۰
سه شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۳۰

دولت واقعا نفت می‌فروشد؟

دولت مدعی است نفت می‌فروشد و پول نفت را دریافت می‌کند. اگر این درست باشد چرا قیمت کالا‌های اساسی انقدر بالا می‌رود؟ لذا دولت فروش نفت را دروغ می‌گویند یا پول نفت را درست مصرف نمی‌کند که قیمت کالا‌ها افزایش می‌یابد.
دولت واقعا نفت می‌فروشد؟

به گزارش مردم سالاری آنلاین، مرتضی افقه کارشناس اقتصادی درباره افزایش تورم شهریور در بخش خوراکی‌ها گفت: دولت مانور روی این موضوع داده که توانستیم شتاب مالیات را پائین بیاوریم، ولی واضح و مشخص بود که زیرگروه‌های نرخ تورم به این شکل ظاهر می‌شود. تورم ۹ زیرگروه دارد و وقتی اعلام می‌شود باید با آنالیز‌هایی که مشخص شده بررسی کنیم؛ لذا مهم‌ترین موارد کالا‌های اساسی که طبقه متوسط و پایین است از جمله مسکن، بهداشت، مواد غذایی، آموزش باید بررسی دقیقی صورت بگیرد.

او ادامه داد: قابل انتظار بود که تورم در مواد غذایی کاهش پیدا نکرده باشد. به دلیل اینکه از سال گذشته ارز ۴۲۰۰تومانی را حذف کردند، قیمت کالا‌های اساسی با شتاب زیادی افزایش یافت و هنوز موج آن فروکش نکرده که این نشان می‌دهد دولت به رغم ادعا‌هایی که داشت نتوانست نظارت و کنترل در مواد غذایی برای دهک‌های متوسط به پایین داشته باشد. با توجه به چنین وضعیتی که شاهد هستیم فقرا هنوز در فقر هستند و قدرت خرید آن‌ها رو به کاهش است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: تورم مصادف با کاهش قدرت خرید است. وقتی تورم افزایشی باشد یعنی قدرت خرید کاهش پیدا می‌کند به خصوص در بحث مواد غذایی که طبقات پایین سهم عمده هزینه‌های آن‌ها در مواد غذایی است در نتیجه بیشترین لطمه را می‌بینند.

افقه با اشاره به اینکه تورم مواد غذایی بیشتر در گوشت قرمز به چشم می‌اید پاسخ داد: یک علتی که دارد بخاطر تغییر قیمت نهاده‌های دامی است. به دلیل اینکه بخش قابل توجهی از نهاده‌های دامی از خارج وارد می‌شود؛ لذا با این قیمت ارز نتوانستند قیمت مواد دامی را کاهش دهند و قیمت گوشت در حال افزایش است. باتوجه به قیمتی که گوشت دارد این گروه کمتر استفاده خواهند کرد.

افقه با اشاره به راهکاری که دولت باید در این زمینه پیاده کند بیان کرد: بهترین کار این است که دولت کنار برود. نه تنها این دولت بلکه هر دولتی در این شرایطی که بحث تحریم‌ها هنوز حل نشده کار نمی‌تواند انجام بدهد. هر کاری در توان دولت بوده تا به امروز انجام داده است.

این کارشناس افزود: دولت مدعی است نفت می‌فروشد و پول نفت را دریافت می‌کند. اگر این درست باشد چرا قیمت کالا‌های اساسی انقدر بالا می‌رود؟ لذا دولت فروش نفت را دروغ می‌گویند یا پول نفت را درست مصرف نمی‌کند که قیمت کالا‌ها افزایش می‌یابد. دولت باید پاسخ بدهد که چرا این اتفاق می‌افتد؛ لذا دولت باید دنبال رفع مشکل تحریم و درآمد‌های نفتی باشد. دولت ادعا دارد تحریم‌ها را دور می‌زند و نفت را می‌فروشد اگر چنین ادعایی درست باشد پس چرا اوضاع بازار انقدر اشفته است؟

افقه در پایان خاطرنشان کرد: کاری که برای بهبود شاخص‌های رفاهی مردم باشد از این دولت برنمی‌آید. دولت ناکارآمدتر از این است که بتواند مشکل را حل کند. وزیر اقتصاد اعلام کرده بر اساس استاندارد‌های FATF کار می‌کنیم. این احتمالا دارد که می‌خواهند زمینه را آماده کنند تا مشکلات را حل کنند که آن هم از روی ناچاری است.

کد مطلب: 204328
برچسب ها: نفت
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *