۰
يکشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۵

ابهامات تامین سویای مرغداران در سامانه بازارگاه

چند روز قبل (26 تیرماه) خبرگزاری ایلنا در گفت و ‎گو با امیرحسین حبیبیان، مدیرعامل اتحادیه شرکت‎های تعاونی کشاورزی مرغداران تخمگذار استان تهران، موضوع تامین سویای مرغداران در سامانه بازارگاه را مورد بررسی قرار داد؛ در این گفت‌وگو مدیرعامل اتحادیه شرکت‎های تعاونی کشاورزی مرغداران تخمگذار استان تهران عنوان کرده بود که به دلیل عدم تامین سویا در سامانه بازارگاه، مرغداران مجبورند این نهاده را از بازار آزاد و با قیمت حدود دو برابر بالاتر از قیمت مصوب تهیه کنند که باعث زیان‌های سنگینی به مرغداران می‎شود.
ابهامات تامین سویای مرغداران در سامانه بازارگاه

در پی انتشار برخی اخبار مبنی بر رفع مشکل تامین سویا در سامانه بازارگاه برای مرغداران؛  ما در گفت‌وگو با برخی فعالان، در صدد بررسی بیشتر این موضوع برآمدیم.

خلاء تامین سویا به دلیل عدم تامین ارز بود که در حال رفع است

در همین ارتباط محمد مرادی، مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن (مرغ تخمگذار) به خبرگزاری ایلنا گفت: واقعیت این است که در تامین سویا مقداری خلاء پیش آمده بود که علت آن در عدم تامین ارز مورد نیاز واردکنندگان سویا بود که با رفع مشکلات ارزی شرکت‎های واردکننده، این خلاء در حال رفع است.

 مرادی گفت: پیگیری‌های جدی در این مورد به‌عمل آمده است، از هفته قبل شرکت پشتیبانی و برخی از شرکت‌های بخش خصوصی اقدام به واردات سویا کرده و با اقداماتی که انجام شده مشکل به مرور رفع خواهد شد.

وی افزود: با ورود شرکت پشتیبانی به موضوع و همچنین تحویل بخشی از سویا که در انبارها وجود دارد و نیز با رفع مشکلات ارزی، امیدواریم که این کمبود به مرور رفع شود.

مرادی گفت: طبق قولی که به ما داده‌اند ظرف مدت یکی دو هفته مشکل حل خواهد شد و واقعیت این است که شرکت پشتیبانی به موضوع ورود کرده و طبق بررسی‌های ما از موضوع، مشکل سویا در حال رفع شدن است.

سعی می‌کنیم مشکل بازار تخم مرغ را نیز مدیریت کنیم

وی در مورد قیمت مصوب نیز گفت: طبق توافقی که با دولت داشتیم، بر سر قیمت 47300 تومان تفاهم کردیم، با این شرط که نهاده‌ها با قیمت مصوب و با یک تلورانس 7 درصد به‎دست مرغداران برسد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن در مورد اینکه مرغداران در حال فروش تخم مرغ زیر قیمت مصوب هستند، نیز گفت: در فصلی قرار داریم که میزان مصرف کاهش می‌یابد و کاهش قیمت تخم مرغ به‌دلیل کاهش تقاضا است.

راهکارهایی برای کاهش زیان مرغداران

مرادی اضافه کرد: در این زمینه نیز اقداماتی انجام گرفته از جمله خرید و جمع‌آوری بخشی از تولید تخم مرغ تولیدی توسط شرکت پشتیبانی؛ برخی تسهیل‌گری‌ها در بخش صادرات و همچنینن با تولک بری بخشی از مرغداری‎ها در فصل کاهش مصرف و ابزارهایی از این دست، سعی می ‎کنیم از زیان وارده به مرغداران کاسته ‌شود.

سویا در بازارگاه همچنان نایاب است

این در حالی است که برخی فعالان مرغداری در گفت‌وگو با ایلنا عنوان می‌کنند که امکان خرید سویا از سامانه بازارگاه همچنان فراهم نشده و مرغداران مجبورند سویا را از بازار آزاد خریداری کنند.

ناصر نبی‌پور، رئیس اتحادیه شرکت ‎های تعاونی کشاورزی مرغداران تخمگذار استان تهران و نایب رئیس اتحادیه مرکزی مرغداران میهن در این مورد به خبرنگار ایلنا گفت: موضوع سویا به هیچ عنوان حل نشده و کل سویایی که در سامانه بازارگاه بارگذاری شده حدود 5 هزار تن بوده که بلافاصله به اتمام رسید.

نبی‌پور توضیح داد: حدود یک‎هزار تن از این سویا را یکی از اتحادیه ‎های استانی خریداری کرد که مشخص بود به اطلاعات این بارگذاری دسترسی داشته است.

وی همچنین گفت: برخی مرغداران هستند که از اردیبهشت ماه سویا را در سامانه بازارگاه خریداری کرده‎اند اما هنوز موفق به دریافت آن نشده‌اند و مرغداران مجبورند سویا را از بازار آزاد تهیه کنند که تا 33 هزار تومان نیز به فروش می‌رسد.

قیمت 47300 را وزارت جهاد کشاورزی به مرغداران تحمیل کرد

رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی مرغداران تخمگذار استان تهران در مورد قیمت تخم‌مرغ نیز گفت: قیمت مصوب تخم مرغ درب مرغداری 47300 تومان به ازای هر کیلوگرم است که با قیمت سویای 16300 تومانی مصوب شده است، در حالی‎که مرغداران هم ‎اکنون سویا را در بازار آزاد خریداری می‎کنند.

نبی‌پور افزود: قیمت47300 تومانی را وزارت جهاد کشاورزی به مرغداران تحمیل کرد که با این قیمت و سویای 16300 تومانی هم هزینه ‎های تولید پوشش داده نمی‌شود، چه برسد به اینکه مرغدار باید سویا را از بازار آزاد تهیه کند.

کد مطلب: 199677
برچسب ها: مرغ
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *