۰
يکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۵
پرونده کاروان ورزش ايران در نوزدهمين دوره بازي‌هاي آسيايی بسته شد

افت يک پله‌ای جايگاه ايران از جاکارتا تا هانگژو

ورزش ايران نسبت به دوره قبل بازي‌هاي آسيايي مدال کمتري گرفت و همين مساله باعث شد که در جدول رده‌بندي هم يک پله افت کند.
افت يک پله‌ای جايگاه ايران از جاکارتا تا هانگژو
گروه ورزشي- محمدحسين يزدي: ورزش ايران نسبت به دوره قبل بازي‌هاي آسيايي مدال کمتري گرفت و همين مساله باعث شد که در جدول رده‌بندي هم يک پله افت کند.
نوزدهمين دوره بازي‌هاي آسيايي هانگژو  به اتمام  رسيد و کاروان ايران با  13 طلا، 21 نقره، 20 برنز و مجموع 54 مدال، در رده هفتم قرار گرفت.
با مدال برنز سارا بهمنيار در رقابت‌هاي وزن 50- کاراته، پرونده کاروان ورزش ايران در نوزدهمين دوره بازي‌هاي آسيايي بسته شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،اين کاروان با 289 ورزشکار در 34 رشته و با شعار «ايمان، ايران و افتخار» عازم هانگژو شد، کاروان ايران در اين دوره بازي‌هاي آسيايي با 54 مدال شامل 13 طلا، 21 نقره و 20 برنز در جايگاه هفتم پايين‌تر از چين، ژاپن، کره جنوبي، هند، ازبکستان و چين تايپه در رده هفتم ايستاد.
اين در حالي است که کاروان ايران در دوره پيشين بازي‌هاي آسيايي 62 مدال شامل 20 طلا، 20 نقره و 22 برنز گرفت و ششم شد. البته طي 16 دوره‌اي که ورزش ايران در بازي‌هاي آسيايي شرکت داشته، پايين ترين جايگاه در بازي‌هاي 2002 بوسان ثبت شد که 36 مدال گرفتيم و در رده دهم قرار گرفت.
بعد از آن دوره بازي‌ها و در چهار دوره ديگر بازي‌هاي آسيايي، کاروان اعزامي ايران رده‌هاي چهارم، پنجم و ششم (2 بار) به خود اختصاص داد.
جايگاه کاروان اعزامي به هانگژو نسبت به دوره گذشته بازي‌ها اگرچه يک پله بود اما هشداري است براي ورزش ايران که در اين دوره بازي‌ها و در برخي رشته‌ها، در حد انتظار نبود و اگر کشتي مثل هميشه مدال آوري نمي‌کرد، چه بسا جايگاه پايين تري در جدول داشتيم.
 
امسال  نفراتي که شانس مدال داشتند، در ليست اعزام قرار گرفتند اما باز هم تعداد مدال‌هاي کمتري به دست آمد. همچنين ايران نسبت به دوره قبل بازي‌ها که سال 2018 در جاکارتا اندونزي برگزار شد، يک پله افت داشت و از رده ششمي به هفتمي آمد.
ايران در بازي‌هاي آسيايي 2018 جاکارتا 62 مدال گرفت، اما در هانگژو، تعداد مدال‌هاي ايران به 54 مدال رسيد.
تعداد مدال‌هاي طلا افت محسوسي داشت و از 20 طلا دوره قبل به 13 طلا رسيد.
زنان هم دوره قبل يک طلا گرفتند، اما در اين دوره ورزش زنان به مدال طلا نرسيد.
واقعيت اين است که  ورزش در آسيا با حرکتي شتابان رو به جلو پيش مي‌رود و کشورهاي آسيايي جملگي روي ورزش سرمايه گذاري‌هاي وسيع و گسترده اي کرده اند. کشورهايي از جنوب آسيا،آسياي ميانه و غرب آسيا که تا پيش از اين در ورزش،محلي از اعراب نداشتند اما با سرمايه گذاري و برنامه ريزي دقيق و گسترده در اين سالها به سرعت برق و باد جلو رفته اند. جملگي در اين سالها به ورزش به شکل جدي پرداخته اند و طبيعي است با اين حجم از سرمايه گذاري که در ورزش کرده اندحالا در آسيا و جهان حرف‌هايي براي گفتن داشته باشند. از همين رو اگر در گذشته ورزش آسيا تنها به سه کشور چين، ژاپن و کره جنوبي ختم مي‌شد و ايران با اين ابرقدرتهاي دنياي ورزش رقابت مي‌کرد، حالا بايد با قدرتهاي نوظهوري بجنگد که به مدد سرمايه گذاري کلان و برنامه ريزي دقيق و عملي در ورزش سري در ميان سرها درآورده و حرفي براي گفتن دارند.
همچنين سرپرست کاروان ايران در بازي‌هاي آسيايي هانگژو گفت: در مورد مدال‌ها اظهار نظر نمي‌کنم اما توقع از شش رشته بيشتر بود.
مناف هاشمي در ارزيابي خود از عملکرد کاروان ايران در بازي‌هاي آسيايي 2022 هانگژو بيان کرد: خدا را شاکرم که ورزشکاران همه تلاش خود را کردند و آنچه که بايد در ميدان از خودشان نشان مي‌دادند را انجام دادند تا بتوانند پرچم ايران را به اهتزاز دربياورند و جايگاه ايران را در نقطه‌اي نگه دارند که يک رضايت نسبي وجود داشته باشد.
هاشمي در مورد تعداد مدال کاروان گفت: در خصوص مدال‌ها نبايد اظهار نظر کنم، چون خود فدراسيون‌ها حضور پيدا مي‌کنند. ضمن اينکه وزارت ورزش هم در بحث‌هاي فني رشته‌ها بوده است.
ما در حوزه پشتيباني و آوردن کاروان تلاش کرديم که کوتاهي نکنيم، حتي 90 درصد بودجه فدراسيون‌ها را قبل از آمدن به هانگژو داديم. به ورزشکاران قبل از اعزام يک توجهاتي کرديم و پاداش آنها را در پاي سکو به موقع پرداخت کرديم. حتي مشکلاتي اگر داشتند، سعي کرديم رفع کنيم. به همين دليل 13 طلا 21 نقره و 20 برنز کارنامه ايران بوده است. هر چند خود من از پنج، شش رشته توقع بيشتري داشتم.
الان نمي‌خواهم اسم ببرم که مذاق مردم و فدراسيون‌ها را تلخ کنيم، ولي بايد رييس فدراسيون و همکاران کميته المپيک و وزارت ورزش کنار آنها بنشينند و تحليل کنند. توقع ما از برخي رشته‌ها که 17 - 18 و حتي 20 نفر را آوردند و پنج سال پشتيباني کرديم و هيچ مدالي نگرفتند، يا آنهايي که توقع طلا داشتيم و نشد، بيشتر بود. طبيعي است کشوري که کنار ما است و رقيب ما محسوب مي‌شود، 6 تا بيشتر از ما در يک رشته طلا آورده و در راس ما قرار گرفته است.
کد مطلب: 204236
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *