۰
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۲۴
از سوی شاخه  دانشگاهیان این حزب مطرح شد؛

اعتراض حزب مردم‌سالاری نسبت به اخراج برخی اساتید دانشگاه‌ها

نباید منتقدان را حذف کرد زیرا جوهره علم‌آموزی بر پایه نقد و پرسشگری شکل می‌گیرد
اعتراض حزب مردم‌سالاری نسبت به اخراج برخی اساتید دانشگاه‌ها
به گزارش مردم‌سالاری آنلاین؛ شاخه دانشگاهیان حزب مردم‌سالاری با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به اخراج برخی اساتید دانشگاه اعتراض کرد. متن این اطلاعیه به شرح زیر می‌باشد:
آزادی اندیشه و آزادی وجدان دو اصل اساسی هستند که باید در هر جامعه‌ای حفظ شوند. کسانی که آزادی اندیشه را منع می‌کنند، به واقعیت ابتدا آزادی وجدان را از خود سلب کرده‌اند. این الگوی تاریخی اهمیت حفاظت از آزادی فکری را به ما یادآوری می‌کند. این امر به‌خصوص در یک جمهوری که مدعی است بر اساس اصول نقدپذیری و پاسخگویی به مردم ساخته شده است و به عنوان شاهرگ حیات یک دموکراسی سالم عمل می‌کند، بی‌اندازه مهم‌تر است.
بیش از یکصد سال از تأسیس دانشگاه در ایران و حضور دانشجویان در جامعه می‌گذرد. اساتید و دانشجویان همواره به عنوان صاحبان اندیشه و آگاهی در جامعه ظاهر شده‌اند. در داخل دانشگاه، اساتید و نخبگان علمی درگیر شغل مقدس علم‌آموزی هستند که جوهره آن، بر پایه نقد، پرسشگری و تردید بوده و این اصول پایه‌ای را تشکیل می‌دهند که رشد تحصیلی و پیشرفت اجتماعی بر آن استوار است؛ نباید  منتقدان را حذف کرد زیرا انکار، طرد و حذف افکار متفاوت وجودی تلخ است که مشابه رفتارهای زمامداران حکومت قاجار است. هدف یک نظام سیاسی حاکم هرگز نباید تحمیل اراده اقلیتی خاص بر دانشگاه و اعضای آن باشد. دخالت نهادهای سیاسی و امنیتی در دانشگاه، خلاقیت و نوآوری را خفه می‌کند. اخراج، کنترل، یکسان‌سازی اندیشه و سرکوب تنوع ایده‌ها و دیدگاه‌ها به ویژه اخراج اساتیدی که دیدگاه‌های متفاوتی ارائه می‌دهند، نماد ضعف در مدیریت است. این توهین به اصول گفتمان باز است که دانشگاهیان از آن دفاع می‌کنند.
بی‌شک آزاداندیشی و آزادی‌خواهی اصولی غیرقابل جدا شدن از هویت سیاسی و اجتماعی اساتید و دانشجویان است تا آنان آزادانه، نظرات و افکار خود را بیان کنند و در مسائل سیاسی و اجتماعی بر اساس اصول و ارزش‌هایی که برایشان مهم هستند، فعالیت نمایند. حکومت باید به صورت فعال به روند محرومیت‌ اساتید آگاه و صاحب دانش و اندیشه‌ای که با هدف خدمت به مردم و کشور می‌خواهند در دانشگاه فعالیت داشته باشند، پایان دهد و به‌جای آن عدالت اجتماعی و آزادی اندیشه را به عنوان اصول اساسی دانشگاه ترسیم و اجرا کند.
شاخه دانشگاهیان حزب مردم‌سالاری در آستانه آغاز سال تحصیلی از مقامات ذی‌ربط به ویژه وزرای علوم و بهداشت می‌خواهد با بررسی دقیق مانع محرومیت‌ استادان دانشگاه و نخبگان علمی از محیط دانشگاهی و در نتیجه از مهاجرت استادان و دانشجویان جلوگیری نمایند.
شاخه دانشگاهیان حزب مردم‌سالاری
 
کد مطلب: 202219
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *