۰
شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۵
قيمت واقعی خودروهای فرسوده اعلام شد

سراب نوسان گيری از پيکان قراضه

داستاني تکراري است که هر چند وقت يکبار کالاهايي قديمي ‌و از ياد رفته مورد توجه قرار بگيرد و با قيمت‌هاي عجيب و نجومي‌عرضه شود و بسياري را به تلاطم بيندازد؛
سراب نوسان گيری از پيکان قراضه
گروه اقتصادي محمدرضا حقي: داستاني تکراري است که هر چند وقت يکبار کالاهايي قديمي ‌و از ياد رفته مورد توجه قرار بگيرد و با قيمت‌هاي عجيب و نجومي‌عرضه شود و بسياري را به تلاطم بيندازد؛ يک بار سکه‌هاي 25 توماني و 50 توماني دورنگ گرفتار اين شايعه مي‌شوند. يکبار چرخ خياطي‌هاي دستي قديمي ‌و اين بار در روزهاي اخير نوبت پيکان‌هاي فرسوده و از رده خارج بود که با قيمت‌هاي سرسام‌آور آگهي شوند!
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،پيکان‌هايي که سال‌هاست در گوشه‌هاي انبارها خاک مي‌خورد يا در شهرستان‌هاي دورافتاده آخرين نفس‌هاي خود را مي‌کشند يک‌باره با اقبال کم نظيري مواجه شدند و اين به برکت شايعه‌اي بود که درباره واردات خودرو جان گرفت و پيکان را يکباره از فرش به عرش رساند! داستان از آنجا آغاز شد که يکباره مشتريان و کاربران پلتفرم‌هاي خريد و فروش آنلاين ديدند که  قيمت برخي خودروهاي مدل پايين مانند پيکان و وانت‌هاي دهه 50، 60 و 70 به شکل عجيبي افزايش يافته است و حتي تا 500 ميليون هم رسيده است! تا جايي که در برخي موارد، قيمت خودروهايي که به سختي روشن مي‌شوند حتي از قيمت خودروهايي مانند تيبا، کوييک و بسياري از خودروهاي مدل بالا هم پيشي گرفته است. پديده عجيبي که مي‌توان سرنخ آن را در طرح اسقاط و شرکت در قرعه کشي خودرو پيدا کرد. وضعيت به گونه اي شد که براي مثال اگر تا يک‌ماه پيش مي‌توانستيد يک رنو PK يا پيکان را به بهاي تقريبي 60 الي 80 ميليون تومان خريداري کنيد،خودروهاي ياد شده  با قيمت 400 ميليون تومان يا بيشتر به معرض فروش گذاشته شدند! يکي از سايت‌هاي اقتصادي در اين باره ادعا کرد: پيش از اين و در جريان واردات کاميون‌هاي دست دوم، اين رويه مشاهده شده بود.
بسياري از کاميون‌هاي وارداتي مدت‌ها در گمرک معطل بودند، چرا که قيمت خودروهاي فرسوده سنگين افزايش چشم‌گيري پيدا کرده بود. بنابراين مصوبه واردات اين خودروها تغيير يافت و مالکان با پرداخت درصدي از قيمت خودرو به جاي گواهي اسقاط، قادر به ترخيص آن‌ها بودند.
با اين حال در لايحه جديد واردات خودروهاي کارکرده، اين طرح به مرحله اول خود بازگشته است. بنابراين براي ترخيص خودروهاي سنگين کارکرده وارداتي نيز به گواهي اسقاط نياز خواهد بود. بنابراين در آينده نه چندان دور، شاهد اعلام قيمت‌هاي فضايي و نجومي‌براي خودروهاي فرسوده اعم از سبک و سنگين هستيم.واقعيت اين بود که آخرين بند آيين‌نامه واردات خودروهاي کارکرده به موضوع الزام اسقاط يک خودروي فرسوده به ازاي هر خودروي کارکرده وارداتي اشاره داشت که مطابق با اين بند هر فرد حقيقي و حقوقي براي واردات يک دستگاه خودروي کارکرده بايد گواهي اسقاط يک دستگاه خودروي فرسوده را دريافت کند. به دنبال اين موضوع برخي افراد سودجو و دلالان، حقيقت آيين‌نامه را کمي‌دستخوش تغيير داده و با شايعه‌پراکني اعلام کردند که با داشتن (خود) خودروي فرسوده مي‌توانيد براي واردات خودروهاي کارکرده خارجي با عمر حداکثر پنج سال اقدام کنند. به اين ترتيب بازار خودرو‌هاي فرسوده به شدت داغ شد اما به نظر مي‌رسد اين داستان هم مثل داستان‌هاي قبلي عمر درازي ندارد!روز گذشته رئيس انجمن مراکز اسقاط و بازيافت خودرو، قيمت خودروهاي فرسوده را اعلام کرد ودر اين باره توضيح داد تا شايد از هيجان اين بازار کاسته شود .بنا به گفته  مشهدي شريف، در صفحه مراکز اسقاط خودرو چيزي بالغ بر 40 هزار گواهي اسقاط به قيمت 35 ميليون تومان موجود است.او گفت: فريب برخي از افراد سودجو را نبايد خورد قيمت واقعي خودرو فرسوده در حال حاضر بين 35 تا 42 ميليون تومان و آن هم بسته به نوع و کيفيت خودرو است. قيمت لاشه در حدود 12 تا 15 ميليون تومان است که در مجموع با گواهي اسقاط حدود 45 ميليون تومان مي‌شود؛ قيمت خريد خودرو حدود 35 تا 40 ميليون تومان است بنابراين سود ناخالص مراکز که شامل سود خالص و هزينه اسقاط مي‌شود، حدود 5 ميليون تومان است.
همچنين سيد امير احمدي - دبير انجمن صنفي مراکز اسقاط و بازيافت خودرو -  ضمن اشاره به اينکه توليدکنندگان و واردکنندگان خودرو بايستي براي تهيه گواهي اسقاط به انجمن صنفي مراکز اسقاط مراجعه کنند، اظهار کرد: توليدکنندگان و واردکنندگان مي‌توانند برنامه توليد و واردات خود را به انجمن اعلام کرده تا انجمن ضمن برنامه‌ريزي براي توليد گواهي، نياز آن‌ها را تامين کند.وي ضمن تاکيد بر اينکه قيمت‌هاي غير واقعي خودروهاي فرسوده، مورد تاييد نيست و عده‌اي سودجو قصد برهم زدن بازار را دارند، از دستگاه‌هاي نظارتي خواست به موضوع ايجاد بازار سياه در خريد و فروش خودروهاي فرسوده ورود و رسيدگي کنند.
همچنين از ديروز در پلتفرم‌هاي درج کننده آگهي‌ها قيمت‌هاي نجومي‌درج شده براي خودروهاي فرسوده حذف و عبارت «غيرقابل نمايش» جايگزين آن شده است و حتي قيمت‌هايي که درج مي‌شود پس از 15 تا 20 دقيقه از سايت حذف مي‌شود.مطمئنا اين آخرين بار نيست که چنين داستان‌هاي مردم را به خود مشغول مي‌کند ولي مي‌تواند تجربه‌اي ديگر براي افرادي باشد که در چنين شرايطي اسير شايعات مي‌شوند و گاه زيان‌هاي هنگفت مي‌کنند!
کد مطلب: 202108
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *