۰
يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۰۰

ایمپلنت دیجیتال چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

ایمپلنت دیجیتال یکی از روش های جدید ایمپلنت دندان است که در آن از تکنولوژی جدید استفاده می شود و درمان راحت تر انجام می شود. در ادامه درباره اینکه اینکه ایمپلنت دیجیتال چیست؟ هزینه ایمپلنت دیجیتال چقدر است و چه مزایا و معایبی دارد صحبت خواهیم کرد. 
ایمپلنت دیجیتال چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

ایمپلنت دیجیتال چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

ایمپلنت دیجیتال یکی از روش های جدید ایمپلنت دندان است که در آن از تکنولوژی جدید استفاده می شود و درمان راحت تر انجام می شود. در ادامه درباره اینکه اینکه ایمپلنت دیجیتال چیست؟ هزینه ایمپلنت دیجیتال چقدر است و چه مزایا و معایبی دارد صحبت خواهیم کرد. 
 

ایمپلنت دیجیتال چیست؟

ایمپلنت دیجیتال یکی از روش های جدید ایمپلنت است که در آن از تجهیزات و فناوری های جدید استفاده می شود تا ایمپلنت فوری تر و درمان راحت تر انجام شود. در حال حاضر تنها تعداد محدودی از مراکز دندانپزشکی مجهز به این تکنولوژی هستند. از جمله فناوری های به کار رفته در ایمپلنت دیجیتال به شرح زیر است:

قالب گیری دیجیتالی

برای انجام ایمپلنت سنتی، قالب گیری با خمیر دندانپزشکی انجام می شود که ممکن است طعم و بوی آن برای برخی افراد ناخوشایند است و باعث حالت تهوع آنها  شود.  
در روش ایمپلنت دیجیتال، قالب گیری به صورت دیجیتالی انجام می شود. در این روش نیازی به خمیر دندانپزشکی نیست و تنها به کمکی دستگاهی دیجیتالی از دهان و دندان شما اسکن گرفته می شود. 

عکسبرداری دیجیتالی

در روش عکسبرداری دیجیتالی نیازی به گذاشتن فیلم در داخل دهان بیمار نیست. البته این روش برای همه افراد مناسب نیست و در برخی مواقع نیاز به عکسبرداری از دندان به روش های سنتی است. 

دوربین داخل دهانی

دندانپزشک به کمک دوربین داخل دهانی، وضعیت همه دندان ها را به راحتی و با جزئیات می بیند. این دوربین مجهز به یک لامپ کوچک است که تصاویر بسیار واضح و بزرگ از نمای بیرونی دندان ها، لثه و ... می گیرد. 
با دوربین داخل دهانی امکان گرفتن عکس یا فیلم از دهان بیمار وجود دارد. این روش برای تشخیص پوسیدگی های دندانی، پلاک های دندانی، بیماری های لثه، شکستگی دندان ها و ... بسیار مناسب است. 

مدل سازی سه بعدی کامپیوتری

برای کاشت ایمپلنت دیجیتال از راهنمای جراحی دیجیتالی استفاده می شود. به این ترتیب که مدل سازی سه بعدی کامپیوتری وضعیت استخوان و عصب در محل کاشت را مشخص می کند. 
با این اطلاعات، جراح اطلاعات دقیقی دارد و جراحی با حداقل برش انجام می شود. مسلما هر چه برش کمتر باشد، طول دوره نقاهت پس از کاشت ایمپلنت نیز کوتاه تر خواهد بود و بیمار درد کمتری را احساس خواهد کرد. 

تکنولوژی CAD/CAM

عبارت CAD/CAM مخفف عبارت computer-assisted design به معنای طراحی ساخت به کمک کامپیوتر و computer-aided manufacturing است که به کمک این تکنولوژی ایمپلنت دندان با سرعت و دقت بیشتر انجام می شود. 
 پس از کاشت پیچ ایمپلنت، بلافاصله و یا پس از گذشت چند ماه، اباتمنت و روکش بر روی ایمپلنت نصب می شود. برای ساخت روکش هم می توان به روش سنتی انجام داد که در لابراتوار دندانپزشکی به صورت دستی ساخته می شود و یا اینکه به کمک تکنولوژی CAD/CAM این کار را بدون اتلاف وقت انجام داد.
در تکنولوژی CAD/CAM، تصاویر به صورت داده های دیجیتالی ذخیره می شوند و به دستگاه مربوطه ارسال می شوند. در کامپیوتر به کمک نرم افزار مخصوص طراحی سه بعدی، ترمیم متناسب با شرایط ایمپلنت طراحی می شود. مدل نهایی به دستگاه تراش دیجیتالی فرستاده شده و روکش آماده می شود. کل این فرآیند به جای دو هفته در روش سنتی، تنها یک روز طول می کشد. 

ایمپلنت دیجیتال بهترین ایمپلنت فوری 

کاشت ایمپلنت دیجیتال یکی از شگفتی های دنیای دندانپزشکی مدرن است. علم دندانپزشکی در چندین سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است و در شاخه ایمپلنت نیز توسعه ای گسترده ای پیدا کرده است. 
به کار گیری از روش های نوین مانند ایمپلنت دیجیتال باعث شده است که درمان سریع تر، بهتر و بدون درد انجام شود. با اینکه هزینه ایمپلنت دیجیتال به نسبت روش سنتی کمی بیشتر است؛ اما به دلیل مزیت هایی که دارد این قیمت قابل توجیه است. به ایمپلنت دیجیتال ایمپلنت فوری نیز گفته می شود که در ادامه به مزایای آن خواهیم پرداخت.

مزایای ایمپلنت دیجیتالی چیست؟

همان طور که گفتیم، در ایمپلنت دیجیتالی از تکنولوژی پیشرفته استفاده می شود که باعث بالا رفتن دقت جراحی و تسریع روند درمان می شود. برای مثال این روش ایمپلنت با حداقل برش انجام می شود که باعث کاهش خونریزی و کوتاه تر شدن دوره نقاهت می شود. از جمله مزایای ایمپلنت دیجیتالی به شرح زیر است:
  • دقت بالاتر درمان و جراحی
    کاهش درد ایمپلنت 
    تسریع روند درمان
 

کاندیدای مناسب ایمپلنت دیجیتالی چه کسانی هستند؟

در واقع هر کسی که امکان انجام کاشت ایمپلنت معمولی را داشته باشد می تواند از مزایای کاشت ایمپلنت دیجیتالی نیز بهره مند شود. به طور کلی کاندیدای مناسب ایمپلنت دیجیتالی افراد با ویژگی های زیر هستند:
  • افرادی که اعتیاد به مصرف سیگار دارند برای انجام ایمپلنت سنتی باید چند هفته قبل و بعد از ایمپلنت سیگار را ترک کنند اما برای انجام ایمپلنت دیجیتال نیازی به این کار نیست.
    بیماران دیابتی امکان انجام ایمپلنت سنتی را ندارند و نیاز به ملاحظاتی در این باره است اما این بیماران به راحتی می توانند ایمپلنت دیجیتال انجام دهند. 
    افرادی که عرض و ارتفاع استخوان کمی دارند می توانند از مزایای این روش بهره مند شوند.
    کسانی که نمی توانند به مدت 2 الی 3 هفته بدون دندان باشند.
    کسانی که ترس از جراحی کاشت دندان دارند. 

هزینه ایمپلنت دیجیتالی چقدر است؟

برای اطلاع از هزینه ایمپلنت دیجیتالی از مراکز دندانپزشکی سوال کنید چرا که هزینه ها بر اساس موقعیت مکانی کلینیک، تخصص و مهارت دندانپزشک و ... متفاوت است. اما به طور کلی هزینه ایمپلنت دیجیتالی کمی بیشتر از  ایمپلنت معمولی است. 
 

کد مطلب: 201299
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *