۰
پنجشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۰۴
در دومین همایش فصلی خانه احزاب چه گذشت؟

انتخابات بهار فعالیت احزاب است

تاکید جریان‌های سیاسی بر مشارکت حداکثری
​​​​​​​دبیران کل و اعضای احزاب و تشکل‌ها انتخابات را بهار فعالیت احزاب دانستند و بر اهمیت و ضرورت حضور و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات آتی، تاکید کردند.
انتخابات بهار فعالیت احزاب است

به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از ایرنا، همایش نقش احزاب در انتخابات صبح پنجشنبه -۲۲تیرماه- در سالن اجتماعات وزارت کشور و با حضور دبیران‌ کل و معاونان احزاب و چهره‌های سیاسی برگزار شد. 

احزاب باید مردم را در اولویت خود قرار دهند

حسن بیادی دبیرکل جمعیت آبادگران ایران اسلامی و از فراکسیون مستقلین، در این همایش گفت: احزاب قدرت و جایگاه مشخصی ندارد و گردانندگان احزاب بیشتر به دلیل تعهدی که به مردم، نظام و شهدا دارند، فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه باید به قانون اساسی عمل شود، تصریح کرد: افراطی‌ها یا احمق‌اند یا خائن و یا نمی‌دانند دقیقا چه باید بکنند. 

بیادی خاطرنشان کرد: پیش از ورود به مجلس باید موضوعات مورد بحث و بررسی اصولی، جامع و دانشگاهی قرار گیرد. دانشگاه‌ها باید مشکلات را حل کنند و کشور امروز نیاز به چند حزب فراگیر و موثر دارد و نباید به احزاب فقط در دوره انتخابات توجه کرد. 

وی تصریح کرد: اگر تغییر را نپذیریم در آینده به ما تحمیل خواهند کرد. باید در سیستم احزاب نوع انتخابات را تغییر داد، روش انتخابات در بسیاری از کشورهای دنیا حتی در کشورهای جهان سوم تغییر کرده‌است و ما هم باید تغییر کنیم. 

بیادی درباره ضرورت حفظ منافع ملی در کشور گفت: رهبری ستون خیمه و سد محکمی است و اقدامات افراطی ما به ضرر نظام و رهبری است. مردم در سپهر سیاسی مسئولان حذف شده‌اند و این در حالیست که احزاب باید مردم را در اولویت خود قرار دهند. 

احزاب چرخ‌دنده دموکراسی هستند

معصومه آقاپور عضو حزب مردم سالاری و از فراکسیون اصلاح‌طلبان با اشاره به انتخابات مجلس دوازدهم گفت: مشارکت مردم در این انتخابات از مهمترین موضوع است و باید برای برگزاری باشکوه این مهم شکاف‌ها را ترمیم کنیم و جامعه را به خودی و غیرخودی تقسیم نکنیم. 

وی تصریح کرد: با وجود تمام دشمنی‌ها علیه ایران و شرایط جهان کنونی باید سعی کنیم در کشور همدلی ایجاد و در خانه احزاب اختلافات را حل کنیم و اجازه ندهیم به سطح جامعه کشیده شوند. احزاب حلقه ارتباط مردم با مسئولان از پایین به بالا و چرخ‌دنده دموکراسی هستند و باید این نقش را تقویت کنیم. 

آقاپور نقش احزاب را در شرایط جنگ نرم علیه کشور مهم دانست و گفت: احزاب می‌توانند تولید داشته باشند و فضا را برای نقد ایجاد و قشر خاکستری را برای شرکت در انتخابات متحرک کنند. 

عضو حزب مردم‌سالاری با تاکید بر اینکه بهتر است از دیدگاه مثبت برای حل مسائل قدم برداریم و به آمارهای واقعی توجه کنیم، خاطرنشان کرد: مردم ایران، نظام و حاکمیت را دوست دارند اما درباره مشارکت سیاسی باید نقدها، شکاف‌ها، نظر جوانان، تکنولوژی و تبلیغات را بپذیرم. 

وی تصریح کرد: آمارهای اشتباه موجب اشتباه در تصمیم‌گیری‌ها می‌شود و اکنون وقت اتحاد و توجه به مردم است و باید فرمانبر مردم باشیم.

اراده نظام دریافت دیدگاه‌های مردم است

کریمی از فراکسیون اصلاح‌طلبان با اشاره به موضوع اعتماد عمومی اظهار داشت: حزب باید نقطه نظرات مردم را به حاکمیت منتقل و نقادانه با موضوعات برخورد کند.

وی منافع ملی را برآیند نظرات ۸۵ میلیون ایرانی دانست و گفت: مسئولان نقش برجسته‌تری در حفظ این منافع ملی نقش دارند اما همه مردم در هر گوشه از ایران با مشارکت در انتخابات این نقش را برعهده دارند. 

کریمی گفت: باید تمامی گرایش‌ها و نظرات در انتخابات دخالت داده شوند. نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران اراده دارد که دیدگاه‌های مردم را دریافت کند و شرایط اراده کشور براساس این دریافت مشخص شود. 

وی با بیان اینکه احزاب باید این بستر را فراهم کنند، گفت: اینکه احزاب کارآمد نمی‌شوند، به این دلیل است که قانون انتخابات کشور مبتنی بر حزب و برنامه نیست و هیچ نظام انتخاباتی بدون حزب و برنامه کارآمد نیست.

کریمی گفت: با گذشت چهل سال باید بازنگری در این زمینه انجام شود و وجود ناکارآمدی مشخص و غیرقابل انکار و بخشی از این ناکارآمدی به دلیل نبود احزاب قوی است. 

وی تصریح کرد: سخنگوی شورای نگهبان هم گفته است که قوانین و رویه‌های انتخابات شفاف نیست و احزاب باید در زمینه ایجاد بستر برای افزایش مشارکت سیاسی فراهم کنند. وقتی مجلس حزبی نیست، پاسخگویی احزاب هم وجود ندارد.

مفسر قانون اساسی شورای نگهبان است

مجتبی شاکری دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی و از فراکسیون اصولگرایان هم با بیان اینکه مفسر قانون اساسی شواری نگهبان است، گفت: این شورا اعلام کرده که نظارت استصوابی است و احزاب اصلاح‌طلب نباید این موضوع را کِش دهند و باید قبول کنند. 

نتیجه حکمرانی خوب، مشارکت مردم و دولت است

سیدعلی آقازاده از حزب اعتدال و توسعه گفت: انتظار معجزه از این جلسه نباید داشته باشیم اما باید واقعیت‌ها را بگوییم. نقش و جایگاه احزاب در نظام‌های دموکراتیک در افرایش توسعه و مشارکت بسیار مهم است. 

وی با بیان اینکه نتیجه حکمرانی خوب، رضایت عمومی و مشارکت مردم و دولت است، تصریح کرد: احزاب می‌توانند بار بزرگی از روی دوش مردم و نظام در این زمینه بردارند. بازوی پرتوان در اداره کشور استفاده از استعدادهای مردمی و در نتیجه شکوفایی سیاسی است. 

آقازاده با بیان اینکه دولت‌های ما یک‌تنه بار بزرگ مشکلات و نارضایتی ها را به دوش می‌کشند، خاطرنشان کرد: احزاب می‌توانند در این زمینه یاری‌گر باشند اما متاسفانه نقش آنها بیشتر شعاری شده است. 

مردم خواستار تغییر هستند

حسین نورانی‌نژاد از حزب اتحاد ملت و فراکسیون اصلاح‌طلبان هم درباره ابهامات موجود در زمینه تایید صلاحیت دبیرکل حزب اتحاد ملت گفت: تاکنون اعلام رسمی درباره غیرقانونی بودن دبیرکلی آذر منصوری به ما ابلاغ رسمی نشده است و باید این موضوع مسیر قانونی را طی کند.

وی با اشاره به کاهش اهمیت احزاب در بدنه جامعه بخشی از آن را ناشی از مشکلات ساختاری دانست و گفت: این مشکل ساختاری سبب شده است که حوزه سیاست یا جذابیت لازم را نداشته باشد یا نیروهای سیاسی امکان بروز توانمندی خود را نیابند.

عضو حزب اتحاد ملت با تاکید بر اینکه باید نهاد انتخابات منشاء اثر باشد، گفت: ما به عنوان یک حزب دموکراسی خواه انتخابات را تحریم نمی‌کنیم بلکه برای محوریت یافتن آن تلاش می‌کنیم.

نورانی نژاد تاکید کرد: باید تحولاتی در راستای خواست بخش‌های معترض جامعه ایجاد شود و چراغ سبزی از سوی حاکمیت باشد تا این قشر نیز امیدوار شود. 

احزاب خود برخی اصول را در انتخابات رعایت کنند

مالک شریعتی نماینده مردم تهران در مجلس وظیفه احزاب را پیگیری خواسته‌های آحاد مردم دانست و با بیان اینکه خواست مردم تبعیت از دین و ضدفساد بودن است، افزود: با این وجود متاسفانه برخی از احزاب، خودشان می‌دانند که چه پیام‌هایی را با جامعه تبادل می‌کنند. 

عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با بیان اینکه تمام پیام‌های یک جریان باسابقه در طول ۱۰ ماه گذشته، ضدحجاب بوده که نزدیک به جریان برانداز و کسانی است که قانون اساسی، حاکمیت اسلام و شیعه ‌را کنار می‌گذارند، افزود: این درحالیست که عامه مردم رعایت حجاب و حدود الهی را قبول دارند.

وی از اینکه برخی حتی ضد قانون اساسی صحبت می‌کنند، افزود: چرا باید فرصت‌های احیا و تکمیل ظرفیت‌های قانون اساسی را از دست بدهیم. مثلا اصل ۵۹ قانون اساسی که همه پرسی است و مجلس شورای اسلامی می‌تواند تصمیم‌گیری را به خود مردم واگذار کند اما این اصل اجرا نمی‌شود زیرا برخی به بهانه این اصل می‌خواهند خواسته‌ای که از بیرون کشور دیکته می شود، پیگیری می کنند تا اصل نظام، انقلاب و قانون اساسی را به همه‌پرسی بگذارند. 

شریعتی با تاکید بر اینکه همه احزاب باید مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت کنند، تصویب انتخابات تناسبی را گامی در این راستا دانست که البته با همراهی احزاب مواجه نشد. 

این نماینده مجلس افزود: انتخابات تناسبی به تضمین چندصدایی در مجلس کمک می‌کند.

شریعتی به احزاب توصیه کرد که بهتر است به جای شورای نگهبان، خود احزاب برخی از اصول را برای حضور در انتخابات رعایت کنند به طوری که اگر کسی فساد اخلاقی، اقتصادی، امنیتی و سیاسی دارد، مانع از ورود او به عرصه انتخابات شوند.

خانه احزاب مدافع حقوق اعضا باشد

در ادامه جعفر خداقلی‌زاده بازرس خانه احزاب ایران با بیان اینکه اصل ششم قانون اساسی نظام انتخاباتی کشور را بر پایه ۲ ستون در نظر گرفته که یکی انتخابات و دیگری همه‌پرسی است، خواستار توجه بیشتر به اصول مرتبط با حقوق ملت در قانون اساسی شد تا مشارکت در انتخابات افزایش یابد.

عضو فراکسیون مستقلین و اعتدالگرایان و دبیرکل حزب مجمع مشارکت اسلامی جوانان با انتقاد از خانه احزاب خواست که یارانه بلوکه شده احزاب را به خودشان اختصاص و بودجه مورد نیاز احزاب را برای برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم در اختیار آنها قرار دهد. 

خداقلی‌زاده خواستار آن شد که خانه احزاب مدافع حقوق اعضای خود باشد و در این ارتباط توضیح داد: امروز در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و دوره هفتم مجلس خبرگان رهبری، نیاز است که احزاب بودجه داشته باشند و بتوانند همایش‌های خود را برگزار کنند. 

نقش احزاب در ساختار سیاسی کشور تعریف نشده است

رییس خانه احزاب ایران نیز در این نشست با بیان اینکه نقش احزاب در ساختار سیاسی کشور تعریف نشده است، اظهار داشت: مقام معظم رهبری سال‌ها پیش بیان کردند که می‌توانیم جایگاه‌های مختلفی برای احزاب سیاسی کشور داشته باشیم؛ از این رو مناسب است نظام کارگروهی را برای بازتعریف فرمایشات ایشان تعیین کند.

منوچهر متکی وظیفه احزاب را فراهم کردن زمینه‌ای برای اجرای نگاه رهبر انقلاب به موضوع تحزب دانست.

وی با بیان اینکه احزاب می‌توانند در محدوده‌ای که قانون اساسی تعیین کرده است، فعالیت کنند، ادامه داد: احزاب یک وظیفه قانونی دارند اما چون در ساختار سیاسی نیستند، دولت‌ها توجهی به حرفهای احزاب ندارند.

رییس خانه احزاب ایران از ایام انتخابات به عنوان بهار فعالیت های حزبی یاد کرد و گفت: احزاب باید در کار تشکیلاتی خود به طور مداوم فعالیت کنند.

متکی از اینکه برخی از احزاب مردم را به شرکت نکردن در انتخابات ترغیب می کنند گفت: برخی احزاب انتخابات را تحریم می‌کنند و به مردم می‌گویند در انتخابات شرکت نکنید که با این کار فلسفه وجودی خود را زیر سوال می برند.

رییس خانه احزاب ایران تصریح کرد: مجوز حزبی که انتخابات را تحریم می‌کند و یا مردم را به عدم شرکت در انتخابات فرا می خواند باید از سوی مسئولان مورد تجدیدنظر قرار گیرد.

متکی درباره تهیه فهرست های انتخاباتی نیز این نکته را به احزاب یادآور شد که در لیست های انتخاباتی خود سلیقه های مختلف را در نظر بگیرند تا وقتی مردم پای صندوق‌های رای می‌آیند و به لیست نامزدها نگاه می‌کنند سلیقه‌های خود را در لیست ببینند.

توصیه دیگر رییس خانه احزاب ایران، این بود که اگر فردی صلاحیت لازم را در درون حزب ندارد، به مردم معرفی نشود.

متکی همچنین با انتقاد از تخصیص نیافتن بودجه به احزاب در قانون بودجه امسال گفت: اگر یارانه‌ یک حق برای احزاب و یک تکلیف برای بودجه‌ریزان است، نمی‌شود یک سال اختصاص یابد و یک سال دیگر نداشته باشیم.

رئیس خانه احزاب ایران در پایان از معاون سیاسی وزارت کشور قدردانی و بر ضرورت حمایت بیشتر وزارت کشور از احزاب تأکید کرد.

نظام مردم‌سالاری بدون انتخابات معنا ندارد

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با تأکید بر اینکه هیچ نظام مردم‌سالاری بدون انتخابات معنا ندارد، گفت: انتخابات لازمه هر نظام دموکراتیک، رقابت ضرورت این انتخابات و حزب پیش‌نیاز رقابت است.

مصطفی کواکبیان در پایان همایش و در جمع‌بندی جلسه گفت: از مجموع احزاب کشور ۷۳ حزب در این همایش شرکت کردند. 

عضو خانه احزاب، یاد حسن غفوری‌فرد عضو فقید این نهاد را گرامی‌داشت و وی را از بزرگان خانه احزاب دانست و از رهبر معظم انقلاب درخواست کرد که دیداری هم با شخصیت‌های حزبی داشته باشند. 

وی در تذکراتی عنوان کرد: در این جلسه قرار نبود مشکلات کلان مطرح شود و برخی مباحث مطرح شده چندان ربطی به موضوع نداشت. 

کواکبیان تصریح کرد: فصل مشترک بحث‌ها استقبال از هر اقدامی بود که موجب افزایش مشارکت شود. همه خواهان سربلندی نظام هستند و نباید اقدامی در راستای مایوس شدن مردم انجام دهیم و اعتماد آنها را خدشه دار کنیم. 

دبیرکل حزب مردم‌سالاری افزود: اصلاح قانون نظام انتخاباتی هم مورد توجه سخنرانان بود و تأکید شد که این قانون باید طرفدار افزایش مشارکت مردم باشد. 

وی موضوع دیگر را رفع موانع مشارکت مردم مانند مشکلات معیشتی و اقتصادی دانست و گفت: در جهت برطرف کردن این موانع باید اقدامات اساسی انجام شود. 

کواکبیان خاطرنشان کرد: شورای نگهبان باید با نگاه به دیدگاه رهبری مبنی بر مشارکت حداکثری مردم، برخی نگاه‌های سلیقه‌ای را در برخی از شهرستان‌ها مدیریت کند تا مشارکت افزایش یابد. 

وی تأکید کرد: هیچ نظام مردم‌سالاری بدون انتخابات معنا ندارد و همه گروه‌ها از اصلاح‌طلب و اصولگرا خواهان مشارکت حداکثری هستند. 

کواکبیان در پایان گفت: انتخابات لازمه هر نظام دموکراتیک و رقابت هم لازمه هر انتخابات است و حزب لازمه رقابت است. اگر احزاب جدی گرفته نشوند، رقابت بی‌خاصیت شده و در پی آن انتخابات و مردم سالاری بی‌خاصیت خواهند شد.

کد مطلب: 199127
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *