۰
سه شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۲۲

جنگ اوکراین؛ محور اصلی رایزنی سران گروه هفت و ناتو

جلسه رایزنی رهبران گروه هفت، ناتو، لهستان و رومانی درباره جنگ اوکراین براساس بیانیه دفتر ریشی سوناک، به صورت تلفن‌کنفرانس و به ابتکار جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برگزار شد.
جنگ اوکراین؛ محور اصلی رایزنی سران گروه هفت و ناتو
به گزارش مردم سالاری آنلاین،دفتر نخست وزیر انگلیس روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای از رایزنی رهبران گروه هفت، ناتو، لهستان و رومانی درباره جنگ اوکراین خبر داد.

این جلسه بر اساس بیانیه دفتر ریشی سوناک، به صورت تلفن‌کنفرانس و به ابتکار جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برگزار شد. سوناک در این نشست شرکت ‌کنندگان را در جریان کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین قرار داد و عنوان کرد که حمایت لندن تا زمانی که لازم باشد ادامه خواهد داشت.شرکت کنندگان بر اساس بیانیه طرف انگلیسی، ادعا کردند که روسیه «در حمله به اوکراین اشتباه محاسباتی استراتژیک انجام داده و توانایی خود را در میدان جنگ از دست داده است. آنها تاکید کردند که اوکراین و اتحاد غربی قوی‌تر و متحدتر از، قبل از تهاجم تمام عیار پوتین هستند.»

این جلسه یک روز پس از آن برگزار شد که وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا دیروز برای اعلام همبستگی با اوکراین، در کی‌یف تشکیل جلسه دادند. اما این نشست که با تبلیغات گسترده برای حمایت از اوکراین برگزار شد، در سایه دیپلمات‌های غایب اروپایی و تصمیم اخیر کنگره آمریکا برای حذف بسته جدید کمک‌های مالی ایالات متحده به اوکراین، گمانه‌زنی‌ها درباره شکاف میان ائتلاف غربی حامی جبهه کی‌یف را افزایش داده است.در اجلاس دیروز (دوشنبه) از ۲۷ کشور عضو اتحادیه، ۲۳ وزیر امور خارجه حاضر شده و چهار کشور لتونی، سوئد، لهستان و مجارستان به اعزام نماینده تشریفاتی دولت اکتفا کردند.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیشتر گفته بود که وزرای امور خارجه تمام ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در کی‌یف حضور دارند. وی طی سخنانی در کی‌یف عنوان کرد: این جنگ پیامدهای بزرگی برای جهان دارد اما برای ما اروپایی‌ها، تهدیدی علیه موجودیت‌مان بشمار می‌رود. شاید برای همه این‌طور نباشد اما برای ما اروپایی‌ها – اجازه دهید دوباره تکرار کنم – تهدیدی علیه موجودیت ما است. به همین خاطر است که ما به همراه آمریکا و سایر دوستان اروپایی‌مان به حمایت از اوکراین ادامه می‌دهیم.

به گزارش ایرنا، جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال گذشته میلادی (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

طی این مدت کشورهای عضو ناتو از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف راه را بر ادامه این جنگ افروزی باز کردند و اکنون با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته و سنگین تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.بر اساس این گزارش، نخست وزیر انگلیس در جریان رایزنی با سران گروه هفت و ناتو از تصمیم روسیه برای کنار گذاشتن توافق صادرات غلات انتقاد و بر ضرورت همکاری کشورها برای خروج هر چه بیشتر غلات اوکراینی از کشورتاکید کرد.

گفتنی است که قرارداد کریدور غلات به منظور کاهش تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت جهانی مواد غذایی و به خصوص تامین غلات مورد نیاز تعدادی از کشورهای وارد کننده با ابتکار ترکیه و با همکاری سازمان ملل متحد، یک سال پیش میان روسیه و اوکراین در استانبول (۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲ ـ ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱) امضا شد.

این قرارداد ابتدا برای اجرا در مدت ۶ ماه امضا شده بود و برای سه دوره متوالی دو ماهه تمدید شد که مهلت تمدید دو ماهه سوم این قرارداد نیز به پایان رسیده و به رغم تلاش دولت ترکیه و دبیرکل سازمان ملل، دولت روسیه به علت کوتاهی و کارشکنی غرب در عمل به تعهدات خود در قبال تعدادی از مفاد این قرارداد که مورد نظر روسیه بود، با تمدید آن موافقت نکرد.

کد مطلب: 203945
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *