکيه و سوئد که نامزد عضويت در اتحاد ناتو است، با پيوستن اوکراين به ناتو – دست‌کم در درازمدت – موافق هستند.
در نشست ناتو در بخارست در سال 2008 تنها به بيان اين نکته اکتفا شد که سران اين اتحاد نظامي از تمايل اوکراين براي پيوستن به ناتو خوشحال هستند و اين کشور بالاخره روزي به عضويت ناتو در خواهد آمد؛ اما در عمل هيچ پيشرفتي حاصل نشد.
اوکراين که از مدت‌ها پيش در فکر عضويت در ناتو بود، با حمله روسيه و الحاق بخش‌هايي از جنوب و شرق اين کشور به خاک خودش، در سپتامبر 2022 به‌صورت رسمي درخواست عضويت در اين اتحاد نظامي را مطرح کرد. روسيه اما مي‌گويد صلح زماني ممکن خواهد بود که اوکراين به کشوري بي‌طرف بدل شده، قيد عضويت در ناتو و اتحاديه اروپا را زده و حاکميت روسيه بر مناطق تصرف‌شده را به رسميت بشناسد.
غرب نگران اين است که با عضويت اوکراين در ناتو، تنش‌ها ميان غرب و روسيه تشديد شود؛ چرا که حمله روسيه به اوکراين اساساً با جدي شدن بحث عضويت اين کشور در ناتو آغاز شد و مسکو بارها اعلام کرده که اين يکي از خط‌قرمزهايش است.
کد مطلب: 198962
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *