۰
چهارشنبه ۲۸ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۳۲
کواکبیان درگفتگو باشفقنا؛

در برابر موضع روسیه درباره جزایر سه‌گانه «ضعف دیپلماسی» ایران آشکار شد

دکتر مصطفی کواکبیان، استاد علوم سیاسی و دبیرکل حزب مردم سالاری بیان کرد: مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه قابل تشکیک نیست؛ اما مشکلی که در این زمینه می بینم، این است که اساسا مسئولین ما یک موضع گیری قاطع نداشتند. باید روسیه را وادار به عذرخواهی می کردند.
در برابر موضع روسیه درباره جزایر سه‌گانه «ضعف دیپلماسی» ایران آشکار شد
به گزارش مردم سالاری آنلاین،مصطفی کواکبیان در گفت وگو با شفقنا درباره موضع اخیر روسیه در خصوص جزایر سه‌گانه، اظهار داشت: مشخصاً تعریف واحدی از نحوه ارتباط ایران با روسیه و چین نداریم. من مخالف ارتباط با روسیه و چین نیستم و در بحث بلوک بندی های جهانی هم مخالف ارتباط با امریکا و اروپا نیستم و معتقدم باید با همه دنیا ارتباط داشته باشیم به جز رژیم صهیونیستی؛ اما باید بپذیریم در طول تاریخ، روسیه با ایرانی ها رفتار خوبی نداشته است.

وی ادامه داد: در مجلس بارها این مباحث را اعلام کردم که روسیه قبل از انقلاب اسلامی خیانت هایی – بحث توده ها- به ایران داشته و در اوایل انقلاب هم از این دست رفتارها داشته و ضربه هایی به ما وارد کرده است. در حال حاضر ما یک قرارداد ۲۵ ساله با چین و یک قرارداد ۲۰ ساله با روسیه داریم- هر چند موارد تکمیل این قرارداد هنوز تمام نشده – اما در مجموع روابط ایران با روسیه و چین را باید دوستانه تعریف کنیم که این اتفاقات رخ ندهد.

دبیرکل حزب مردم سالاری با انتقاد جدی از نحوه موضع گیری ایران در برابر روسیه بیان کرد: مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه قابل تشکیک نیست. مشکلی که در این زمینه می بینم، این است که اساسا مسئولین ما یک موضع گیری قاطع نداشتند و موضع گیری سخنگوی وزارت خارجه، کافی و جامع نبود. به نظرم باید از رئیس جمهور گرفته تا وزارت خارجه و شورای امنیت ملی موضع گیری قاطعانه ای می گرفتند و روسیه را وادار می کردند که عذرخواهی کند و توضیحاتی داشته باشد و نباید به احضار سفیر روسیه بسنده می کردیم. تاکیدم بر موضع گیری قاطعانه از این جهت است که این نوع رویکرد در بین مقامات ما باب و رایج شود. بزرگترین ضعف دیپلماسی ما ضعف در رویکرد قاطع در برابر روسیه بوده است.

کواکبیان با تاکید بر مفهوم دقیق سیاست نه شرقی و نه غربی، گفت: من هیچ وقت رویکرد نه شرق و نه غربی را به این معنا که ارتباطی با غرب و شرق نداشته باشیم، در پیش نگرفتم و به آن اعتقادی ندارم بلکه معنای دقیق آن عدم وابستگی به شرق و غرب است.

این نماینده سابق مجلس افزود: معنای عدم وابستگی این است که اصول منافع ملی مستقل ایران را داریم و می توانیم با کشورهای دیگر هم در ارتباط باشیم. متأسفانه چون تعریف واحدی برای منافع ملی نداریم از این دست مشکلات هم پیش می آید. معتقدم همچنان می توانیم بر «نه شرقی و نه غربی» پایبند باشیم ولی این به معنای عدم ارتباط نیست.

کواکبیان درباره اهمیت منافع ملی، عنوان کرد: اخیرا رئیس جمهور به چند کشور آفریقایی سفر کردند که خیلی هم خوب است، اما در مجموع این سه کشور، ۳ درصد تجارت جهانی را به خود اختصاص دادند و ۹۷ درصد در کشورهای دیگر است. نباید فکر کنیم که دیپلماسی ما به سمت آفریقا باشد. ما که ادعای ارتباط زیاد با کشور روسیه را داریم، مجموعه مبادلات تجاری ما با روسیه بعید می دانم به ۲۰ میلیارد دلار برسد و مجموع تجارت ما با چین باز هم بعید می دانم به ۳۰ میلیارد دلار برسد. اما مجموع تجارت چین با امریکا و کشورهای اروپایی بالای ۵۰۰ میلیارد دلار است. قاعدتاً چین وقتی می بیند ایران با کشور آمریکا اختلافاتی داریم و منافع چین در خطر باشد، طبیعی است که ما را رها کند. این قاعده بازی دیپلماسی در دنیاست. ما مدام یادگرفتیم که خوب باشیم و خدمات بدهیم، اما در بزنگاه نمی توانیم به خوبی موضع بگیریم.

کد مطلب: 199473
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *