۰
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۲۸

دو تصمیم جدید در بازار سرمایه

یک کارشناس بازار متذکر می‌شود: به نظر می‌رسد بازار می‌تواند از سقف قبلی‌ای که در اردیبهشت‌ماه امسال ثبت کرده بود، عبور کند.
دو تصمیم جدید در بازار سرمایه
به گزارش مردم سالاری آنلاین،بهنام صمدی، کارشناس بازار سرمایه درباره چشم‌انداز بازار سرمایه در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ می‌گوید: در نیمه اول سال تا اردیبهشت‌ماه، شرایط بورس مساعد بود و شاخص رکوردشکنی کرد و تا محدوده ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد نیز رشد کرد. اما تصمیمات دولت برای تامین کسری بودجه، عملا بورس را متلاطم کرد و عملا زیان سنگینی به سهامداران وارد شد.

وی می‌افزاید: شاید شاخص حدود ۲۰، ۲۵ درصد افت کرد، اما پرتفو سهامداران نزدیک به میانگین ۴۰ تا ۵۰ درصد افت داشت. این شاید نشان‌دهنده این باشد که سهامداران خیلی برای دولت اهمیت نداشته باشند.

این کارشناس اقتصادی تصریح می‌کند: البته بعد از اتفاقاتی که در سیاست خارجی رخ داد و یک‌سری از منابع بلوکه شده آزاد شد و سیاست خارجی به ثبات رسید، به نظر من دولت از سیاست‌های اقتصادی خود عقب‌نشینی کرد و هم فرمول جدیدی برای نرخ خوراک پتروشیمی‌ها اعلام شد و هم نرخ تسعیر ارز در بورس کالا تغییر داد.

عقب‌نشینی دولت از سیاست‌های اشتباه

صمدی متذکر می‌شود: این‌ها نشان می‌دهد که فعلا دولت از سیاست‌های اشتباه خود عقب‌نشینی کرده و این مساله کمک خواهد کرد که بورس، نیمه دوم خوبی را سپری کند؛ به خصوص این‌که قیمت‌های جهانی نیز در حال افزایش است. برای مثال، این هفته قیمت جهانی اوره نزدیک به ۲۰ درصد رشد کرد و قیمت نفت برنت به ۹۰ دلار رسید. همه این‌ها پتانسیل خوبی برای رشد بازار است.

وی عنوان می‌کند: همان‌طور که دولت از سیاست‌های ارزی خود در بورس کالا عقب‌نشینی و سیاست جدی را اعلام کرد، همه این‌ها کمک می‌کند که بازار سرمایه روند رو به رشد در نیمه دوم سال داشته باشد.

این کارشناس بازار متذکر می‌شود: به نظر می‌رسد بازار می‌تواند از سقف قبلی‌ای که در اردیبهشت‌ماه امسال ثبت کرده بود، عبور کند.

صمدی تاکید می‌کند: در واقع به نظر من، شاخص بورس از سقف ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد عبور خواهد کرد. البته اگر باز دولت به یک‌باره تصمیم عجیبی نگیرد، ولی به نظر می‌رسد اگر همین شرایط بماند، می‌تواند از سقف قبلی عبور کند.

کد مطلب: 202569
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *