۴
چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۵۶

7 مرحله مهم کاشت ایمپلنت دندان - از جراحی تا قالبگیری

از دست رفتن یک یا چند دندان در کنار اینکه روی زیبایی صورت شما اثر می گذارد، می تواند باعث سخت تر شدن فرآیند غذا خوردن نیز شود. ایمپلنت دندان به عنوان پروتز ثابت، می تواند بهترین گزینه برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته باشد.
7 مرحله مهم کاشت ایمپلنت دندان - از جراحی تا قالبگیری

از دست رفتن یک یا چند دندان در کنار اینکه روی زیبایی صورت شما اثر می گذارد، می تواند باعث سخت تر شدن فرآیند غذا خوردن نیز شود. ایمپلنت دندان به عنوان پروتز ثابت، می تواند بهترین گزینه برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته باشد. استفاده از ایمپلنت هم برای دندان های عقب و هم برای دندان های جلو امکان پذیر است. فقط کافیست که مراحل ایمپلنت دندان به درستی انجام شوند تا بتوانید، مانند یک دندان طبیعی استفاده کنید.

ایمپلنت دندان از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

ایمپلنت در واقع یک پروتز ساخته شده با فلز تیتانیوم است که در لثه قرار داده شده و می تواند با بافت استخوانی شما جوش بخورد.

ایمپلنت دندان از دو بخش مهم تشکیل شده است. بخش اصلی آن که در درون لثه جایگذاری می شود، از جنس فلز تیتانیوم بوده و به راحتی با بافت استخوانی شما جوش می خورد. بخش دوم ایمپلنت، روکش آن است که معمولا از جنس سرامیک و یا رزین می باشد. این دو بخش در طی مراحل ایمپلنت دندان، در کنار هم قرار می گیرند و به شما لذت جویدن بدون دغدغه را خواهند داد.

چه افرادی کاندیدای خوبی برای کاشت ایمپلنت دندان هستند؟

کاشت ایمپلنت دندان، جزء روش های درمانی محسوب می شود. اما برخی از افراد تصور می کنند که این روش باعث زیبایی دهان و لثه شده و تاثیری روی سلامت انسان ندارد. واقعیت این است که هر فردی با چند دندان از دست رفته، می تواند کاندیدای خوبی برای کاشت ایمپلنت های دندانی محسوب شود. اما یک سری شروط نیز برای این دسته از افراد وجود دارد تا بتوانند مراحل کاشت ایمپلنت دندانی را بدون ریسک انجام دهند. بنابراین، افراد زیر می توانند کاندیدای خوبی برای کاشت ایمپلنت دندانی محسوب شوند:

  • افرادی که دارای یک یا چند دندان از دست رفته هستند.
    افرادی که دارای سلامت عمومی اند و استخوان های سالمی دارند.
    افرادی که به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت می دهند.
    افرادی که می توانند چند ماه از مصرف دخانیات و سیگار کشیدن دوری کنند.
    افرادی که دارای دندان های آسیب دیده، اما غیر قابل نگهداری باشند.
    تراکم استخوان در فک این افراد باید به حد مطلوب نزدیک باشد.


مراحل ایمپلنت دندان

برای جایگذاری ایمپلنت در لثه، لازم است که مراحل ایمپلنت دندان به صورت تخصصی انجام شوند. به طور کلی، فرآیند جایگذاری ایمپلنت ممکن است در مراکز مختلف متفاوت باشد. از طرفی شرایط بیمار و سلامت جسمانی او نیز روی مراحل ایمپلنت موثر می باشد. در ادامه شما را با مراحل کاشت ایمپلنت دندانی آشنا می کنیم.

مراجعه به دندانپزشک متخصص ایمپلنت

اولین مرحله برای کاشت ایمپلنت دندان، مراجعه به متخصص است. دندانپزشک با بررسی شرایط دندانی شما و عکسبرداری، تشخیص می دهد که آیا ایمپلنت راه حلی برای جایگزین شدن با دندان های از دست رفته هست یا خیر؟ مراجعه به دندانپزشک متخصص و باتجربه برای کاشت، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

پیوند استخوان (در صورت نیاز)

در برخی از مواقع شرایط استخوانی افراد برای کاشت ایمپلنت دندان ایده آل نیست. در چنین شرایطی لازم است که پیوند استخوان انجام شود. پس از انجام پیوند استخوان، باید حداقل به مدت 4 ماه منتظر بمانید تا دوره بهبودی شما تکمیل شود.

کشیدن یا جراحی دندان و نصب پیچ ایمپلنت

مرحله بعدی کشیدن یا جراحی دندان است. در برخی از موارد بیماران قبلا این مرحله را انجام داده اند و دندان از لثه آن ها خارج شده است. معمولا دندانپزشک مراحل کشیدن و جایگذاری پیچ ایمپلنت را به صورت همزمان انجام می دهد.

نصب هیلینگ روی ایمپلنت دندانی

پس از جایگذاری پیچ در لثه، باید به مدت حداقل 5 ماه جهت جوش خوردن ایمپلنت در فک پایین و 7 ماه برای جوش خوردن ایمپلنت در فک بالا منتظر بمانید. البته این زمان کاملا تقریبی است و از هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. پس از گذشت این مرحله، هیلینگ کپ یا همان تاج موقت روی دندان نصب می گردد. این قطعه فلزی می تواند باعث دور نگه داشتن لثه از ایمپلنت شده و روند ترمیم لثه را تسریع کند. معمولا باید به مدت 10 الی 14 روز این هیلینگ روی دندان باقی بماند.

قالب گیری دندان برای ساخت تاج

مرحله قالب گیری ایمپلنت دندانی، جزء مهم ترین مراحل ایمپلنت دندان است. در این مرحله لازم است که از خمیر قالب گیری برای قالب گیری کل دهان استفاده شود. قالب گیری با کمک فشار آوردن به خمیر انجام شده و یک قالب کامل از دو فک شما خواهد بود.

قرار دادن اباتمنت روی ایمپلنت دندانی

اباتمنت یک بخش فلزی از ایمپلنت است که می تواند روی ایمپلنت دندانی پیچ شود و از تاج دندان بیمار حمایت کند. پس از نصب اباتمنت، نوبت به نصب تاج موقت دندانی است که معمولا به مدت 4 الی 6 هفته در دهان بیمار باقی می ماند. در این مدت لازم است که فرد منتظر بماند تا تاج دندانی اصلی ساخته شود.

نصب تاج دائمی در لثه

در نهایت پس از اینکه بر اساس قالب گیری، تاج اصلی با جنس سرامیک و یا رزین تولید شد، نوبت به نصب آن در لثه می رسد. تاج دندان مهم ترین بخش از آن محسوب می شود که باید همرنگ با دندان های اصلی انتخاب گردد. تاج دندان با مهارت دندانپزشک روی پیچ دندانی شما نصب می گردد. در نهایت دندانپزشک از شما می خواهد که چندین بار دندان های خود را روی هم فشار دهید تا اگر تاج دارای ساختار نامتناسبی بود آن را با کمک تراشیدن اصلاح کند. در نهایت پس از اینکه دندانپزشک از مناسب بودن تاج دائمی مطمئن شد، آن را با چسب مخصوص در دهان تثبیت می کند.


کاشت ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد؟

احتمالا با توجه به مراحل ایمپلنت دندان، نگران این هستید که کاشت ایمپلنت زمان زیادی از شما بگیرد. اما واقعیت این است که بسیاری از این مراحل به خودی خودشان انجام می شوند و شما فقط نیاز به چند بار مراجعه به مطب دندانپزشک دارید. فرآیند کاشت ایمپلنت دندان در حال معمول حدود 3 تا 6 ماه طول می کشد. بسته به اینکه پیچ تیتانیومی ایمپلنت به خوبی با استخوان فک جوش خورده باشد یا خیر، این زمان مشخص می شود.

البته افرادی که مجبور به انجام پیوند استخوان قبل از کاشت ایمپلنت می شوند، باید کمی منظر بمانند تا شرایط استخوانی آن ها برای کاشت ایده آل شود. در نهایت می توان پس از کاشت پیچ تیتانیومی در داخل لثه، چند ماه صبر کرد و سپس مراحل روکش گذاری ایمپلنت دندان را نیز انجام داد.

عارف کلینیک؛ بهترین کلینیک کاشت ایمپلنت در تهران و کرج

این مرکز توانسته با داشتن بهترین دستگاه ها، بهره گیری از جدیدترین فناوری ها و تیمی متخصص و مجرب، خدمات خود را با بهترین کیفیت برای کاشت ایمپلنت دندان ارائه کند. این کلینیک دارای متخصصین دندانپزشک حرفه ای و باتجربه است تا مشتریان با اطمینان خاطر از خدمات این مجموعه استفاده نمایند.

 

در صورت نیاز به مشاوره حضوری برای کاشت ایمپلنت و دریافت اطلاعات دقیق در مورد قیمت، می توانید با شماره تلفن 02191008333 در تماس باشید یا به آدرس کرج، مارلیک، میدان گلها، ساختمان رضا در طبقه سوم مراجعه نمایید. تیم متخصص و باتجربه این کلینیک، آماده پاسخگویی به شما و ارائه خدمات ایمپلنت دندان هستند.

کد مطلب: 200277
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *