۰
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۵۰

تامین۶۰ درصد داروها با ارز آزاد

بحث کمبود دارو در سال جاری با عدم تخصص ارز به این بخش از بحران های بزرگ کشور بوده است.
برخی این معضل را نتیجه تحریم های غیر انسانی غرب بر ایران می دانند و در مقابل برخی هم اعتقاد دارند که این مشکل در نتیجه عدم مدیریت در اختصاص ارز مورد نیاز این بخش از سوی دولت به وجود آمده است.
پیگیری های وزیر سابق وزارت بهداشت در خصوص ارز دارو در حالی که رئیس جمهور معتقد بود که ارز دارو به وزارت بهداشت به تمامی پرداخت شده است نتیجه ای جز عزل وی به دنبال نداشت.
اکنون با جابجایی های اخیر در وزارت بهداشت همچنان مشکل دارو پابرجا است و اعضای کمیسیون های بهداشت و برنامه و بودجه مجلس از سرگردانی مدیران بهداشت در خصوص رقم مشخص ارز مورد نیاز دارو گله می کنند. نشست مشترک این دو کمیسیون در جهت کمک به این وزارت خانه به دلیل فقدان نظر مشترک مدیران وزارت بهداشت در خصوص ارز مورد نیاز دارو بی نتیجه مانده است.
کمیسیون بهداشت در سال جاری نشست های متعددی با مدیران وزرات بهداشت برگزار کرده است اما این هم اندیشی ها نتیجه ای در بر نداشته است. به گفته خضری عضو کمیسیون بهداشت مجلس، با گذشت ۱۰ ماه از سال دیگر امیدی به تخصیص ارز به دارو وجود ندارد.
در حالی که بر اساس قوانین بین المللی تحریم های دارویی مجاز شمرده نمی شود، اما در عمل کشور ما با این تحریم ها مواجه شده است. به دلیل تحریم های یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا، انتقال دارو و مواد اولیه ساخت دارو به ایران با مشکلات بسیاری روبه رو شده است. این روند باعث شده تا بخشی از داروها در ایران کمیاب یا نایاب شوند.
روزنامه گاردین چاپ لندن به نقل از یک مقام ارشد بریتانیایی نوشت: «بریتانیا، بلژیک و آمریکا از چند ماه پیش تاکنون مذاکراتی را با هدف رفع ممنوعیت از صادرات دارو به ایران انجام می دهند اما این مذاکرات به نتیجه نهایی و تعیین کننده ای نرسیده است.»
تحریم ها، شرکت ها را از تعامل با ایران منع می کنند. همچنین حتی در صورت موافقت شرکت ها با صادرات دارو به ایران، به دلیل تحریم های بانکی، کانالی برای پرداخت پول یافت نمی شود.
همچنین گاردین در این گزارش اضافه کرده است که تحریم ها صدها هزار نفر از ایرانی های دارای بیماری های سخت را در معرض خطر دائمی قرار داده و باعث شده است تا نقص جدی در داروهای نجات دهنده جان انسان ها به مانند داروهای شیمی درمانی سرطان به وجود بیاید.
در همین رابطه مدیرعامل داروپخش در مصاحبه با روزنامه گاردین با اشاره به تحریم های غرب گفته است: «برخی اوقات، شرکت های غربی با فروش دارو موافقت می کنند اما به دلیل تحریم بانکی، ما هیچ وسیله ای برای پرداخت پول دارو در اختیار نداریم. یک بار پول واردات دارو را پرداخت کردیم اما این پول به مدت ۴ ماه در بانک باقی ماند و بانک از پرداخت آن به شرکت صادرکننده دارو خودداری کرد.»
بیماران خاص از جمله اقشار جامعه ایران هستند که این روزها علاوه بر هزینه های سنگین درمان خود با مشکل جدی تری بعنوان کمبود دارو روبرو شده اند و این دومی متاثر از تحریم های ظالمانه کشورهای غربی،‌ زندگی را برای آنها و خانوادهایشان دشوارتر کرده است.
به گفته جمشید مظفری، مسوول بیماران هموفیلی استان گلستان اگر بیماران از فرآورده های انعقادی خون مثل FFP استفاده کنند خطرساز است و ممکن است که به بیماری های هپاتیت و ایدز نیز مبتلا شوند که در حال حاضر تا ۷۰ بیمار هموفیلی استان به این بیماری ها دچار هستند.
کمبود دارو در کشور بازار دارو های قاچاق را پر رونق کرده است تا جایی که جانشین رئیس پلیس تهران از کشف ۱۲۳ میلیون داروی قاچاق و دستگیری ۹۰۰ نفر در این رابطه خبر داده است. این در حالی است که دکتر جلال شکوهی رئیس انجمن رادیولوژی ایران از عوارض داروی قاچاق پاکستانی که در تصویربرداری پزشکی مورد استفاده قرار گرفته بود، خبر داد و گفت: « متاسفانه مواردی از داروهای قاچاق و تقلبی را داشته ایم که بعد از استفاده از آنها، منجر به حساسیت و عوارض دارویی بر روی بیماران شده است»
در همین حال دکتر سعیدلو دبیر انجمن داروسازان تهران با بحرانی خواندن نقدینگی شرکت‌های دارویی و داروخانه‌ها گفت: «حدود ۶۰ درصد داروها با ارز آزاد تامین می‌شود. همچنین دكتر محمدمهدي قيامت رئيس انجمن بيهوشي كشور با اشاره به عدم ورود ۳ داروي مهم بيهوشي به كشور و نايابي آنها گفت: متأسفانه اكنون داروهاي از رده خارج بيهوشي روي كار آمدند كه مي‌تواند خطرات جبران ناپذيري را ايجاد كند.»
کد مطلب: 20031
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *