۰
شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۰
قوی ترين موشک اتمی ارتش سرخ در وضعيت شليک قرار گرفت

انگشت کرملين روی ماشه شيطان

پوتين: روسيه شکست‌ناپذير است
وسيه با اعتماد به نفس درحال مقابله با ضدحملات بهاره‌است. پاييز قدرت تهاجمي اوکراين به شدت کاهش مي‌يابد. اتفاق حائز اهميت اين است که حملات پهپادي اوکراين به مسکو عبور غربي‌ها از خط قرمز کرملين طلقي مي‌شود.
انگشت کرملين روی ماشه شيطان
گروه بينالملل - علي ودايع: روسيه با اعتماد به نفس درحال مقابله با ضدحملات بهاره‌است. پاييز قدرت تهاجمي اوکراين به شدت کاهش مي‌يابد. اتفاق حائز اهميت اين است که حملات پهپادي اوکراين به مسکو عبور غربي‌ها از خط قرمز کرملين طلقي مي‌شود. اکراه برخي مقامات ناتو در ارائه تسليحات دور برد ؛ ريشه در نگراني درباره رفتار محاسبه نشده روسيه داشت.همه مي‌دانند اگر ارتش سرخ احساس کند چيزي براي از دست دادن ندارد ، استراتژي قديمي زمين سوخته را عملياتي خواهد کرد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،در طول 18 ماه گذشته، برخوردهاي نزديکي در امتداد مرزهاي ناتو با دو کشور متخاصم وجود داشته است و هواپيماهاي ناتو و روسيه بر فراز درياي سياه با هم درگير شده‌اند. اين محيط پرتنش با تهديدات روسيه مبني بر حمله هسته‌اي عليه غرب در پاسخ به حمايت نظامي ناتو از اوکراين، قابل توجه‌تر شده است.
به نوشته بيزنس‌اينسايدر، در شرايطي که جهان بر نبرد در اوکراين متمرکز شده، نه تنها سامانه موشکي روسيه با چاشني اتمي در کالينگراد مستقر است که بلاروس هم تجهيز شده‌است. واقعيت غيرقابل کتمان اين است که پوتين جنگ اوکراين را تنازعي براي بقاي روسيه در بحبوحه گسترش روزافزون ائتلاف ناتو به شرق مي‌داند. او گفته که روسيه تحت هيچ شرايطي تسليم غرب نخواهد شد.
بازيابي ارتش سرخ
 روسيه که در روزهاي ابتدايي از ميزان سرسختي کي‌يف و حجم تسليحات غربي آنها شوکه بود؛ پس از تصرف باخموت تلاش کرد با ايجاد دفاع لايه به لايه هرگونه پيشروي اوکرايني‌ها را غير ممکن کند. انتخابات آمريکا در پيش است و احتمالا جمهوري‌خواهان به کاخ سفيد بازخواهند گشت. اروپا هم در مخمصه اوکراين فعلا متحمل هزينه و ضرر مي‌شود. به نوشته گاردين، بن‌بست در ضد حمله اوکراين که بسيار بر سر اجرايش عليه روسيه رجزخواني کرده بود، حالا باعث بالا گرفتن اتهام‌زني بين اوکراين و متحدانش شده است.
«فرانک لدويج» افسر بازنشسته سابق ارتش انگليس با سابقه حضور در جنگ‌هاي عراق، افغانستان و بالکان و تحليلگر مسائل نظامي مي‌گويد که «زمان چنداني باقي نمانده است. وعده معمول جو بايدن براي حمايت از اوکراين تا هر زمان که طول بکشد، خوب به نظر مي‌رسد اما مساله اين است که ما ايده چنداني نداريم که چه چيزي قرار است طول بکشد. اوکرايني‌ها حتما معتقدند که چيزي که طبق اين وعده بايدن طول خواهد کشيد تحقق اهداف جنگي آن‌ها، که به روشني در طرح صلح 10 بندي ولوديمير زلنسکي مشخص شده، خواهد بود. در اينجا فرض مي‌شود که يکي از اين اهداف بازپس‌گيري همه اراضي اوکراين از جمله کريمه است. فرمانده کل ارتش اوکراين، کريمه را مرکز ثقل و هدف اصلي در جنگ دانسته است. اما به دليل وجود ريسک درگيري هسته‌اي از سوي روسيه، محافل دولتي رده بالاي آمريکا به کمک به اوکراين براي بازپس‌گيري کريمه بي‌ميل بوده يا ميل کمي به آن دارند. به نظر مي‌رسد وعده بايدن براي کمک به اوکراين تا هر زمان که طول بکشد، شامل هدف جنگي اصلي ارتش اوکراين نمي‌شود.»
مساله ناخوشايند براي متحدين غربي اين است که ماجراي شورش واگنر و فشار‌هاي اقتصادي تاکنون نتوانسته خللي در اراده کرملين و ارتش سرخ ايجاد کند.
روسيه شکست ناپذير
سال‌ها پيش از آغاز جنگ اوکراين ، «ولاديميرپوتين» بنيان‌هاي قدرت خود را مبتني بر فرهنگ‌سياسي روسيه ونوع تفکر جامعه اين کشور بنيان گذاشته است ؛ او حالا با صراحت مي‌گويد که «ذهنيت مردم روسيه باعث مي‌شود که اين کشور به دست هيچکس شکست نخورد.»
رئيس‌جمهوري روسيه خاطرات خانوادگي خود را به ياد آورد و به اين دانش‌آموزان از اجدادش که در طول جنگ جهاني دوم زندگي مي‌کردند، گفت. به گفته پوتين، مادربزرگش توسط يک سرباز نازي مورد اصابت گلوله قرار گرفت، اما با وجود اينکه در حال مرگ بود، همچنان به فکر همسرش بود و به پدربزرگ پوتين گفت «گريه نکن» تا او را در آخرين لحظات ناراحت نکند.
او اضافه کرد: آيا عمق اين روابط ميان مردم عادي و اين عشق را درک مي‌کنيد؟ حتي در مواجهه با مرگ، مادربزرگم دل‌نگران عزيزانش بود. چطور مي‌توانيم از آن درس نگيريم؟
پوتين همچنين گفت که همه اعضاي خانواده‌اش براي يکديگر احترام عميقي قائل هستند و «فرهنگ دروني قوي» دارند. پوتين همچنين گفت که معتقد است اکثر خانواده‌ها در روسيه اينگونه هستند.
رئيس‌جمهوري روسيه با اشاره به مبارزه شوروي عليه آلمان نازي در جنگ جهاني دوم گفت: «اينجا فهميدم که چرا ما در جنگ بزرگ ميهني پيروز شديم.» او با بيان اينکه نمي‌توان مردمي را با چنين ذهنيتي شکست داد، گفت: «ما کاملا شکست‌ناپذير بوده‌ايم و اکنون به همين شکل باقي مي‌مانيم.»
آماده باش سرمت
به موازات صحبت‌هاي پوتين، «يوري بوريسوف» (Yury Borisov) رئيس شرکت «روسکاسموس» (Roscosmos) (سازمان فضايي روسيه) کرد که سامانه موشکي راهبردي «سرمت» (با قابليت حمل کلاهک هسته‌اي) به حالت آماده باش درآمده است.
اين مقام روس تاکيد کرد که «سيستم راهبردي «سرمت» وضعيت هشدار رزمي به خود گرفته است.» حدود 2 ماه پيش ، رئيس‌جمهوري روسيه اعلام کرده بود که سيستم‌هاي «سرمت» با موشک‌هاي بالستيک قاره پيما در سال جاري در روسيه به انجام وظيفه خواهند پرداخت. روسيه سال گذشته براي نخستين بار موشک‌هاي سرمت که از آنها به عنوان قدرتمندترين موشک قاره‌پيماي جهان ياد مي‌شود مورد آزمايش قرار داد. کشورهاي غربي به اين موشک لقب «شيطان» داده‌اند.
پوتين در آن زمان درباره اين موشک‌ها گفته بود: «سلاح جديد داراي بالاترين ويژگي‌هاي فني و تاکتيکي است و قادر به غلبه بر تمامي انوع پدافندهاي ضدموشکي مدرن است. اين موشک در دنيا هيچ نظيري ندارد و تا مدت‌هاي مديد هم نظير نخواهد داشت.اين سلاح حقيقتاً بي‌نظير توان رزمي نيروهاي مسلح ما را تقويت خواهد کرد و امنيت روسيه را در برابر تهديدهاي بيروني تأمين خواهد کرد و براي کسني که سعي کنند کشور ما را تهديد کنند دليلي براي تفکر فراهم خواهد کرد.»
«ديميتري مدودف» معاون شوراي امنيت روسيه پيشتر در سخناني گفته بود بر اين باور است که جهان در آستانه جنگ جهاني جديدي است و در اين جنگ احتمال رويارويي هسته اي نيز رو به افزايش است. اين مقام روسيه در تيرماه سال جاري هم با اشاره به درخواست لهستان از ناتو براي گنجاندن اين کشور در برنامه موسوم به «طرح به اشتراک گذاري هسته اي» تاکيد کرده بود که وقوع جنگ اتمي حالا ديگر کاملاً محتمل است.
موشک اتمي غيرقابل مهار
سامانه موشکي سرمت آر.اس28 (Sarmat 28-RS)يک سامانه موشکي پيشرفته است که به يک موشک بالستيک قاره پيماي مدارمحور سوخت مايع سنگين مجهز شده و قادر به حمل کلاهک‌هاي هسته‌اي است.
موشک‌هاي سرمت داري بيشينه برد 18000 هزار کيلومتري هستند و با سرعت 25 هزار کيلومتر در ساعت به هدف خود مي‌رسند.
خبرگزاري اسپوتنيک در توصيف موشک‌هاي سرمت نوشته بود آنها چنان قدرت تخريبي دارند که قادرند تمامي ايالت تگزاس (دومين ايالت پرجمعيت آمريکا بعد از کاليفرنيا و همچنين دومين ايالت بزرگ بعد از آلاسکا که در جنوب اين کشور قرار دارد و مساحتش  696٫200 کيلومتر مربع است) يا فرانسه را نابود و با خاک يکسان کند.
اين موشک مجهز به ترکيبي از کلاهک‌هاي سنگين است که هرکدام به طور مجزا با خروج از کلاهک اصلي قابل هدايت هستند و  اصطلاحا به آن «MIRV» گفته مي‌شود يعني کلاهکي که در آن واحد چند هدف را جداگانه نشانه گيري مي‌نمايد.
کلاهک‌هاي موشک سرمت داراي مجموعه‌اي از تجهيزات پيشرفته ضد دفاع موشکي هستند (Terminal High Altitude Area Defense ) که مي‌تواند به سپر دفاع موشکي «US.ABM» رخنه کند. اين سامانه دفاع موشکي آمريکا موشک ضد بالستيک موشکي است که به سوي موشک بالستيک و براي انهدام آن‌ها در آسمان پرتاب مي‌شود .موشک‌هاي ضدبالستيک يکي از انواع دفاع موشکي هستند که براي دفاع در مقابل اين‌گونه موشک‌ها به ويژه انواع بسيار دوربرد معروف به موشک باليستيک قاره‌پيما يا (ICBM) به کار گرفته مي‌شوند. گفته مي‌شود که ناتو براي مواجهه با تهديد مخوف اين تهديد، در فکر شليک پيش‌دستانه در صورت لزوم به سکوهاي پرتابي است.
در ميان تمام آنچه که گفته مي‌شود و گفته نمي‌شود؛ واشنگتن نمي‌خواهد جنگ اوکراين به نقطه بي‌بازگشت کشانده شود. اروپايي‌ها هم نگران تشعشعات غيرقابل مهار تکرار ماجراي چرنوبيل هستند. نکته اينجاست که زلنسکي ، رئيس‌جمهوري اوکراين که در جبهه‌هاي جنگ موفقيتي کسب نکرده به دنبال حفظ قدرت در انتخابات آتي اين کشور جنگ‌زده است اما عملا جنگ را به نقطه بي‌بازگشت سوق مي‌دهد.بايد منتظر ماند و ديد که آيا کرملين ماشه شيطان را فشار مي‌دهد يا نسخه کيسينجر مانع اين اتفاق مي‌شود؟!
کد مطلب: 202110
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *