۰
پنجشنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۵۱

در مورد پانیک چه میدانید؟

پانیک یک حمله اضطرابی است که در آن فرد احساس می‌کند نمی تواند نفس کشیدن را ادامه دهد و لحظه مرگش فرا رسیده است.
در مورد پانیک چه میدانید؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین،نسترن کاظمیان طرهانی گفت: پانیک یک حمله اضطرابی است که در آن فرد احساس می‌کند نمی تواند نفس کشیدن را ادامه دهد و لحظه مرگش فرا رسیده است. اما واقعیت چیز دیگری است. واقعیت این است که پانیک اصلا کشنده نیست و باعث مرگ نمی‌شود. اما چرا افراد دچار این حمله می‌شوند؟ دلیل عمده آن، اختلال دیگری است که مقاومت در درمان باعث شده بدن ان را به شکل پانیک نشان دهد. حمله پانیک کمتر تحت تاثیر وراثت می‌باشد.

وی گفت: گاهی حملات پانیک وابسته به موقعیت هستند یعنی یک محیطی باعث حمله پانیک یا وحشت زدگی در فرد می‌شود و خود فرد متوجه آن محرک نیست. (در این صورت محیط یک نماد از شرایط دشواری بوده که فرد در گذشته خود تجربه کرده است)

این روانشناس ادامه داد: حملات پانیک معمولا ۲ تا چند دقیقه طول می‌کشد و بیشترین امار شیوع آن در سن ۱۸ تا ۳۴ سالگی می‌باشد. نکته قابل توجه این است که پانیک در خانم‌ها بیشتر دیده می‌شود.

کاظمیان طرهانی گفت: درمان آن بین روانشناسی و روانپزشکی مشترک است. بستگی به شدت و تعداد حملات احتمال تجویز دارو وجود دارد.

نشانه‌های بالینی پانیک:
خشکی دهان
عرق کردن زیاد
گر گرفتگی
تپش قلب
لرزش دست
تکرر ادرار
اختلال خواب
اختلال خوردن
درد شدید در قفسه سینه
نامنظم بودن تنفس و استاپ تنفسی

نشانه‌های شناختی پانیک:
افکار دگم و بسته و باید و نبایدهای افراطی که افراد برای خود دارند.
_ناامیدی یک نشانه‌ی شناختی دیگر از پانیکی‌ها می‌باشد.
_سطح پایین سروتونین یکی از دلایل حمله پانیک است.
_هیجانات مثبت مثل شادی، تفریح، خنده و گریه در ان‌ها کم است.
_تجربه گرا نیستند.
_معمولا اهمالکاری دارند.
این روانشناس گفت: نوع جویی پایینی دارند مثلا همیشه یک نوع لباس خاص را می‌پوشند و یا تفریح بخصوصی دارند و آن را تغییر نمی‌دهند. درمانگران عزیز سعی کنید شنونده خوبی برای افرادی با حملات پانیکی باشید. این موضوع حملات آن‌ها را به تاخیر می‌اندازد.

کد مطلب: 202417
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *