۰
سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۰۴

با درآمد ۲۰ میلیونی پیک موتوری کسی کارگری نمی‌کند

رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، درباره علت کمبود کارگر گفت: وقتی سیاست‌های اقتصادی ما از اقتصاد مولد و تولیدمحور ریل خود را به سمت اقتصاد غیرمولد و دلالی و خدماتی می‌برد، حاصل آن وضعیت فعلی است که نیروی کار با حقوق‌های فعلی تلاشی برای کار در کارخانه نکند. در مقابل با یک موتور در اسنپ کار می‌کند و به درآمد خیلی بیشتر می‌رسد. برای چه با حقوق ۸ میلیونی و دیدگاه دگم دولت در مورد دستمزدها کار کند؟
با درآمد ۲۰ میلیونی پیک موتوری کسی کارگری نمی‌کند
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از ایرنا،کمبود کارگر در محیط‌های کارگری صنعتی و غیرصنعتی اتفاق قابل توجهی است که نیاز به بررسی اقتصادی و رجوع به انگیزه‌های مالی کارگران دارد. در شرایطی که خط فقر در تهران به بیش از ۲۰ میلیون تومان رسیده است، کارگران با حقوق ۸ الی ۱۰ میلیونی اداره کار در محیط‌های صنعتی که زحمت بسیاری نیز می‌طلبند، انگیزه‌ای برای کار ندارند. در کنار آن گسترش کارهای خدماتی و درآمد بیشتر و امکان خلاقیت باعث می‌شود دیگر انگیزه‌ای برای کار در محیط‌های کارگری عمومی وجود نداشته باشد.حسن صادقی، رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، درباره علت کمبود کارگر گفت: کمبود کارگر ناشی از سیاست‌های اقتصادی دولت‌هاست. وقتی سیاست‌های اقتصادی ما از اقتصاد مولد و تولیدمحور ریل خود را به سمت اقتصاد غیرمولد و دلالی و خدماتی می‌برد، حاصل آن وضعیت فعلی است که نیروی کار با حقوق‌های فعلی تلاشی برای کار در کارخانه نکند. در مقابل با یک موتور در اسنپ کار می‌کند و به درآمد خیلی بیشتر می‌رسد. برای چه با حقوق ۸ میلیونی و دیدگاه دگم دولت در مورد دستمزدها کار کند؟

او افزود: حاصل تمام سیاست‌های دولت این شده است که اقتصاد مولد که دغدغه رهبری است به حاشیه رفته است. اقتصاد مولد است که کشور را از این بن‌بست خارج می‌کند، اقتصاد مولد است که اشتغال مولد ایجاد می‌کند. این کارگزاران دولت فقط تمرکز خود را روی اقتصاد غیرمولد گذاشته‌اند و برای سود بیشتر تلاش می‌کنند. الان مشکل نیروی کار ما مشکل اقتصادی دولت است. در اقتصاد غیرمولد رانت تولید می‌شود.

وی در ادامه درباره تاثیر مزیت‌های اقتصاد خدماتی بر انگیزه نیروی کار اشاره کرد: وضعیت فعلی در اقتصاد مولد ناشی از خروج از اقتصاد مولد است. این‌ها دروغ می‌گویند پیرو ولایت فقیه هستند، اگر پیرو ولی فقیه بودند که سراغ حرف رهبری یعنی اقتصاد مولد می‌رفتند. اینقدر مزیت در اقتصاد غیرمولد زیاد شده است که سرمایه‌گذار و نیروی انسانی به آن سمت می‌روند.

حتی افاغنه هم به کارخانجات نمی‌روند. یا شهرداری تهران که زاکانی می‌گفت برنامه دارم و یک بسیجی هستم و جانم را فدای ایران می‌کنم، آقا جانت را فدای ایران نکن فدای همین تهران بکن! شما ببینید چند درصد کارگران تحت پوشش شهرداری تهران کارگر ایرانی هستند. من حاضرم چشم در چشم رییس‌جمهور و وزرا بنشینم و بگویم شما در خط رهبری نیستید. شما اگر در خط رهبری هستید چرا باعث شدید اشتغال مولد ما به این روز بیفتد.

صادقی در پایان گفت: کاری کرده‌اند که حوزه خدمات و اسنپ درآمد بالای ۲۰ میلیون داشته باشد، اما حقوق اداره کار ۸ میلیون است. شخصی در ساوه کارخانه زده بود و نهایتا ۶۰۰ نفر را توانست جمع کند. شما از ادارات کار بخواهید که به شما بگویند چند درصد فقدان کارگر داریم. ۸ میلیون اتباع بیگانه در ایران هستند و فاجعه‌بار است. عامل آن چیست؟ عامل آن رها شدن ریل اقتصاد ایران در هدف‌های غیرمولد است.

مشکل ما ساختار اقتصادی است. ما زمانی ۶۳ درصد اقتصاد کشورمان مولد بود، اما الان این مساله عوض شده است و ۳۷ درصد اقتصاد ما مولد است. مثلا حوزه تعاون ما چند درصد از اقتصاد کلان ایران سهم دارد؟ ۵ درصد! وقتی صحبت از قانون کار می‌شود، کارگر می‌خندد. زندگی که با ۸ و ۱۰ میلیون اداره نمی‌شود.

کد مطلب: 201046
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *