۰
شنبه ۳۱ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۲۰
انتخابات اسپانيا امروز برگزار می شود

جنگ کهنه چپ و راست در سرزمين ماتادورها

انتخابات اسپانيا امروز (يکشنبه) برگزار مي‌شود. سرزمين ماتادورها در دوراهي راست يا چپ قرار گرفته‌است. بيش از 37 ميليون نفر از شهروندان اسپانيا به نخست وزير و نمايندگان کنگره و سنا راي خواهند داد.
جنگ کهنه چپ و راست در سرزمين ماتادورها
گروه بين‌الملل- مهدي يزدي: انتخابات اسپانيا امروز (يکشنبه) برگزار مي‌شود. سرزمين ماتادورها در دوراهي راست يا چپ قرار گرفته‌است. بيش از 37 ميليون نفر از شهروندان اسپانيا به نخست وزير و نمايندگان کنگره و سنا راي خواهند داد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،طبق نظرسنجي‌هاي پيش از انتخابات، 20 درصد راي‌دهندگان، بلاتکليف هستند. احتمالا «پدرو سانچز» نخست وزير اسپانيا بايد فعلا با قدرت خداحافظي کند. تحليگران مي‌گويند که وابستگي او به احزاب حاشيه‌اي از جمله جدايي‌طلبان در کاتالونيا و باسک براي حفظ ائتلافش و تصويب تعدادي از قوانين ليبرال، ممکن است به بهاي پايان کارش در اين مقام تمام شود. پدرو سانچز که به‌خاطر ظاهر جذاب و ديدگاه‌هاي مترقيانه‌اش از جمله داشتن کابينه‌اي با اکثريت زنان و سياست‌هاي زيست‌محيطي پرطرفدارش شناخته مي‌شود، همچنين موفق شده جايگاه اسپانيا را در اتحاديه اروپا تقويت کند. با اين وجود برگزاري يک انتخابات زودهنگام، آنهم پس از شکست سوسياليست‌ها و شرکاي ائتلافي چپ افراطي آنها در انتخابات محلي و منطقه‌اي ماه مه، ممکن است يک قمار جدي براي موقعيت او باشد.
پيشبينيها
نتايج تازه‌ترين نظرسنجي‌ها از پيشتازي «حزب مردم» (راست ميانه) نسبت به حزب حاکم کارگران سوسياليست حکايت دارد اما تشکيل دولت راست‌گرا را منوط به ائتلاف ميان راست‌هاي ميانه و افراطي نشان مي‌دهد.
بر پايه نتايج 5 موسسه افکارسنجي، حزب مردم (PP) که در حال حاضر 89 کرسي پارلمان اسپانيا را در اختيار دارد، بين 131 تا 151 کرسي را در پارلمان تازه کسب خواهد کرد ولي در تصاحب اکثريت مطلق پارلمان 350 نفري اين کشور ناکام خواهد ماند.
اما حزب راست افراطيِ وکس با وجود ريزش کرسي‌هايش نسبت به انتخابات سال 2019، به طور متوسط کنترل 36 کرسي را همچنان در اختيار خود نگاه خواهد داشت. در اين صورت، ائتلاف حزب مردم و وکس جمع کرسي‌هاي تحت سطله آنها را به آستانه 176 کرسي لازم براي کسب اکثريت مطلق پارلمان و تشکيل دولت مي‌رساند؛ ائتلافي که مي‌تواند منجر به نخست وزير شدن آلبرتو نونز فيخو، رهبر حزب مردم شود. نتايج اين نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد که حزب حاکم کارگران سوسياليست اسپانيا (PSOE) به رهبري پدرو سانچز، نخست وزير، از بين 120 کرسي فعلي مي‌تواند 98 تا 115 کرسي را نگاه دارد. نتايج تازه‌ترين نظرسنجي‌ها از پيشتازي «حزب مردم» (راست ميانه) نسبت به حزب حاکم کارگران سوسياليست حکايت دارد اما تشکيل دولت راست‌گرا را منوط به ائتلاف ميان راست‌هاي ميانه و افراطي نشان مي‌دهد. بر پايه نتايج 5 موسسه افکارسنجي، حزب مردم (PP) که در حال حاضر 89 کرسي پارلمان اسپانيا را در اختيار دارد، بين 131 تا 151 کرسي را در پارلمان تازه کسب خواهد کرد ولي در تصاحب اکثريت مطلق پارلمان 350 نفري اين کشور ناکام خواهد ماند.
اما حزب راست افراطيِ وکس با وجود ريزش کرسي‌هايش نسبت به انتخابات سال 2019، به طور متوسط کنترل 36 کرسي را همچنان در اختيار خود نگاه خواهد داشت. در اين صورت، ائتلاف حزب مردم و وکس جمع کرسي‌هاي تحت سطله آنها را به آستانه 176 کرسي لازم براي کسب اکثريت مطلق پارلمان و تشکيل دولت مي‌رساند؛ ائتلافي که مي‌تواند منجر به نخست وزير شدن آلبرتو نونز فيخو، رهبر حزب مردم شود. نتايج اين نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد که حزب حاکم کارگران سوسياليست اسپانيا (PSOE) به رهبري پدرو سانچز، نخست وزير، از بين 120 کرسي فعلي مي‌تواند 98 تا 115 کرسي را نگاه دارد.
بنابراين، احتمالا «آلبرتو فيخو» (Alberto Núñez Feijoo) از حزب مردمي (PP) از جناح راست که در صورت پيروزي، با حزب راست افراطي ووکس (Vox) به رياست سانتياگو آباسکال (Santiago Abascal) هدايت دولت را عهده‌دار خواهد شد، در جايگاه نخست قرار دارد. فيخو که يک کارمند دولتي سابق است، پيش از اين عمدتا ديدگاههايي ميانه‌رو داشت و در چهار انتخابات پياپي منطقه‌اي در زادگاهش در شمال غرب گاليسيا نيز به پيروز رسيده بود؛ اما با اعلام خبر برگزاري انتخابات زودهنگام و افزايش نفوذ حزب راست افراطي وُکس، به طور قابل توجهي به سمت ديدگاه‌هاي راست حرکت کرد و وعده داد که بسياري از قوانين دولت چپگرا را لغو کند. او همچنين در مبارزات انتخاباتي خود براي پيروزي در مقابل پدرو سانچز بسيار تهاجمي‌تر عمل کرد. فيخوي 62 ساله البته متهم شده که در مورد اينکه آيا با حزب «وُکس» ائتلاف مي‌کند يا خير موضع روشني ندارد، درباره سابقه حزب «مردم» در موضوع بازنشستگي دروغ مي‌گويد و تلاش دارد روابطش را با يک قاچاقچي اسپانيايي مواد مخدر که چند سال پيش با او در حال آفتاب گرفتن در يک قايق تفريحي عکس گرفته، بي‌اهميت جلوه دهد. تحليگران، رفتار دوستانه و حس شوخ طبعي و استعداد فيخو به عنوان يک برنامه‌ريز و سازمان‌دهنده را از ويژگي‌هاي مؤثرش براي کسب محبوبيت مي‌دانند؛ با اين وجود برخي نيز معتقدند که او هنگاميکه گرفتار پرسش‌هاي يکي از روزنامه‌نگاران برجسته تلويزيون اسپانيا شده بود، رفتاري بسياري عصبي داشت و خود را برتر مي‌دانست.
جبهه مخالفان فرانکو
تنها نامزد زن در ميان چهار نامزد اصلي انتخابات روز يکشنبه، خانم يولاندا دياز 52 ساله است. او زني از فعالان طبقه کارگر و اتحاديه‌هاي کارگري اسپانيا و داراي گرايش‌هاي ضد ديکتاتوري فرانکو است. او پيش از اين وزير کار بود و در سال 2021 ميلادي نيز معاون دوم نخست‌وزير شد.
او که يک وکيل کار است، به دليل توانايي‌اش در ميانجي‌گري قراردادهاي مورد مذاکره ميان اتحاديه‌ها و گروه‌هاي کسب و کار، همچنين مذاکره براي افزايش حداقل دستمزد و طرح مرخصي ويژه براي کارکنان شرکت‌ها در جريان همه‌گيري ويروس کرونا، شناخته شده است و همواره نيز در فهرست محبوب‌ترين سياستمداران کشور قرار دارد.
يولاندا دياز با اعتقاد به اينکه حزب «پودموس» بسياري از چپ‌ها را از خود دور کرده، اقدام به تشکيل يک جنبش غيرنظامي گسترده به نام «سومار»(Sumar) کرد و پس از تشکيل آن در سال جاري ميلادي، توانست 15 حزب کوچک چپ از جمله پودموس را زير چتر خود بياورد. خانم دياز اميدوار است در انتخابات روز يکشنبه به جايگاه سوم برسد تا جنبش «سومار» بتواند به سوسياليست‌ها کمک کند تا ائتلاف چپ ديگري تشکيل دهند. جنبش او همچنين خواستار وضع ماليات بيشتري براي شرکت‌هاي بزرگ و ثروتمندان، همچنين پرداخت مبلغ 20 هزار يورو از سوي دولت به همه افرادي است که به سن 18 مي‌رسند تا به آنها براي تحصيلاتشان کمک شود.
آنها همچنين خواستار افزايش اقدامات دولت براي کمک به افرادي هستند که براي تامين مخارج زندگي‌شان تا زمان رسيدن به پايان ماه، تحت فشارند. گفتني است ؛ در صورتي که هيچ‌يک از جناح راست و چپ موفق نشود که اکثريت آرا را به دست بياورد، احتمال کشيده شدن انتخابات به دور دوم، چنان که در سال‌هاي 2015 و 2019 اتفاق افتاد، وجود دارد.
کد مطلب: 199661
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *