۰
يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰

حمايت قاليباف از عدم شفافيت آرای نمايندگان در آستانه انتخابات

نمايندگان مجلس در جلسه غيرعلني روز يکشنبه با راي استمزاجي خواستار بررسي لايحه عفاف و حجاب براساس اصل 85 قانون اساسي شدند.
حمايت قاليباف از عدم شفافيت آرای نمايندگان در آستانه انتخابات
گروه سياسي- رحمان زينالدين: نمايندگان مجلس در جلسه غيرعلني روز يکشنبه با راي استمزاجي خواستار بررسي لايحه عفاف و حجاب براساس اصل 85 قانون اساسي شدند. اين اقدام به اين معني است که قاليباف با حمايت از نمايندگان تندرو مجلس راهکاري براي پنهان کردن آراي آنها در آستانه انتخابات اسفندماه يافته و نمايندگان نيز از ترس ريزش آراي خود طرح عفاف و حجاب را پشت درهاي بسته و به دور از چشم ناظر مردم و کارشناسان اجتماعي و سياسي بررسي مي‌کنند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،اين براي چندمين بار است که مردم نامحرم شناخته شدند. پيش از اين نيز طرح صيانت از فضاي مجازي به همين شکل در کميسيون مشترک 23 نفره بررسي شد که انتقادات بسياري را به همراه داشت. حال بايد ديد آيا لايحه عفاف و حجاب به سرنوشت طرح صيانت دچار مي‌شود؟ و آيا ادعاي مردمي و شفاف ترين مجلس ايران بازهم از سوي نمايندگان انقلابي که کمتر از 40 درصد آراي ملت را به همراه دارند، مطرح مي‌شود؟
بررسي لايحه در کميسيون مشترک براساس اصل 85 قانون اساسي يعني اينکه اين لايحه بعد از تصويب و تاييد شوراي نگهبان بصورت آزمايشي براي مدت مشخصي اجرا خواهد شد و تاييد نهايي آن بايد از سوي مجلس آينده در صحن علني صورت گيرد برهمين اساس هزينه تصويب اين طرح نيز مانند طرح صيانت از فضاي مجازي برعهده نمايندگان تازه وارد مجلس آينده خواهد بود و مجلس کنوني حاضر نشده تا مسئوليت اين قوانين را بپذيرد.
معين الدين سعيدي در گفت‌وگو با ايلنا درباره جلسه غيرعلني روز يکشنبه مجلس گفت: در جلسه غيرعلني امروز مجلس شوراي اسلامي نمايندگان با يک راي گيري استمزاجي با اصل 85 شدن لايحه عفاف و حجاب موافقت کردند. اين نماينده مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: متاسفانه عزيزان ما يک راي گيري استمزاجي کردند که لايحه عفاف و حجاب را شامل اصل 85 کنند و بدون اينکه به صحن بيايد و همه نمايندگان نظراتشان را اعلام کنند مانند طرح صيانت به يک کميسيون مشترک مي‌رود و بدون اينکه مردم در جريان جزئيات قرار بگيرند روي آن بحث مي‌کنند. وي تاکيد کرد: بخش عظيمي از جامعه نقدهاي جدي به اين موضوع دارند و شايد اين موضوع را  جزو اولويت‌ها ندانند و ضمن اينکه من تاکيد بر حفظ حرمت شرعي و سياسي حجاب دارم معتقدم با اين روش‌ها نمي‌شود جامعه را ترغيب به تبيين فلسفه حجاب کرد.
سعيدي تاکيد کرد: اين رأي‌گيري استمزاجي به نظر من نگراني‌ها را در اين مسئله بيشتر مي‌کند چرا که جامعه احساس مي‌کند فارغ از چشم و نگاه آنها در کميسيون مشترک بررسي خواهد شد و همان اتفاقي که براي طرح صيانت افتاد در اين لايحه هم اتفاق خواهد افتاد بدون اين که نظرات کارشناسي قاطبه نمايندگان اتخاذ شود.
وي خاطرنشان کرد: عنايت داشته باشيد که راي استمزاجي بوده، و براي رسمي شدن آن امروز جمع آوري امضا خواهند داشت تا حداکثر در هفته آينده رسماً اصل 85 شدن لايحه به راي گذاشته شود.
اين‌نماينده مجلس درباره تعداد آرا اخذ شده در اين رأي‌گيري استمزاجي گفت: 171 راي موافق دادند يعني حدودا بالاي 74 درصد نمايندگان موافق اصل 85 شدن لايحه عفاف و حجاب بودند و تنها 40 نفر مخالفت کردند.
چند روز قبل نيز قاليباف در سخناني گفته بود که حاکميت بايد تصميمات سخت اتخاذ کند که با واکنش بسياري از مردم فعالان سياسي روبرو شد به شکلي که مجلس شوراي اسلامي مجبور به انتشار چندين بيانيه و جوابيه براي توجيه و توضيح صحبت‌هاي رئيس مجلس شد.
 
 
کد مطلب: 200519
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *