۰
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۵

 شرکت‌های چینی ریسک سرمایه‌گذاری در ایران را نمی‌پذیرند

رییس سابق اتاق بازرگانی ایران و امارات اظهار داشت: باید توجه داشت رتبه اعتباری ایران در سرمایه‌پذیری در کمترین رتبه قرار دارد و این ریسک سرمایه‌گذاری را بیش از پیش می‌کند و این عدد اعلام شده برای سرمایه‌گذاری‌ها در ایران بعید است. بنابراین، فرمایش آقای عبدالملکی با شواهد و قرائن وجود دارد‌ همخوانی ندارد.
 شرکت‌های چینی ریسک سرمایه‌گذاری در ایران را نمی‌پذیرند

به گزارش مردم سالاری آنلاین، فرشید فرزانگان در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره ادعای «حجت عبدالملکی» دبیر شورای عالی مناطق آزاد مبنی بر اینکه اتاق سرمایه‌گذاری امارات آماده سرمایه‌‌گذاری 100 میلیارد دلاری در ایران است، اظهار داشت: اساسا اتاقی تحت عنوان ‌ وجود ندارد و این عدد 100 میلیارد دلار هم عدد قابل توجه و بزرگی است، در حالی که حجم تجارت ایران و امارات امسال به 25 میلیارد دلار رسیده و این عدد 100 میلیارد دلاری اعلام شده چند برابر حجم تجارت ایران و امارات است.

وی ادامه داد: باید توجه داشت رتبه اعتباری ایران در سرمایه‌پذیری در کمترین رتبه قرار دارد و این ریسک سرمایه‌گذاری را بیش از پیش می‌کند و این عدد اعلام شده برای سرمایه‌گذاری‌ها در ایران بعید است. فرمایش آقای عبدالملکی با شواهد و قرائن وجود دارد‌ همخوانی ندارد.

رییس سابق اتاق بازرگانی ایران و امارات گفت: بخشی از امارات با بازارهای جهانی ارتباط دارد و به بازارهای جهانی متصل است و فاینانس‌ها دراین کشور از سوی بانک‌های بین‌المللی انجام می‌شود و تازمانی که روند سرمایه‌گذاری و خروج پول کاملا مشخص و شفاف نباشد، بعید است که ریسک سرمایه‌گذاری را قبول کنند.

فرزانگان تاکید کرد: پیش از سرمایه‌گذاری باید سازو کار خروج سرمایه از آن پروژه مشخص باشد و باید افراد بتوانند درآمد خود از این سرمایه‌گذاری را از کشورمان خارج کنند و امکان توسعه آن را در کشور دیگر داشته باشد. بنابراین روند این مسائل باید کاملا شفاف باشد و در این سازو کار و روند، مسائل بانکی و FATF فوق‌العاده اهمیت دارد و به سرمایه‌گذاری با دید جهانی نگاه می‌شود نه از دید کشوری و منطقه‌ای.

وی با بیان اینکه نمی‌توان گفت یک کشوری آماده سرمایه‌گذاری 100 میلیارد دلاری در ایران است اما بانک‌های ایرانی به بانک‌های جهانی متصل نباشد وگرنه با صرافی که نمی‌توان 100 میلیارد دلار را جابه‌جا کرد، افزود: واقعیت این است که شاهد آن هستیم حوزه کارشناسی رها شده وگرنه افرادی از مرحله کارشناسی رشد کرده‌اند به مدیریت رسیدند نگاه متفاو‌ت‌تری نسبت به افرادی که از خارج از سازمان‌ها آمده‌اند و مدیر شده‌‌اند، دارند.       

رییس سابق اتاق بازرگانی ایران و امارات گفت: البته اینگونه نیست که سرمایه‌گذاری اماراتی‌ها در ایران اصلا قابل انجام نباشد، ممکن است که یک سرمایه‌گذار اماراتی به دلیل ریشه‌های مشترکی در ایران دارد، تمایل به سرمایه‌گذاری در کشورمان را داشته باشد و در حد معقول نسبت به سرمایه‌گذاری در ایران اقدام کند که قصدی هم برای خروج سرمایه خود و درآمد خود از ایران را نداشته باشد. اما به هر حال آن سرمایه‌گذاری که دست به این اقدام می‌زند به خوبی ایران را می‌شناسد و به خوبی می‌داند که در کجا چه سرمایه‌گذاری انجام دهد.

فرزانگان با بیان اینکه هرچه روابط بین‌المللی بانکی تهسیل شده میزان سرمایه‌گذاری هم افزایش پیدا کرده که اوج آن درسال 2017 بوده‌است، اظهار داشت: موضوع این است که جذب سرمایه‌گذار نباید به تعداد افراد ایرانی- اماراتی یا سرمایه‌گذارانی که ریشه‌ای در ایران دارند، محدود شود و سرمایه‌گذاری باید روند توسعه‌ای داشته باشد و شرط آن هماهنگ شدن با ضرب آهنگ نظام بین الملل است و این دو رابطه مستقیم با هم دارند و هر زمان که روابط ایران با غرب بهتر شده، جذب سرمایه‌گذاری در ایران افزایش پیدا کرده‌است.

وی با اشاره به کاهش حجم تجارت با چین تاکید کرد: در حال حاضر شاهد آن هستیم میزان تجارت ایران و چین که با این کشور قرارداد راهبردی 25 ساله داریم، به کمترین حد در طول سال‌های گذشته رسیده‌ است. این روند نزولی به این دلیل بوده که شرکت‌های چینی با بازارهای جهانی و تمام کشورهای دنیا در حال همکاری هستند و عدد تجارت و همکاری با ایران عدد بزرگی نیست که بخواهند ریسک این سرمایه‌گذاری را بپذیرند. شاید یک بانک دست چندمی روابط با ایران را پوشش دهد اما باید دید این روابط تا چه اندازه به نفع کشورمان بوده است.   ‌

کد مطلب: 200538
برچسب ها: سرمایه‌ گذاری
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *