۰
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۱۷
دبیر مجمع تشخیص مصلحت ؛

پیشنهاد ایجاد "شهر علمی" در کشور

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نقش و جایگاه نهاد علمی در کشور پیشنهاد داد که شهر علمی درست شود و در این شهر امکانات لازم در اختیار نخبگان علمی قرار گیرد.
پیشنهاد ایجاد "شهر علمی" در کشور
 محسن رضایی یکشنبه شب در نشست انجمن‌های علمی ایران که در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، ضمن تشکر از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای برگزاری این نشست افزود: تولید علم نیازمند حرکت جمعی است و دولت و انجمن‌های علمی به تنهایی نمی توانند فرآیند علمی را دنبال کنند از این رو باید دست به دست هم دهند تا با کمک یکدیگر در جهت فرآیند تولید علمی شرکت کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به توافق‌نامه مشترکی که بین دبیرخانه مجمع تشخیص و انجمن‌های علمی به امضا رسید، گفت: این اولین بار نیست که دبیرخانه مجمع با نهادهای علمی ارتباط برقرار کرده است. ما در گذشته این ارتباط‌ها را داشتیم اما به این نتیجه رسیدیم که بهتر است این ارتباطات ساختاری شود و مجمع تشخیص پژوهش‌های صورت گرفته خود را براساس این توافق‌نامه به اطلاع انجمن‌های علمی برساند.

رضایی چشم انداز ۲۰ ساله را نقطه آغاز مدیریت در ایران عنوان کرد و با بیان این که براساس سند چشم انداز ۲۰ ساله می‌توان تصویر قابل قبولی از آرمان‌ها را پیش روی کشور ترسیم کرد، اظهار داشت: معتقدم در حال حاضر گسست‌هایی بین علم و فناوری، صنعت و تجارت و صنعت و دانشگاه وجود دارد و سند چشم انداز می‌تواند این گسست‌ها را از بین ببرد.

رضایی با طرح این پرسش که چرا با وجود ساختن سدهای متعدد هنوز ما با فقر و بیکاری روبرو هستیم؟ اظهار داشت: پاسخ دادن به این پرسش ما را به یقین می‌رساند که بین رشد و توسعه در کشور گسست وجود دارد.

به گفته وی ما با رشد علمی روبرو شده‌ایم اما توسعه علمی نداریم و باید برای این راهکاری را در نظر بگیریم که مهمترین راهکار توجه به سند چشم انداز ۲۰ ساله است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد:‌ به اعتقاد بنده سند چشم انداز یکپارچگی واحدی را بین حوزه‌های متعدد از جمله علم و فناوری، صنعت و تجارت، صنعت و دانشگاه و حوزه‌های دیگر به وجود می‌آورد.

وی در ادامه سخنانش با طرح این پرسش که چگونه می‌توانیم تحریم‌های غرب علیه ایران را پشت سر بگذاریم و از آن عبور کنیم افزود: باید به ۲ سوال اساسی پاسخ داد.

وی گفت:‌ برای اینکه تحریم‌ها را کنار بگذاریم باید به این نکته اشاره کنیم که برای رسیدن به توسعه ملی باید چه راهی را در پیش بگیریم و همچنین برای تحریم‌های اقتصادی نیز باید برنامه داشته باشیم. اگر به این ۲ سوال اساسی پاسخ دهیم می‌توانیم تحریم‌ها را کنار بگذاریم.

رضایی همچنین با اشاره به جایگاه مهم نهادهای علمی در کشور افزود: نهادهای علمی و انجمن‌های علمی از جایگاه بسیار بالایی برخوردارند به طوری که اگر به این نهادها توجه ویژه صورت نگیرد ما نمی توانیم توسعه اقتصادی را به خوبی ایجاد کنیم.

وی همچنین افزود: نهادهای علمی تاثیر مستقیم و غیرمستقیم در توسعه علمی دارند از این رو علم و تولید جایگاه تعیین کننده‌ای را در کشور خواهد داشت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به توسعه اقتصادی کشورهایی همچون ژاپن، چین و آمریکا اظهار داشت: آمریکا توسعه اقتصادی خود را از آموزش و پرورش شروع کرد، ژاپن از مدیریت و چین از مالکیت به توسعه اقتصادی دست یافتند اما بنده معتقدم در ایران نقطه عزیمت توسعه اقتصادی نخبگان هستند.

وی گفت: البته باید جامعه علمی و دولتمردان به صورت شفاف با یکدیگر صحبت کنند، مشکلات و ظرفیت‌ها را به خوبی بررسی کنند. این گونه نباشد که نهادهای علمی و انجمن‌های علمی فقط به مشکلات بپردازند و از ظرفیت‌ها سخن نگویند.

رضایی گفت: اگر این مسیر از سوی دولتمردان و جامعه علمی دنبال شود بدون شک نهاد علم جایگاه خود را پیدا می‌کند و ما می‌توانیم به سرعت به اهداف سند چشم انداز ۲۰ ساله دست یابیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: همان طور که اشاره کردم انجمن‌های علمی از جایگاه بسیار بالایی برخوردارند و می‌توانند در جامعه تاثیرگذار باشند بنابراین پیشنهاد می‌کنم که شهر علمی درست شود و در این شهر امکانات لازم در اختیار چهره‌های علمی قرار گیرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: البته این شهر علمی در کشور ما می‌تواند از یک ساختمان شروع شود. همین که شما چهره‌های علمی در کنار هم قرار بگیرید می‌توانید با کنار هم بودن خیلی از مسایل را حل کنید.

وی در پایان سخنانش با اشاره به مباحث مطرح شده در نشست انجمن‌های علمی ایران گفت: نتایج این جلسه به صورت یک بولتن در می‌آیند و ما آن را در اختیار مسئولین قرار خواهیم داد.

توافق نامه مشترک دبیرخانه مجمع و انجمن‌های علمی به امضا رسید

در حاشیه نشست انجمن‌های علمی ایران توافق‌نامه مشترکی بین دبیرخانه مجمع مصلحت نظام و شورای انجمن‌های علمی ایران به امضا رسید.

این توافق‌نامه به امضای محمد ابراهیم مداحی رئیس کمیسیون چشم انداز و امور نخبگان دبیرخانه مجمع و شریعتی رئیس شورای انجمن‌های علمی کشور رسید.

براساس این توافق نامه همکاری‌های دبیرخانه مجمع و شورای انجمن‌های علمی افزایش پیدا می‌کند.
کد مطلب: 2010
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *